شیوه‌نامه تولید دانش مواجهه با چالش‌های ویروس کرونا ابلاغ شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیوه نامه «تولید دانش مواجهه با چالش های حاصل از این معضل جهانی و استخراج روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه‌، «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از این معضل جهانی و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» را به رؤسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای تابعه ابلاغ کرد.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده، ویروس کرونا خیلی سریع کشورهای مختلف جهان را به تسخیر خود درآورد و همه گیری ویروس کرونا پدیده‌ای نوین درعرصه جهانی است که می‌تواند پیامدهای زیادی در تدبیر امور در سطوح کلان، میانه و خرد داشته باشد.

براساس بندهای این بخشنامه در سطح کلان این پدیده بر نظام جهانی، کنش و واکنش های دولت ها در عرصه سیاست خارجی در سطوح جهانی، بین المللی و منطقه ای تأثیرگذار خواهد بود. در سطح میانه این پدیده بدون شک نحوه حکمرانی دولت ـ ملت ها را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر عرصه ها را متأثر خواهد ساخت. در سطح خرد نیز پدیده های این گونه، نوع نگاه فرد را به جامعه، حکومت و جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این بخشنامه تأکید شده است دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی و حل مسأله که توان عملیاتی خود را در راه اندازی طرح پایش و تدوین نظام موضوعات در قالب بیش از 18 برنامه علمی جهت مأموریت محور کردن پایان نامه ها و رساله ها جلوه گر نمود این بار در صدد است با واکنش به موقع به اثرات این معضل گریبانگیر جامعه جهانی از نظاره گری بدر آمده و از این فرصت برای ایجاد فرایند گزار و انتقال به دانشگاه پاسخگو و زنده استفاده کند. در این راستا باید با جریان سازی، گفتمان سازی و شبکه سازی ایجاد اکوسیستم و زیست بوم دانشگاه مقدمات رفتارسازی دانشگاه حل مسأله فراهم شود.

در بندهای این بخشنامه آمده است در پاسخ به این پاندمی که آثار و تبعات منحصر بفردی را جلوه گر شد، دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد با اتکا به توانایی ویژه خود در یکپارچگی توان بیش از 20 هزار هیأت علمی با استفاده از روش گفت وگوهای علمی و سپس با تعمیق بخشی آن به «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از این معضل جهانی و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» به ارائه راه حل های مناسب و بومی بپردازد تا در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اساتید دانشگاه به عنوان افسران جنگ نرم و رهنمودهای معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه علم، پژوهش و تمدن سازی نوین اسلامی با مبنا قراردادن اصول مندرج در بخشهای مختلف سند دانشگاه اسلامی، بتواند در نهایت به دانش کاربردی تبیین و تفهیم محیط ملی و بین المللی در راستای حکمرانی صالح در شرایط مذکور بپردازد.

شیوه نامه «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از این معضل جهانی و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» با اهداف بررسی شاخصهای حکمرانی صالح و مؤثر در جهان جدید، آینده پژوهی در خصوص حکمرانی صالح در جهان جدید، بررسی شاخصهای جدید قدرت و اقتدار در جهان جدید، شناخت محیط اقدام دولت ـ ملتها در سطوح منطقه ای، بین المللی و جهانی، شناخت محیط ملی و شاخص های سیاستگذاری مطلوب در حوزه های مختلف، بررسی فرصت ها و نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران در جهان جدید در سطوح مختلف و ... ابلاغ شده است.

این شیوه نامه شامل موضوعاتی از جمله حوزه های موضوعی پیشنهادی در سطوح کلان، میانه و خرد، شیوه اندیشه ورزی و ... است.

براساس این شیوه نامه تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب انجام موظفی پژوهشی اندیشه ها، پژوهش ها، ایده ها، افکار و پیشنهادات خود را در هر قالبی که مدنظر آنهاست، باید در دو مرحله گفت وگوهای علمی و کار پژوهشی و کرسی های نظریه پردازی مطرح کنند.

گفت وگوهای علمی در سه قالب گروه های گفت وگو، تالارهای گفت وگو و هسته های گفت وگوی علمی با استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان صورت می گیرد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می توانند جهت اعلان اندیشه های خود به تالارهای گفت وگو به آدرس https://cri.iau.ac.ir مراجعه کرده و نظرات و ایده های خود را ثبت کنند.

براساس بندهای این شیوه نامه، رؤسای هیأت های اندیشه ورز استانها و مسئولین تالارها و گروه های گفت وگو موظفند با هماهنگی با ستاد مرکزی این شیوه نامه در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه حداکثر تا پایان فروردین ماه سال جاری نسبت به تدقیق موضوعات تعیین شده مورد بررسی اقدام لازم را به عمل آورند.

در این شیوه نامه تأکید شده: پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی موظف به ایجاد کتابخانه اختصاصی در جهت بهره برداری در این موضوع است و هرگونه طرح عملی در کاربست دانش تولید شده در مواجهه با این ویروس که به محصول بیانجامد در چارچوب راهبری معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری توسعه خواهد یافت.

نتایج حاصل از گفت وگوها حداکثر در هفته اول خردادماه سال جاری توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه جمع بندی و جهت شروع فاز دوم به هیأت رئیسه دانشگاه گزارش خواهد شد.

گفت وگوهای برتر به عنوان طرح پژوهشی و یا کرسی نظریه پردازی در مرحله دوم مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065162

وب گردی

وب گردی