فقر فرهنگی بیشتر از فقر اقتصادی به کشور ضربه زده است

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم و صنعت گفت: ریشه مشکلات موجود فقط در فقر و اقتصاد نیست، بلکه در زمینه‌های فرهنگی و هنری هم مشکلات بسیاری وجود دارد؛ به گونه‌ای که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است.

امیرحسین تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این کانون اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی_هنری دانشگاه علم وصنعت برای پاسخ گویی به نیازهای دانشجویان، رشد خلاقیت آنها، تبلیغ فرهنگ و هنر در دانشگاه و جامعه تقریبا از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: درحال حاضر در دانشگاه علم و صنعت بیش از 10 کانون در بخش‌های گوناگون مانند شعر و کتاب، هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر، زبان‌های بین‌المللی، ایران‌شناسی و سایر موارد فعالیت می‌کنند. برگزاری حلقه‌ها، کلاس‌های فوق برنامه مانند داستان‌نویسی، زبان، خطاطی، نقاشی و اکران فلیم بخشی از فعالیت‌های کانون‌ها است.

تاجیک با اشاره به سایر برنامه‌های کانون‌های فرهنگی_ هنری گفت: برگزاری جشن‌های گوناگون مانند جشن یلدا که توسط کانون بهار با اهداف خیر خواهانه و کمک به نیازمندان هر سال با نزدیک شدن به بهار برگزار می‌شود، برگزاری جشنواره‌های معتبر مانند پستو و سایر فعالیت‌ها مانند مسابقه‌های کتاب‌خوانی، طراحی لوگو، نمایشگاه کتاب، شب شعر و سایر موارد از دیگر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی_هنری است که متأسفانه برگزاری تعداد محدودی از آنها مانند جشن بهار به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد و به تعویق افتاده است.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم وصنعت با بیان آنکه دور شدن از فرهنگ و هنر متعالی یکی از مشکلات جامعه است، تأکید کرد: درحال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در جامعه دورشدن از فرهنگ، هنر متعالی و غرق شدن در فضای مجازی و رسانه‌ها است. متأسفانه امروزه افراد کم‌تری دیده می‌شوند که زمان خود را به فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن، شنیدن موسیقی خوب و تماشای فیلم و تئاتر مفهومی و با ارزش اختصاص دهند که این مسئله خود یکی از عوامل مؤثر در شیوع افسردگی، نا امیدی و فضای بد در جامعه است.

وی تصریح کرد: ریشه مشکلات موجود فقط در فقر و اقتصاد نیست بلکه در زمینه‌های فرهنگی و هنری هم مشکلات بسیاری وجود دارد؛ به گونه‌ای که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است، مردم با فرهنگ کشور ایران غربیه شده‌اند و به سراغ اشعار مولانا، حافظ و سعدی نمی‌روند. درحال حاضر افراد کم‌تری در جامعه ما به سراغ شاهنامه می‌روند.

رسانه‌ها هدایت کننده ذهن مردم هستند

تاجیک با اشاره به هدایت ذهن مردم توسط رسانه‌ها گفت: متأسفانه امروز رسانه‌ها ذهن مردم را هدایت می‌کنند و به طور دائم درحال فریب آن‌ها هستند. فردی که مطالعه می‌کند و به دنبال هنر برود از زیر فشار رسانه‌ها خارج می‌شود؛ به این صورت انگیزه، علم و مهارت بیشتری برای ساختن آینده جامعه دارد. بنابراین اهداف کانون‌ها آن است که با تبلیغ فرهنگ صحیح و هنر، افراد بیشتری در جامعه آگاهی و انگیزه برای بهبود شرایط فرهنگی پیدا کنند.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم و صنعت درباره دست آورد‌های حضور در کانون‌ها تشریح کرد: حضور در کانون به معنای حضور در اجتماعی از افراد اهل تفکر و هنرمند، پیدا کردن دوستان خوب که در هر زمینه‌ای کمک می‌کنند، کسب مهارت در کار تیمی و افزایش روحیه همکاری است. در واقع کانون‌ها خانه دوم دانشجویان هستند که با علاقه و با تمام توان برای پیشرفت این مجموعه تلاش می‌کنند.

وی با بیان آنکه افزایش تعداد کانون‌ها به شرط انجام فعالیت‌های فرهنگی مشکلی ندارد، تأکید کرد: افزایش تعداد کانون‌ها به شرط انجام فعالیت‌های فرهنگی، فعال و نوآور مشکلی ندارد. اگر کانون‌های گوناگون با عنوان‌های گوناگون با فعالیت‌های تکراری اضافه شوند و اقدامی انجام ندهند سبب اتلاف زمان و بودجه خواهد شد. در حال حاضر یکی از مشکلات کانون‌های دانشگاه علم و صنعت منحل شدن کانون موسیقی در سال 88 بوده که با وجود تلاش‌های بسیار این کانون بازگشایی نشده است. موسیقی هنر اول هنرهای هفتگانه است که دانشجویان بسیار با استعدادی در این زمینه وجود دارند و باید بستر فعالیت در دانشگاه برای آنها فراهم شود.

تاجیک درباره چالش‌های موجود در کانون‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین چالش‌هایی که کانون‌های فرهنگی_ هنری با آن روبه‌رو هستند کم شدن توجه مسئولان دانشگاه به کانون‌ها و فعالیت‌فرهنگی در دانشگاه و کم شدن دغدغه دانشجویان نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که این دو مورد هم‌سو هستند. در گذشته کانون‌ها مانند انجمن‌های سیاسی و دفترهای فرهنگی دانشگاه فعالیت می‌کردند؛ به همین دلیل دانشجویان بیشتری به واسطه فعالیت زیاد، با کانون‌ها آشنا و در نهایت جذب آن می‌شدند.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: بنا براین کم‌توجهی عمدی یا غیرعمدی مسئولان دانشگاه سبب کم رنگ‌تر شدن فعالیت‌های کانون‌ها و شناخت دانشجو‌ها می‌شود. البته بخش بسیاری از این موضوع به کانون‌ها مربوط می‌شود که با تغییر فضای رسانه‌ای و روی کار آمدن فضای مجازی، به روز نشده‌اند؛ اما فعالیت‌های کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم و صنعت در این فضا روز به روز بیشتر می‌شود. همچنین نکته مهمی که وجود دارد آن است که انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی دانشگاه با کم‌تر کردن حواشی و ایرادگیری‌هایی که در اکثر اوقات بی مورد است بستر را برای فعالیت بیشتر و آسان کانون‌ها فراهم کنند.

عدم حمایت مالی از کانون‌ها ناشی از کم‌توجهی مسئولان است

وی با اشاره به حمایت‌های مالی بسیار کم کانون‌ها گفت: در حال حاضر حمایت‌هایی که از کانون‌ها فرهنگی_هنری می‌شود به دلیل کم توجهی مسئولان دانشگاه بسیار کم است. برای فعالیت خوب و با کیفیت به بودجه کافی نیاز است که به راحتی قابل دسترسی باشد؛ متأسفانه نه تنها بودجه کانون‌ها کافی نیست بلکه به سختی هم می‌توان آن را دریافت کرد.

تاجیک تشریح کرد: به طور مثال پستو جشنواره و مسابقه ای در زمینه شعر و نویسندگی است که در سه سال متوالی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که نزدیک به هزاران دانشجو شرکت کردند و با استقبال خوبی هم روبه رو شد؛ اما هزینه تبلیغات این جشنواره بسیار زیاد است و با در نظر گرفتن سختی دریافت آثار، مخارج طراحی سایت، هزینه‌های مالی داوران مسابقه؛ هزینه‌های اختتامیه و جوایز این جشنواره، نشان دهنده نیاز به بودجه مناسب است تا بتواند با حداقل کیفیت و رضایت برگزار شود.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علم وصنعت ادامه داد: اما متأسفانه دانشجویان در سال گذشته نتوانسته‌اند از دانشگاه کمک‌های مالی دریافت کنند و در نهایت این جشنواره برگزار نشد. اکنون با توجه آگاهی دانشجویان و مسئولان از اهمیت فرهنگ در کشور، انتظار می‌رود کمک‌های مالی در این زمینه بیشتر و دسترسی به آن آسان‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065231

وب گردی

وب گردی