هدایت پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها به سمت کاربردهایی از علم/ تهدید را به فرصت استفاده از فناور‌ی‌های کاربردی تبدیل می‌کنیم

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: "شیوه نامه تولید دانش مواجهه با چالش های حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج و روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا" منجر به هدایت پایان نامه‌ها و پژوهش‌ها به سمت و سوی کاربردهایی از علم خواهد شد.

سید حمید جمال الدینی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شیوه نامه " تولید دانش مواجهه با چالش های حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج و روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا گفت: کرونا بیستمین بحران اپیدمیک و پاندمیک جهانی بعد از ایدز، H1N1، ابولا و زیکا، در حال تست بخشهای مختلف در گوشه و کنار دنیاست، با عواقبی که ممکن است طولانی مدت بوده و یا مشکلاتی فرای تصور داشته باشد.

او ادامه داد: اما آنچه اهیمت پیدا می‌کند نگاه رو به جلو، ایجاد و یا تقویت رفتارها و ارزش هایی است که منجر به حمایت و انسجام مردم و دستگاه‌های اجرایی برای حل بحران فعلی و آمادگی برای بحران‌های پیش بینی نشده و کنترل شرایط می‌شود.

به اعتقاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، گذر از مرحله دشوار هر بحران نیازمند آینده‌نگری، توانمند‌سازی، اشتراک تجربه‌هایی که قابلیت انطباق بالایی دارند و بسیج همه امکانات و افزارها با اولویت خدمت رسانی است.

او توضیح داد: خوشبختانه ابلاغیه جدید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دریچه‌ای جدیدی بوده که بسیار راه‌گشا خواهد بود. معتقدم توجه به موضوعات کاربردی تحت عنوان علم نافع و کاربردی کردن علوم با نگاه دانشگاه آزاد و با اولویت حل مسائل روز باید به صورت خاص پیگیری شود.

جمال الدینی با بیان این که شیوه نامه ابلاغی اخیر کار بسیار مثبتی است تاکید کرد: این شیوه نامه منجر به هدایت پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها به سمت و سوی کاربردهایی از علم است که در دانشگاه‌های خصوصی این حرکت با نگاه تقاضا محوری انجام می‌شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی برای کسب رتبه برتر در بین متقاضیان، باید ضمن تسهیم اطلاعات و دانش کاربردی با جامعه، شیرینی فعالیت های انجام شده را با اولویت راه حل محوری در شرایط بحرانی و نشان همدلی در سطوح دانشگاه، به اطلاع عموم مردم برساند.

به اعتقاد جمال الدینی این توجه و دستورالعمل‌ها، با راهکارهای مستقیم حضور بارز یک دانشگاه را برای مردم معنا می‌بخشد و قادر است اعتماد مردم را به مراکز تحقیقاتی که نگاهشان کاهش دغدغه اجتماعی مردم است، جلب کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: از دیگر سو آینده نگاری مورد اشاره در این شیوه نامه، نشان دهنده توجه به نظام موضوعات علمی-پژوهشی و به روزرسانی آنهاست. تجربه نشان داده که بخشی از آموزش ما مبتنی بر علوم روز دنیاست و نیازمند بومی سازی تحقیقات دانشجویی و تغییر رویکرد استفاده از ملزومات تحقیقاتی-آزمایشگاهی، متناسب با شرایط تحریم، اوضاع فعلی جامعه است؛ بنابراین بهتر است با نگاه تولید محوری و جایگزین سازی باشد.

او با بیان این که این بحران ابعاد بسیار مختلفی از جمله اجتماعی، سیاسی، روانشناسی، فرهنگی و فلسفی دارد توضیح داد: این ابعاد باید بررسی و مستندسازی شود و به عنوان مدل و الگوی مدونی برای استفاده در شرایط مشابه به کار گرفته شود.

جمال الدینی با تاکید بر اینکه این بیماری مهم‌تر از هرچیزی به عنوان یک تراژدی انسانی مطرح است اظهار کرد: کرونا سبک و سیاق کار و زندگی جامعه را تحت سیطره خود قرار داده است و ما را ملزم می‌کند که تهدید را به فرصت استفاده صحیح از فناوری‌های کاربردی در خط مقدم جبهه مبارزه تبدیل کنیم.

او در ادامه گفت: در راستای ابلاغیه اخیر موضوعاتی برای طرح گفتمان در تالار علمی دانشگاه آزاد ارائه شده است. یکی از این موضوعات تشکیل بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) ژنوم انسانی و ویروس است. همچنین ایجاد Medical Hot Line Call Center (مرکز تماس خط ویژه پزشکی و پزشکی از راه دور (تله مدیسین) نیز مطرح شده است.

جمال الدینی توضیح داد: همچنین طراحی نظام موضوعات بیوتروریسم و تأمین امنیت در جامعه و HIS متمرکز دربیمارستان‌های دانشگاه آزاد در سطح کشور و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در کل بیمارستان‌های ملکی دانشگاه آزاد از دیگر موضوعاتی است که برای طرح گفتمان در تالار علمی دانشگاه آزاد مطرح شده است.

او اضافه کرد: استقرار نظام مدیریت دانش برای مستندسازی تجارب عینی و ضمنی در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تاب آور و تدوین شاخص‌های تاب‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی در حوادث و بلایا نیز قرار است به عنوان موضوعاتی برای طرح گفتمان در تالار علمی دانشگاه مطرح شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پایان گفت: آموزش مجازی و بحران و طراحی الگو و مدلینگ ساماندهی نیروهای داوطلبانه، جهادی و جوانان در بحران نیز در این تالارهای علمی مطرح میشود. همچنین برگزاری جشنواره‌های مجازی مستندسازی با موضوعات مختلف و بهره‌برداری از خروجی این مستندات به عنوان پژوهش‌های کاربردی در ارتقاء اعضاء هیات علمی نیز از موضوعاتی است در تالار علمی دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065292

وب گردی

وب گردی