تشخیص  کرونا با سامانه هوشمند ایرانی در کمتر از ۲ دقیقه

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت سامانه ای شدند که می تواند به وسیله هوش مصنوعی و سی تی اسکن، کووید ۱۹ را در کمتر از چند دقیقه تشخیص دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علیرضا زالی امروز در مراسم رونمایی از سامانه تشخیص کووید ۱۹ که در محل معاونت علمی با حضور سورنا ستاری برگزار شد، عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری حمایت‌های ارزنده‌ای در ابعاد مختلف داشته است از این رو امروز شاهد رونمایی از یک دستاورد بزرگ هستیم که با همت محققان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این دستاوردها بدون حمایت معاونت علمی اجرایی نمی‌شد، اظهار داشت: این مایه خوشبختی است که دانشمندان در حال طراحی برنامه‌ای هستند که در خط مقدم فعالیت‌های مبارزه با کرونا را پشتیبانی می‌کنند.

زالی با اشاره به سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ که توسط محققان کشور به نتیجه رسیده است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تحقق یک فرهنگ بین بخشی هستیم و می‌توانیم از دستاوردهای محققان استفاده کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: ما امروز رهاوردی داریم که ماحصل کار بین بخشی است. در واقع این اقدام نمونه‌ای از کار ترجمانی است.

وی افزود: طبیعی است که امروز سی تی اسکن به عنوان بهترین روش غربالگری است و قطعاً افرادی که به بخش‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند و مظنون به کرونا هستند می‌توانند با استفاده از این سامانه که توسط محققان طراحی شده در عرض کمتر از چند دقیقه وضعیت بیماری شان مشخص شود.

زالی تصریح کرد: استفاده از این سامانه بالاترین میزان اثربخشی در وقت را در تشخیص دارد و این اقدام کار پزشکان را راحت تر می‌کند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه استفاده از ابزارهای تشخیصی باید از دقت و حساسیت بالایی برخوردار باشند، ادامه داد: در حال حاضر این تکنیک در داخل کشور نسبت به نسخه‌های جهانی جایگاه بی بدیلی دارد.

وی افزود: استفاده از این سامانه می‌تواند در مناطقی که پزشک یا رادیولوژیست وجود ندارند نیز مورد استفاده قرار گیرد و در آن واحد تحلیل درمان صورت بگیرد.

به گفته زالی این سامانه با استفاده از عکس سی تی اسکن، مشاوره قطعی به بیمار می‌دهد؛ این ابزار یک تکنیک پزشک از راه دور به شمار می‌رود و در واقع یک رادیولوژیست است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به کاربرد این سامانه، خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه با امکان حجم سنجی می‌توانیم ابعاد ضایعه ریوی را اندازه بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه آرشیو این سامانه یک پشتوانه پژوهشی محسوب می‌شود، اظهارداشت: این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ژرف به این نتیجه رسیده است.

به گفته این مقام مسئول ما می‌توانیم این نوید را به مردم بدهیم که این یک کار بی بدیل در عرصه جهانی به شمار می‌رود.

سامانه هوشمند ایرانی در کمتر از ۲ دقیقه کرونا را تشخیص می دهد

در ادامه حمیدرضا ربیعی سرپرست تیم تحقیقات آی مد درباره این سامانه توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به شیوع جهانی کرونا اقدامات تشخیصی مرحله مهمی در این بیماری است که راه‌های گوناگونی برای آن وجود دارد. اما آنچه در دنیا اثبات شده است نشان می ‌دهد سی تی اسکن قفسه سینه بهترین روش تشخیصی است. در این زمینه کشور چین و محققان استنفورد فعالیت‌های مناسبی انجام داده‌اند. ارزشمندترین فعالیت ما در راه اندازی این سامانه تجربه راهکارهای کار تیمی بود. محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی با گرد هم آمدن و فعالیت تیمی ظرف مدت یک ماه ایت سامانه را راه اندازی کردند که از نظر دقت و حساسیت در دنیا بی نظیر است.

ربیعی در ادامه گفت: این سیستم برای دانشگاه با بیمارستان خاصی راه اندازی نشده است . برای طراحی سامانه از تصاویر سی تی اسکن 3 گروه افراد سالم، موارد مثبت کرونا و افراد با بیماری دیگر استفاده شد و با استفاده از هوش مصنوعی آموزش سیستم انجام شد. همچنین پیش پردازش تصاویر از بیمارستان‌های مختلف اقدامی دیگری بود که در این راستا انجام شد.

ربیعی افزود: راه های مختلفی برای تشخیص ویروس کرونا وجود دارد اما آنچه که در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی اثبات شده، استفاده از سی تی اسکن قفسه سینه است.

عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه چین و استنفورد از این روش در راستای تشخیص ویروس کرونا استفاده کرده اند، خاطرنشان کرد: این کار تیمی در کمتر از یک ماه در دانشگاه شریف با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی به نتیجه رسیده که اکنون در حال اجرایی است.

استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بررسی های این تیم در راستای به نتیجه رسیدن این سامانه، تصریح کرد: ما طی این یک ماه تصاویر قفسه سینه افراد سالم، افراد مبتلا به کووید ۱۹ و افرادی که سالم نبودند اما کرونا هم نداشتند را مورد بررسی قرار دادیم.

مجری طرح سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ از طریق تصاویر سی تی اسکن با بیان اینکه نتایج تحقیقات مثبت شد، گفت: از این رو می توانیم در کمتر از دو دقیقه افراد دارای ویروس کرونا را تشخیص دهیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه این سامانه یک دستیار خوب برای پزشک محسوب می شود، اظهار داشت: حتی در مواردی که بیماری توسط پزشک قابل تشخیص نبوده به واسطه این سامانه قابل تشخیص است.

زیست بوم فناوری و نوآوری به فعالیت های مبارزه با کرونا شتاب بخشید

پرویز کرمی دبیر کمیته مبارزه با کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه این معاونت از همان روزهای نخست شیوع کرونا فعالیت خود را برای ساخت تجهیزات پزشکی، ماسک، ونتیلاتور، کیت و سایر تجهیزات دانش بنیان آغاز کرد، گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری همزمان با شیوع کرونا در کشور به کمک کادر پزشکی و درمانی آمد و با اقدامات خود به فعالیت‌های این حوزه شتاب داد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری، ضمن تشکر از اهالی رسانه و خبرنگاران، صدا و سیما، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی، گفت: این پویش راه افتاده بدون همکاری و حمایت اصحاب رسانه راه به جایی نمی‌برد. جراید، رسانه‌ها، شبکه های اجتماعی، خبرنگارها و خبرگزاری‌ها دوشا دوش تیم پزشکی و فناوران و تولیدکنندگان در این مدت تلاش کردند و با پیشگیری از انتشار شبه علم ها و شایعات به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست به جامعه کمک کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065061

وب گردی

وب گردی