آمریکا به دنبال روی کارآوردن افراد همسو با خود در عراق است/ تجارب ناموفق «سنتکام»

معاون سیاسی دفتر عقیدتی_سیاسی فرمانده معظم کل قوا گفت: آمریکایی‌ها که شرایط را برای خود در عراق دشوار می بینند، در جهت تسهیل زمینه و روی کار آوردن مهره‌های همسو و دلخواهشان، اقدام به مرعوب‌سازی فضای داخلی عراق کرده ‌اند. 

سردار رسول سنایی معاون سیاسی دفتر عقیدتی_سیاسی فرمانده معظم کل قوا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص مهمترین اهداف آمریکا از اقدامات اخیرش در عراق، اظهار داشت: جابجایی های اخیر آمریکا در عراق که از جابجا کردن دیپلمات ها و عناصر آمریکایی در سفارت خانه آنها در بغداد و کنسولگری آن ها در اربیل شروع شد و سپس به جابجایی در پایگاه‌های نظامی و واگذاری برخی از آنها به نیروهای عراقی و همچنین تقویت برخی دیگر از پایگاه های مرکزی آنها در عراق رسید، به نظر می رسد اهداف داخلی و منطقه ای داشته باشد.

وی گفت: از جمله اهداف داخلی آنها می توان به سرپوش گذاشتن بر برملا شدن ناکارآمدی سیستم حاکم بر آمریکا و به خصوص تناقضات رفتاری ترامپ که مشکلاتی را برای آنها در داخل به وجود آورده است، اشاره کرد.

سنایی افزود: در واقع آمریکایی‌ها با این نوع اقدامات می‌خواهند بر مشکلات داخلی خود سرپوش گذاشته و افکار عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند؛ بنابراین با به راه انداختن جنجال و هیاهو های رسانه ای این موضوع را دنبال می کند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا بیان کرد: در منطقه و به خصوص در عراق آمریکایی ها چند شکست پیاپی داشتند که در راس همه آنها، حماقتی بود که آنها در ترور سردار شهید سلیمانی انجام دادند که به دنبال آن مصوبه پارلمان آن کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک آن کشور را شاهد بودیم و اعتراضاتی هم توسط مردم عراق شروع شد.

وی ادامه داد: برخی حملات پراکنده ای که به نیروهای آمریکایی در عراق انجام شد نیز نشان داد که آنها شرایط سختی را در عراق داشته و خواهند داشت و بنابراین به دنبال آن هستند که بتوانند در بدنه دولت عراق جابجایی هایی را به نفع خود انجام دهند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا گفت: آمریکایی ها در جهت تسهیل شرایط و روی کار آوردن مهره های همسو و دلخواه خودشان در عراق، اقدام به مرعوب سازی فضای داخلی آن کشور کرده اند.

سنایی گفت: اما به نظر می رسد این هم برآمده از اشتباهات محاسباتی آنها و عدم شناخت دقیق آمریکا از عراقی ها است، آن‌ها در باتلاق عراق گرفتار شدند و هرچه بیشتر دست و پا بزنند، منجر به غرق شدن آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از اقدامات نسنجیده آمریکایی‌ها جز رسوایی بیشتر برای آنها نتیجه ای به همراه نداشته است، خاطرنشان کرد: امروز هم با انجام برخی از این قبیل اقدامات و قدرت نمایی ها در عراق آنها به دنبال فراهم کردن فضایی جهت تسهیل روی کار آمدن مهره های مطلوب خود هستند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به این مطلب که سال ها است که نیروهای مقاومت در عراق شکل گرفته اند و آنها از آمریکایی ها شناخت خوب و دقیقی دارند، گفت: آمریکایی ها امروز در پایگاه هایی مستقر هستند که به راحتی در تیررس نیروهای مقاومت عراقی قرار دارند و هر گونه اشتباهی فقط به افزایش هزینه های آمریکایی ها در عراق منجر خواهد شد.

سنایی در خصوص نقش ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام ) در عراق و تجارب ناموفق آن، تصریح کرد: سنتکام مجموعه ای از نیروهایی است که هم در منطقه غرب آسیا و هم در شمال آفریقا ایفای نقش می‌کنند و به نظرم باید به برخی از تجاربی که این حضور آنها رقم زده نگاهی بیندازیم و روند ها را بررسی کنیم تا حدودی برآوردی از احتمالات پیش رو را هم به دست آوریم.

وی بیان کرد: امروز در افغانستان ما شاهد بازگشت به نقطه صفر هستیم، یعنی آمریکایی‌هایی که حکومت طالبان را ساقط کردند تا به زعم خودشان به تروریسم در منطقه پایان دهند، مجدد به دنبال مذاکره با آنها هستند. همچنین در افغانستان شاهد شکست آشکار حضور نظامی آمریکایی ها هستیم.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا بیان کرد: از طرف دیگر آنچه که با تحریک عربستان در یمن اتفاق افتاد امروز به نقطه ای رسیده که امیدوارند بتوانند به بهانه ویروس کرونا، آن را به نوعی جمع کنند که اگر اینطور شود، یک برگ برنده برای آنها به حساب می آید. نیروهای ائتلاف متجاوز در شرایطی به دنبال مذاکره هستند که در سطح راهبردی نیروهای انصارالله و مبارزان یمنی دست برتر را دارند.

سنایی تصریح کرد: بنابراین، آمریکایی‌ها در اهداف منطقه‌ای خود موفق عمل نکردند؛ چرا که نگاه گذشته گرا و سنتی بر آنها حاکم است به نحوی که به تحولات منطقه نگاه عمیق و دقیقی ندارند.

وی گفت: سنتکام تجارب ناموفقی را در کشورهای مختلف منطقه داشته که عراق هم یکی از آنهاست.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه استفاده از قدرت آشکار تنها منجر به افزایش هزینه برای آمریکایی‌ها خواهد بود، گفت: آمریکایی‌ها تصورشان این بود که می‌توانند با ترور سردار شهید سلیمانی تحولات عراق را به نحو مطلوب مدیریت کرده و به اهدافشان برسند، اما این امر منجر به پیچیدگی بیشتر و افزایش تنش و هزینه برای آمریکایی ها شد.

سنایی در خصوص موانع خروج نیروهای آمریکایی از عراق بیان کرد: اولین مانع، غرور آمریکایی ها است که تصور می‌کنند باید در مقابل این خواسته به حق دولت و ملت عراق بایستند، چرا که خروج خود از آن کشور را به عنوان نوعی سر شکستگی می دانند، اما آنها در نهایت مجبور به خروج با هزینه بیشتری خواهند شد.

وی ادامه داد: اما مانع دیگری که در این مسیر وجود دارد و آن این است که در میان دولتمردان و بازیگران سیاسی عراق، شاید اقلیتی باشند که حضور آمریکایی ها را به عنوان یک برگه برای بازیگری عراق تصور می‌کنند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا گفت: واقعیت این است که موازنه میان موافقان و مخالفان حضور نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد، چرا که نیروهای مخالف حضور آمریکا در عراق از عِده و عُده بیشتری برخوردار هستند و البته منطق قوی تری نیز دارند.

سنایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی ها اهداف اعلامی خود را از حضور در عراق و وضعیت کنونی این کشور و اینکه چه تناسبی است میان هزینه‌ها و فواید آمریکایی ها در عراق و در آخر تفاوت میان آنچه که اعلام کرده بودند و آنچه که عملاً در این کشور به دست آوردند را مجدد مروری داشته باشند، می توانند متوجه شوند که تصمیم آنها در ممانعت از خروج از عراق چه پیامد هایی می‌تواند برایشان به همراه داشته باشد.

کد خبر: 1065152

وب گردی

وب گردی