مجلات علمی زمینه‌ساز مدیریت دانش جهت تحقق جهش تولید خواهند بود

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، به اهمیت نامگذاری­ها و تعیین شعارهای سال پرداخت و آن را یکی از جلوه‌های تعیین سیاست­های کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست.

وی اظهار داشت: سال 1395 از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» ، سال ۱۳۹۶« اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، سال 1397 «حمایت از کالای ایرانی»، سال 1398«رونق تولید» و امسال «جهش تولید» نام گرفته است. با توجه به افزایش تحریم­ها و کاهش قیمت نفت جهش در تولید و اشتغال ضروری است، اما این مهم با سرعت قبلی یعنی سال 1398 رقم نخواهد خورد.

نگاهداری با بیان اینکه رونق تولید نیازمند روزآمد شدن تکنولوژی در کشور است، خاطرنشان کرد: ارتقا تکنولوژی و انتقال آن نیازمند تسلط به آخرین یافته های علمی است. از سویی نیروی انسانی ماهر و سیستم­های مدیریت علمی مبتنی بر کیفیت نیز به اندازه تکنولوژی در رونق تولید مؤثر هستند. لذا همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید بیش از پیش احساس می شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با جستجوی کلمه «تولید» در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC در بازه های زمانی چهار ساله 1395 تا 1398 تعداد 2734 شناسایی خواهد شد که 491 عنوان آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی با 491 مستند علمی، دانشگاه تهران با 226 مستند علمی و دانشگاه فردوسی مشهد با 175 مستند علمی در خصوص تولید در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است. ولی متاسفانه روند کمی مستندات علمی کشور مرتبط با چالش ها و مشکلات تحقق رونق تولید در سالهای اخیر کاهشی بوده اند بطوری که تعداد آن ها از سال 1395 تا 1398 به ترتیب برابر 776، 805، 686، و 328 بوده است.

دانشگاه ها و موسسات کشور با بیشترین تولید علمی در حوزه تولید

نگاهداری تأکید کرد: واحدهای علوم و تحقیقات تهران، واحد رشت، واحد تهران شمال، واحد تبریز، واحد قزوین، واحد کرج و واحد لاهیجان پیشتاز در تولید مستندات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی هستند. حدود 33 درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم کشاورزی است. افزایش ضریب امنیت غذایی کشور با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. 16.7 درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فنی و مهندسی، 12.22 درصد در حوزه علوم انسانی، 11.41 درصد در حوزه علوم پایه و حدود 11 درصد در حوزه علوم پزشکی است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، افزایش ضریب امنیت غذایی کشور تنها با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. مهمترین موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید به آن ها توجه شده عبارتند از علوم و صنایع غذایی، تکنولوژی مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی، پزشکی، بوم شناسی، زیست شناسی، کشاورزی، زراعت، مدیریت صنعتی، برق و دامپروری.

نگاهداری اظهار داشت: خام فروشی یعنی اهدای اشتغال به سایر کشورها، لذا پرهیز از آن در همه حوزه ها بوِیژه انرژی و معدن با تمرکز بر فرآوری و ایجاد حلقه های ارزش افزوده ضروری است. رونق تولید نیازمند بازنگری در نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام صادرات و واردات، نظام تأمین اجتماعی، و استخراج موانع تولید در هر صنعت و ارائه راهکارها جهت جهش تولید متناسب با آن صنعت است. در سال جهش تولید این مهم می تواند جزء وظایف اعضای هیأت علمی به عنوان صاحبان ایده و مجلات علمی دانشگاه به عنوان مرکز داوری، مستند سازی و بهبود تعریف شود.

وی تأکید کرد: مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌ساز مدیریت دانش جهت تحقق جهش تولید خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065266

وب گردی

وب گردی