مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۸ فروردین

مصاف با کروناویروس به کمک هوش مصنوعی، پیام دکتر ولایتی در زمینه تقدیر از ‌تلاش مدافعان سلامت و تعطیلی دانشجویان کارشناسی تا 30 فروردین از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور‌ در‌۱۸ فروردین هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۱۸ فروردین به شرح زیر است:

مصاف با کروناویروس به کمک هوش مصنوعی

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان روزنامه، به بهانه راه‌اندازی «نخستین سامانه هوشمند تشخیص کووید-19» نقش هوش مصنوعی را در مبارزه با کووید-19 بررسی کرده است.

کشور ما همگام با دنیا، به‌تازگی به جمع کشورهایی پیوسته که از هوش مصنوعی برای شناسایی ویروس کووید-19 استفاده می‌کنند. در حال حاضر، در دنیا استفاده از سی‌تی‌اسکن قفسه سینه یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تشخیص بیماری کرونا تلقی می‌شود و بسیاری از کشورها توانسته‌اند با کمک فناوری هوش مصنوعی، این کار را انجام دهند و با سرعت بیشتری افراد مشکوک به این ویروس را شناسایی کنند. سامانه هوشمند تشخیص پاندمی کووید-19، فناوری نوینی است که توسط شرکت‌‌های دانش‌بنیان کشورمان ساخته شده و توانسته‌اند از هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام ویروس کرونا بهره ببرند. براساس این سامانه هوشمند، متخصصان قادرند با سی‌تی‌اسکن وجود کروناویروس را در بدن افراد مشکوک شناسایی کنند، این در حالی است که تصاویر تهیه‌شده از قفسه‌ سینه به روش سی‌تی‌اسکن از بهترین و دقیق‌ترین روش‌های غربالگری مبتلایان به کووید-19 محسوب می‌شود، به‌طوری‌که تولیدکنندگان این سیستم هوشمند مدعی شده‌اند در دقت تشخیص، قابل رقابت با نمونه‌های جهانی است.

در ساخت این سامانه هوشمند تشخیصی، گروهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی‌شریف و نیز استادان هوش مصنوعی و رادیولوژی و نیز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان مشارکت داشته‌اند. این سیستم هوش مصنوعی با پردازش تصاویر و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق قادر است ناهنجاری‌های اولیه ایجادشده در قفسه سینه را شناسایی کند که به سادگی قابل‌تشخیص نیست و نیز می‌تواند میزان منطقه درگیر با عفونت را به سرعت مشخص کند. این سیستم جزء دقیق‌ترین نمونه‌های موجود محسوب می‌شود که حساسیت‌های بالایی داشته و هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین در تمام مراکز درمانی دنیا خدمت‌رسانی می‌کند. دو روز پیش این سیستم در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با حضور تولیدکنندگان آن رونمایی شد و درواقع، نوعی پزشک از راه‌دور است که احتمال خطای تشخیصی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و محققان می‌توانند تمام ابعاد ضایعات ریوی را به دقت بررسی کنند که کمک بسیاری به درمان می‌کند. تصاویری که از طریق این سامانه از قفسه سینه بیماران گرفته می‌شود، به‌دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بعد از پردازش بخش عفونی‌شده ریه، پزشک اطلاعات بیمار را به دست می‌آورد. این سامانه به طور رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

با توجه به رشد سریع ویروس کرونا و گسترش آن بین افراد، تشخیص سریع آن در افراد مشکوک یا در معرض خطر تا حد زیادی می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند و شمار زیادی را از خطر ابتلا یا حتی مرگ نجات دهد. به این منظور هوش مصنوعی علاوه بر اینکه مقرون‌به‌صرفه‌تر است، سرعت و دقت کار تشخیص را برای محققان بالاتر می‌برد و به آنها کمک می‌کند با تسلط بیشتری شرایط کنونی را مدیریت کنند. به گزارش Forbes، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی دارد، هشدار نسبت به بروز اپیدمی بیماری است، بنابراین محققان با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند زمان کافی برای آماده شدن برای مقابله با شرایط بحرانی در اختیار داشته باشند. به‌عنوان مثال، شرکت جهانی بانک اطلاعاتی هوش مصنوعی (BlueDot) از الگوریتم‌هایی بر پایه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع مختلف استفاده می‌کنند تا از این طریق راحت‌تر بتوانند صدها بیماری عفونی را ردیابی و کنترل کنند. 31 دسامبر 2019 بود که این شرکت کانادایی به مشتریان خود هشدار داد از سفر به ووهان چین خودداری کنند. مدتی بعد هم این شرکت با تجزیه و تحلیل برنامه‌های مسافرتی و مسیرهای پرواز پیش‌بینی کرد احتمال شیوع نوعی بیماری به دیگر کشورهای آسیایی هم وجود دارد. در آینده، هوش مصنوعی حتی قادر است از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی برای پیش‌بینی رفتار انسان‌ها و موارد شیوع احتمالی استفاده کند. ادامه این گزارش را می‌توانید در صفحه ۳ روزنامه فرهیختگان بخوانید.

از تلاش مدافعان سلامت در این صحنه جهاد تقدیر می‌کنم

دکتر ولایتی در اولین حضور پس از بهبودی و دیدار با کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری از کادر درمان برای حضور جهادیشان تشکر کرد. در این دیدار صمیمی، دکتر ولایتی با تشریح شرایط موجود و ضرورت توجه حداکثری به ارائه خدمات به بیماران کرونایی با بسیج تمام امکانات گفت: «بیمارستان مسیح دانشوری با همراهی تمامی کادر درمانی و پرسنل خود به‌عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا از ابتدایی‌ترین ساعات درکنار مردم ایستاد و با اهتمام و تلاش خستگی ناپذیر کماکان در‌حال ارائه خدمات به مردم شریف است و امیدواریم به‌زودی شاهد شکست کرونا باشیم. لازم می‌دانم از تلاش و پشتکار شبانه‌روزی همه شما عزیزان به‌عنوان مدافعان سلامت در این صحنه جهاد که با ایثارگری فعالیت داشته و دارید تقدیر و تشکر کنم.»

وی افزود: «خوشبختانه در دانشگاه داروسازی دانشگاه شهید بهشتی برای اولین‌بار در ایران داروی فاویپیراویر ساخته شد و با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است.»

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه بیمارستان مسیح دانشوری هیچ مبلغی جهت درمان بیماران کرونایی دریافت نمی‌کند و با تمام امکانات درخدمت مردم شریف است، افزود: «از ابتدا و در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، اقدامات مربوطه انجام شد و از وزیر بهداشت و همکاران وی به‌دلیل همراهی‌های به‌عمل‌آمده نیز تشکر می‌کنیم.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۱۸ فرورین به شرح زیر است:

دانشجویان کارشناسی تا30 فروردین99 تعطیل شدند

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، حسن روحانی، رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر از تعطیلی مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا پایان فروردین ماه 99 داد.حسن روحانی اعلام کرد: درحال حاضر تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری که از 30 فروردین ماه حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا 30 فروردین ماه همچنان تعطیل باشند.رییس جمهور بیان کرد: اینکه برای 30 فروردین به بعد تعطیلی مدارس و مقاطع کارشناسی دانشگاه‌ها چه می‌شود در جلسات بعدی ستاد تصمیم‌گیری انجام می‌گیرد.

کلاس‌های آنلاین آمادگی کنکور ازهفته آینده برگزار می‌شود

براساس گزارش روزنامه آفرینش، سید محمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت‌های آموزشی مدارس و دانشکده‌های سما در روزهای تعطیل اظهار کرد: کلاس‌های جبرانی و مجازی مدارس سما پس از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، به تبع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی آغاز شد.

وی افزود: فراهم سازی زیرساخت‌های الکترونیکی برای آموزش مجازی و افزایش تعامل میان مدارس و دانش آموزان، اولین گامی بود که در راستای آموزش غیرحضوری برداشته شد؛ این اقدام به کمک واحد الکترونیک دانشگاه آزاد صورت گرفت و در روزهای آغازین، همراهی بسیار خوبی را با ما داشند.بطحایی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، حدود 60 مدرسه سما از پلتفرم و زیرساخت ارائه شده از سوی واحد الکترونیک برای آموزش مجازی استفاده کرده‌اند؛ البته بسیاری از مدارس به صورت سلیقه‌ای و با استفاده از دیگر ظرفیت‌هایی که در اختیار داشتند، نسبت به آموزش غیرحضوری و مجازی در روزهای پایانی سال گذشته اقدام کرده بودند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد:پلتفرم و زیرساختی که از سوی واحد الکترونیک طراحی شده است، برای آن دسته از مدارسی که از ظرفیت‌های مناسب برای آموزش غیرحضوری برخوردار نبودند، بسیار موثر و کارآمد بود. البته امیدواریم که از هفته آینده مدارس بیشتری از این زیرساخت جدید استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای حل مشکل مدارسی که در تهیه محتوای درسی با مشکل مواجه بودند و امکانات لازم را در اختیار نداشتند، با شرکت‌هایی که دارای محتوای درسیِ آماده برای دوره ابتدایی و متوسطه اول بودند مذاکراتی را انجام دادیم. پس از انجام مذاکرات یکی از این شرکت‌ها به مدارس معرفی شد تا واحدهایی که توانایی تولید محتوا نداشتند، بتوانند از محتوای آماده این شرکت‌ها برای آموزش غیرحضوری استفاده کنند.

بطحایی با بیان این که از هفته آینده تمامی فعالیت‌های آموزشی مدارس سما با مسئولیت مدیران مدرسه به صورت مجازی خواهد بود تاکید کرد: تمامی کلاس‌ها تا پایان سال تحصیلی اگر به صورت حضوری نشد، به صورت مجازی برگزار خواهد شد؛ امتحانات نیز براساس زمانبندی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نحوه برگزاری و احتمال تغییر در برنامه امتحانات گفت: مدارس سما در این زمینه تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش خواهند بود؛ اما پیش بینی می‌کنم که تمامی امتحانات در موعد مقرر برگزار شود و وزارت آموزش و پرورش در صورت نابودی ویروس کرونا، فرصت 1 ماهه‌ای را به دانش آموزان برای آمادگی امتحانات در نظر بگیرد.به همین دلیل برگزاری امتحانات به صورت مجازی و غیرحضوری را امری بعید می‌دانم.وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای دانش‌آموزان کنکوری بیان کرد:براساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته، در نظر داریم از هفته آینده کلاس‌های رفع اشکال و جبرانی را به صورت مجازی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم و کنکوری برگزار کنیم. دانش آموزان و والدین دراین باره نگران نباشند و قطعا با تصمیمات هیئت دولت، حق هیچ دانش آموزی در کنکور سراسری ضایع نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065251

وب گردی

وب گردی