توافق احزاب شیعه عراق بر رد «الزرفی» و تعیین جایگزین او بزودی

یک نماینده پارلمان عراق و یکی از سران جریان حکمت ملی از توافق گروه‌های سیاسی شیعی بر رد «عدنان الزرفی» و انتخاب جایگزین او طی روزهای آتی، خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق اعلام کرد که گروه‌های سیاسی شیعی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» و یافتن جایگزین او، توافق دارند.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: قضیه مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود زیرا او نامزد فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق نبود.

سالم تصریح کرد: الزرفی شخصیتی بحث برانگیز است و پست‌های اجرایی متعددی داشت و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشت. به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند که وی را رد کنند و پرونده او بسته شده است و اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیانیه اخیر گروههای مقاومت اسلامی عراق علیه اشغالگران آمریکایی پرداخت و گفت که این بیانیه برخاسته از اخلاق و روحیه گروه‌های مقاومت اسلامی در حفظ حاکمیت عراق است و این گروه‌ها با قاطعیت حضور نیروهای خارجی در کشور به‌ویژه نیروهای آمریکایی را رد می‌کنند.

هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق دیروز طی بیانیه‌ای شدید‌اللحن به اشغالگران آمریکایی هشدار دادند و ضمن رد نامزدی عدنان الزرفی، تأکید کردند باید نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق خارج شوند.

از سوی دیگر، شیخ حمید معله الساعدی از رهبران جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» نیز، شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی تایید کرد که یافتن گزینه جایگزین برای عدنان الزرفی مورد توافق شیعیان است و تنها فراکسیون پارلمانی النصر است که ملاحظاتی در این خصوص دارد.

وی تصریح کرد که طی چند روز آینده نام جایگزین الزرفی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065219

وب گردی

وب گردی