دهقانی خواستار مخالفت اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل طی نامه‌ای به مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار مخالفت اعضای این اتحادیه با تداوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، غلامحسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، با ارسال نامه‌ای به جوزپ بورل مسئول عالی سیاست خارجی و امنیتی و نایب‌رئیس کمیسیون اروپا، آثار مخرب شیوع ویروس کرونا بر کشور و تأثیر همزمان تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده را تشریح کرد و خواستار مخالفت اعضای اتحادیه با تداوم تحریم‌های یکجانبه امریکا شد.

وی به کمبود تجهیزات حیاتی پزشکی اشاره کرد و گفت: تعدادی از بهترین پزشکان و پرستارانِ فعال در خط مقدم مبارزه با این ویروس و همچنین ۳۲۹۴ تن از دیگر هموطنان جان خود را از دست داده و ۵۳ هزار تن دیگر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

دهقانی در ادامه به دو نامه ارسالی از طرف حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، به مقامات اروپا و دبیر کل سازمان ملل متحد اشاره کرد و تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا که در قالب کارزار فشار حداکثری به ایران تحمیل شده است، ظرفیت‌های ایران برای مبارزه موثرِ درازمدت با این ویروس را، بدون حمایت بین‌المللی، تضعیف می‌کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین به همراهی برخی از مقامات بلندپایه سازمان ملل، از جمله میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد؛ هلال اِلوِر گزارشگر ویژه ملل متحده برای حق غذا و آلِنا دوهان گزارشگر ویژه ملل متحد برای اقدامات زورمدارانه یکجانبه در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه بدلیل آثار آنها بربرخورداری از حقوق بشر، اشاره کرد و گفت: درخواست ایران برای مردود دانستن تحریم‌های غیرانسانی آمریکا مورد استقبال نهادهای بین‌المللی واقع شده و مقامات این سازمان‌ها ادامه تحمیل تحریم‌های اقتصادی را مخلِ حق شهروندان عادی برای برخورداری از حقوق اولیه خود دانسته، نسبت به موانع موجود بر سر راه واردات تجهیزات پزشکی که ممکن است به فروپاشی نظام بهداشتی درمانی کشورها بیانجامد هشدار داده اند و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند که تدابیری فوری برای رفع، یا حداقل تعلیق همه تحریم‌های اقتصادی تا زمان فائق آمدن بر معضل کنونی اتخاذ کند.

دهقانی در پایان از آقای بورل درخواست کرد موضوع را به سمع وزیران خارجه اتحادیه اروپا برساند تا آنها نیز در کنار مردم ایران ایستاده و از خواست مشروع مردم برای خاتمه تحریم‌های آمریکا که خلاف حقوق بین‌الملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است حمایت کنند.

وی در پایان با استناد به سخنان بورل در روز ۱۴ فروردین، متذکر شد: اگرچه هر کدام از کشورها به صورت جداگانه و انفرادی به این وضعیت دچار شده‌اند، اما خروج از بحران ناشی از شیوع کرونا، جز با اقدام دست‌جمعی ممکن نیست.

کد خبر: 1065111

وب گردی

وب گردی