شاد هم مثل سینا فراموش می‌شود؟

با وجود انتقادها و آسیب‌پذیری که پیرامون شبکه شاد آموزش‌و‌‌پرورش مطرح می‌شود، باید منتظر ماند تا مشخص شود آموزش‌و‌پرورش مشکل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان را رفع می‌کند یا این طرح نیز به سرنوشت طرح‌های فراموش شده آموزش‌و‌پرورش دچار خواهد شد؟

گروه دانشگاه ایسکانیوز، نیوشا یعقوبی: درست می‌گویند که تهدید‌ها را باید به فرصت تبدیل کرد، شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، مسئولان را مجبور کرد تا با امکانات و زیرساخت‌های ناکافی هم که شده در زمینه آموزش مجازی گام بردارند. برخی از این آموزش‌های مجازی برای دانش‌آموزان از طریق تلویزیون پخش شد. برخی از معلمان نیز شبکه‌های اجتماعی، برخی وبسایت‌های آنلاین و برخی دیگر از طریق اپلیکیشن‌های موجود در بازار مفاهیم آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند.

شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و واتس‌آپ برای آموزش‌های مجازی به دلیل قابل دسترس بودن بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان و والدین قرار گرفت. به‌طوری که دانش‌آموز با تلفن همراه خود یا یکی از والدین به گروه یا کانال معلم مربوط ارتباط پیدا کرده و می‌توانست علاوه بر استفاده از مباحث درسی، ابهامات خود را با معلم مطرح کند. مسئولان برای دسترسی به محیطی امن برای دانش‌آموزان، اقدام به ایجاد شبکه «شاد» کردند تا آموزش‌های مجازی در این بستر صورت گیرد.

«شاد» یا شبکه اجتماعی دانش آموزان به منظور ساماندهی آموزش مجازی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پیاده سازی شده است. زیر ساخت اجرای این طرح، استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است که یک رابط کاربری ساده جهت اتصال به پیام‌رسان و احراز هویت مدیر، معلم و دانش آموز، طراحی شده است. برگزاری کلاس‌ها در این شبکه به صورت برخط و غیر برخط مبتنی بر تبادل پیام و محتوا در گروه‌هایی به نام کلاس‌های مدرسه در بستری ایمن و به دور از تداخل سایر کاربران فضای مجازی برای معلم و دانش آموز فراهم شده است.

ساختار شبکه اجتماعی دانش آموزان همانند ساختار مدرسه واقعی است؛ یعنی دانش آموزان وارد کلاس مجازی می‌شوند و معلم در همان زمان مطابق با برنامه کلاسی که مدیر مدرسه ارائه می‌دهد، در کلاس حضور دارد و فرآیند یاددهی و یادگیری را دنبال خواهند کرد. نظارت بر کلاس درس مجازی معلمان و حضور وغیاب دانش آموزان برعهده مدیر و کادر اداری مدرسه است. (برای مشاهده جزئیات این سیستم و نحوه ثبت‌نام اینجا کلیک کنید.)

این شبکه 28 اسفند ماه توسط محسن حاجی میرزایی افتتاح و مقرر شد دانش‌آموزان بعد از تعطیلات رسمی سال جدید (16 اسفندماه) همان‌طور که در کلاس‌های مدرسه حاضر می‌شدند، در فضای مجازی نیز در کلاس درس شرکت کنند، اما مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ساعات پایانی جمعه 15 فروردین ماه از به تعویق افتادن راه‌اندازی شبکه «شاد» به دلیل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان خبر داد و اعلام کرد: به دلیل تأکید وزارت آموزش و پرورش بر صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و امن بودن بستر ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، این کار نیاز به زمان بیشتر برای بررسی فنی و کسب اطمینان لازم دارد. بنابراین وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر اهمیت راه‌اندازی چنین بستری برای برقراری ارتباط مجازی بین دانش‌آموزان و معلمان، زمان راه‌اندازی این شبکه تا حصول اطمینان از شروط بالا به تعویق می‌افتد.

اسباب‌کشی آن هم پس از یک ماه و اندی

برخی از کارشناسان گلایه‌هایی را نسبت به این شبکه مطرح کرده بودند. محمدرضا حیدری آموزگار مقطع ابتدایی درباره آموزش مجازی 5 سالی می‌شود که برای خود کلاسی مجازی در کانال تلگرام ساخته‌ است. در این باره گفت: مثل یک کلاس درس مجازی از این کانال استفاده می‌کنم و در تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلی‌هایی که گاه و بی‌گاه گریبان‌گیر مدارس شده هم از این طریق با بچه‌ها در ارتباط بوده‌ام.

او در زمان شیوع کرونا به بستر وب روی آورده است. این بار هم از همان کلاس‌های مجازی‌به این شکل و در قالب وبینار استفاده می‌کند. گویا مهاجرت از این شبکه‌ها برای برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها دشوار است؛ زیرا آن‌ها طرز کار با کلاس‌های مجازی وبینار را فراگرفته و به شدت از آن استقبال کرده‌اند. حیدری از جابه‌جایی‌ها گلایه‌ دارد و معتقد است بعد از این همه وقت، مسئولان آموزش و پرورش تازه از خواب بیدار شده و می‌گوید باید در بستری دیگر آموزش‌های خود را ادامه دهم.

چرا می‌خواهیم بی‌مقدمه ادای کشورهای پیشرفته را درآوریم؟

تقلید از ویژگی‌های مثبت دیگران خوب است، به شرطی که زیرساخت‌های لازم را در‌اختیار داشته‌ باشیم و به عبارتی فقط شکل کاری از خوب بودن را به بقیه ارائه ندهیم. عادل ساعدی خلوص مدیر مدرسه است و به تقلید آموزش و پرورش از کشورهای پیشرفته گلایه دارد. او در یادداشتی دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به تلفن همراه را یادآور شد: جامعه هدف ما در آموزش وپرورش، فقرا و دانش‌آموزان ضعیف هستند. در این طرح دقیقاً به همین افراد ستم روا خواهد شد، زیرا برخی از دانش‌‌آموزان که گوشی ندارد؛ برخی گوشی اندروید ندارند؛ برخی اینترنت ندارند؛ برخی آنتن ندارند.

او‌ تدریس در شبکه مجازی را بسیار عالی و قابل تحسین دانست؛ اما بر این باور است که زیرساخت‌های لازم برای آموزش در شبکه مجازی در ایران آماده نشده است. این مدیر‌ گلایه‌های خود از اجرای شتاب‌زده طرح شاد را این‌گونه مطرح کرد: چرا می خواهیم به اصطلاح «گز نکرده ببریم؟!»؛ چرا می‌خواهیم به اصطلاح «پز عالی و جیب خالی» باشیم؟ چرا می‌خواهیم بی مقدمه ادای کشورهای پیشرفته را درآوریم؟

به اعتقاد ساعدی، باید واقع‌بین بود و کل ایران را در‌نظر گرفت. آموزش و پرورش چند درصد از دانش آموزان را می‌تواند با این طرح پوشش دهد؟ باید منتظر ماند. این مدیر‌ مدرسه امیدوار است که معلمان دلسرد نشوند و از آن‌ها می‌خواهد به فعالیت‌های خداپسندانه، دلسوزانه و داوطلبانه و خودجوش خود ادامه دهند.

یک خانواده با چند دانش‌آموز مدرسه‌ای نمی‌تواند در شاد ثبت‌نام کند

هر فرد تنها با یک شماره می‌تواند در‌ شبکه شاد‌ ثبت‌نام‌ کند. این موضوع را سارا معصومی آموزگار مقطع ابتدایی مطرح کرد و گفت: بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده گوشی هوشمند هستند، حتی در برخی از خانواده‌ها با وجود چند دانش‌آموز مدرسه‌ای، تنها یک تلفن همراه وجود دارد.

هر شماره یک بار می‌تواند شبکه شاد ثبت‌نام کند، در چنین شرایطی تکلیف خانواده‌ای با سه دانش‌آموز مدرسه‌ای چیست که فقط یک گوشی همراه دارد؟ چطور می‌توانند هر سه دانش‌آموز به طور همزمان در کلاس‌ درس حاضر شوند و از مطالب درسی استفاده کنند؟

این آموزگار از مسئولان می‌خواهد که شعار عدالت آموزشی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و برای اجرای آموزش‌های مجازی شتاب‌زده عمل نکنند.

حمله هکرها به شاد

در شبکه‌های مجازی پیام‌هایی مبنی بر آسیب‌پذیری بالای سایت شبکه شاد در مقابل هکرها دست به دست می‌شود. بر اساس این پیام، مرکز ماهر، مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای وزارت ارتباطات، مشکلات امنیتی وفنی دامنه شبکه شاد را اعلام کرده است. مطابق نظر این مرکز، سایت شبکه شاد، در مقابله با حملات هکرها و ویروس های رایانه ای آسیب پذیر است.

یکی از ضعف‌های سایت شاد ضعف در مقابل حملات drown است.این حمله به راحتی به هکرها اجازه می‌دهد که رمز عبور و شماره کارت اعتباری و غیره را پیدا کنند. این آسیب پذیری جدی است که مرکز ماهر با رنگ زرد نشان داده است. یکی دیگر از موارد ضعف سایت shad.medu.irدر حوزه حمله beast است.

با وجود آسیب پذیری و انتقاداتی که در زمینه استفاده از شبکه شاد مطرح شده است، باید منتظر ماند تا مشخص شود مسئولان مشکل صیانت از حقوق آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان را رفع می‌کنند یا این طرح مانند تلویزیون اینترنتی سینا به دست فراموشی سپرده می‌شود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1065077

وب گردی

وب گردی