وضعیت کرونا در تهران نگران کننده است/نگرانی  از ترافیک تهران

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان ترافیک امروز تهران ما را نگران کرده است و این افراد می‌توانند ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط ویدئویی با خبرنگاران گفت: در استان‌هایی که زودتر این بیماری شروع شد و استان‌های پرخطر است روند رو به نزول است و تعداد بیشتری از استان‌ها در حال حاضر این روند را دارند و هنوز برخی استان‌ها روند صعودی نسبی از لحاظ ابتلا و مرگ‌ومیر را دارند این استان‌ها استان‌هایی هستند که شیوع بیماری در آنها زودتر آغاز شده است.

وی افزود: درباره تهران نگران هستیم هرگونه وجود ویروس در حد متوسط به دلیل کلیدی بودن این استان می‌تواند باعث انتشار ویروس شود.

کاهش 50 درصدی ارتباطات اجتماعی با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

وی گفت: روند ابتلا در کشور در اکثر استان‌ها نزولی است اما این به معنی کنترل و سرکوب بیماری نیست ما هنوز درباره ویروس نگران هستیم، سطح ترافیک امروز تهران ما را نگران کرده است و این افراد می‌توانند ویروس را به منزل یا محل کار انتقال دهند.

همکاری مردم در زمنیه فاصله گذاری اجتماعی کم نظیر بوده است

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: همکاری مردم در زمنیه فاصله گذاری اجتماعی کم نظیر بوده است، در روز 13 نوروز هم مردم به خوبی رعایت کردند، و ارتباط درون منزل نیز به حد اقل رسیده است و با آگاهی که مردم پیدا کردند مهم‌ترین یار و یاور ما هستند و ممکن است برخی متخلفان ما و مردم را گرفتار کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد و اگر ما بخواهیم سطح ارتباط اجتماعی را به سطح دی و بهمن سال گذشته برسانیم با پیک مجدد بیماری مواجه خواهیم بود.

حریرچی درباره تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی توضیح داد: ما ۲ موضوع داریم، یکی کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر و بیماری‌زایی است. هدف دیگر کاهش اثرات اقتصادی اجتماعی ویروس است. جمله کلیدی این است که این ۲ هدف، متناقض هستند و حصول هر ۲ با هم حاصل نمی‌شود. مهم این است که فاصله گذاری اجتماعی به معنای کاهش تماس افراد با هم، هدف ما است اما باید دید اقتصاد ما چقدر تحمل آن را دارد. چون ایران علاوه بر کرونا، با تحریم هم می‌جنگد.

معاون کل وزیر بهداشت درباره تدابیر بهداشتی در زندان‌ها گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، زندان‌های ما از لحاظ میزان کرونا جزء پایین‌ترین جاها بودند، اما متاسفانه تعدادی از افراد معتاد و زندانی‌ها، برخی تجمعات را داشتند.

زندان‌های ما از لحاظ میزان کرونا جزء پایین‌ترین جاها بودند، اما متاسفانه تعدادی از افراد معتاد و زندانی‌ها، برخی تجمعات را داشتند

با تعطیلی مدارس و و دانشگاه‌ها 30 الی 50 درصد کاهش ارتباط اجتماعی رخ داد

وی گفت: با تعطیلی مدارس و و دانشگاه‌ها 30 الی 50 درصد کاهش ارتباط اجتماعی رخ داد، با تعطیلی سینما و مراکز ورزشی و مراکز عبادی کاهش عمده‌ای در ارتباط اجتماعی اسفند ماه داشتیم و در هفته دوم تشدید فاصله گذاری را داشتیم در زمینه سفرها و این موضوع توسط سیستم‌های نظارتی رصد می‌شود و تردد شهری و بین شهری 70 درصد کاهش پیدا کرده است اما از وضعیت امروز گله مندیم و وضعیت تردد مثل سال قبل نبوده است جریمه هم در موارد لازم در خروج از شهرها انجام شده است.

کمبود اقلام بهداشتی نداریم

وی با بیان اینکه ایران هم مانند تمامی کشورها در موقع شروع بیماری دچار کمبود برخی از اقلام بهداشتی شد افزود: با به کارگیری از واحدهای تولیدی و صنفی این نیاز رفع شد و الان کمبودی در هیچ اقلامی نداریم.

معاون کل وزارت بهداشت قسمت با بیان اینکه قسمت عمده تخت‌های بیمارستانی به بیماران مبتلا به کرونا را اختصاص دادیم گفت: برخی اعمال جراحی در ماه اسفند به تعویق افتاد.نزدیک به 90 تا 100 درصد هزینه بیماران مبتلا به کرونا را دولت و بیمه‌ها تقبل کردند و ما هزینه‌های بستری این بیماران وجود دارد و از سوی دیگر با هزینه‌هایی که مردم و ما صرف وسایل حفاظتی چه برای افراد عادی و چه برای سیستم بهداشت و درمان انجام دادیم، مواجه شدیم.

وی گفت: دولت تاکنون با اختصاص یک بسته 12 هزار میلیارد تومانی موافقت کرده است که از محل صندوق ذخیره ارزی ارائه می‌شود همچنین بسته‌های دیگر 600 میلیارد تومانی و 1200 میلیارد تومانی هم موافقت و بعضا پرداخت شده است. در ادامه روند شیوع این بیماری هزینه‌های ما قطعا بیشتر خواهد بود.

نزدیک به 90 تا 100 درصد هزینه بیماران مبتلا به کرونا را دولت و بیمه‌ها تقبل کردند و ما هزینه‌های بستری این بیماران وجود دارد

موضع سازمان جهانی بهداشت به استفاده از ماسک

وی گفت: در بعضی از مراکز سرپایی دولتی و خصوصی با کاهش ۸۰ درصد مراجعات مواجه شدیم. یعنی مردم برای بیماری‌های سرپایی خود مراجعه نکردند.مثلا وقتی عمل جراحی قلب و عروق یا آنژیوگرافی می‌کنیم، هر ماه تاخیر آن برای بیمار ضرر دارد.

وی درباره برخی خبرهای منتشر شده درباره توصیه سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک گفت: موضع‌گیری رسمی سازمان بهداشت جهانی این است که استفاده از ماسک در سطح اجتماع ضرورتی ندارد.

وضعیت پذیرش بیماران الکتیو

وی درباره وضعیت پذیرش بیماران الکتیو گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت پیشگیر این موضوع است و در روزهای آینده پذیرش بیماران را آغاز می‌شود و با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان‌ها موجود است. بیمارانی که نیاز دارند را پذیرش خواهیم داد.

حریرچی تاکید کرد: از بخش خصوصی و سازمان نظام پزشکی درخواست داشته‌ایم که با رعایت مسائل حفاظتی، مراکز مختلف درمانی بخش خصوصی به فعالیت خود برگردند. خواهش ما این است که مردم ما توجه کنند با رعایت مسائل حفاظتی، خصوصا بیماری‌های ضروری باید مراجعات خود را داشته باشند و به تاخیر نیندازند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1065048

وب گردی

وب گردی