ملزومات ادامه حیات مطبوعات کاغذی در شرایط کرونایی

اعلام توقف انتشارکاغذی مطبوعات می‌تواند به مفهوم تعطیلی روزنامه‌ها و بیکاری همکاران مطبوعاتی نباشد مشروط بر اینکه مدیران و روزنامه‌نگاران مطبوعاتی تغییر در آرایش‌ رسانه‌ای، ذائقه مخاطبان، الگوی تولید، توزیع و مصرف رسانه‌ای را بپذیرند و خود را با تحولات محیطی انطباق دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شنیدن خبر توقف انتشار نسخه کاغذی مطبوعات مثل تعطیلی‌ مشاغل دیگر در شرایط کرونایی بسیار تلخ و ناراحت کننده است؛ اما مطبوعات نه تنها نباید مستثنی از رعایت مسائل بهداشتی و اجرای تصمیم ستادملی‌مبارزه با کرونا باشند بلکه باید مروج آن نیز باشند. اما چندنکته در این‌ خصوص مهم است:

۱. اعلام توقف انتشار کاغذی مطبوعات می‌تواند به مفهوم تعطیلی روزنامه‌ها و بیکاری همکاران مطبوعاتی نباشد مشروط بر اینکه مدیران و روزنامه‌نگاران مطبوعاتی تغییر در آرایش‌ رسانه‌ای، ذائقه مخاطبان، الگوی تولید، توزیع و مصرف رسانه‌ای را بپذیرند و خود را با تحولات محیطی انطباق دهند.

۲. مطبوعات با پذیرش تغییرات محیط رسانه‌ای و انطباق خود با آن می‌توانند با شکل و شمایل‌ جدید با انتشارآنلاین و استفاده از فضای مجازی به عنوان رسانه‌مکمل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف آن از جمله صوت و تصویر ادامه کار دهند؛ البته بعد از رفع بلای کرونا، نسخه‌های‌ کاغذی خود را هم در حد ضرورت منتشر کنند.

ادامه کار مطبوعات به شکل جدید در صورتی مقدور است و به بیکاری همکاران رسانه‌ای منجر نمی شود که اولاً صاحبان آگهی‌ها با دادن آگهی ها به رسانه‌های برخط عادت و رویه فعلی خود را ترک کنند. ثانیاً مردم با خرید آنلاین از آن‌ها حمایت کنند و ثالثاً دولت نیز حمایت‌های خود را از مطبوعات قطع نکنند.

اما چند سوال از همکاران مطبوعاتی، چرا فکر می‌کنید مردم در شرایط کرونایی چند هفته گذشته و در اوج بحران مثل سیل فروردین سال ۹۸ به شما احتیاج نداشتند؛ ولی الان شما اصرار دارید در شرایط بحران کرونا باید کارتان را ادامه دهید؟

چه تعداد از شما در بحران ها در کنار مردم و نماینده مطالبات آن بوده اید؟ چقدر تلاش کرده‌اید قبل از بحران مطبوعات‌، آن را پیش بینی و خود را برای کار حرفه‌ای در آرایش جدید رسانه‌ای آماده کنید؟

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1065164

وب گردی

وب گردی