مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۹ فروردین

دانش‌بنیان‌ها نفس‌ به ‌نفس در‌کنار کرونایی‌ها، فعالیت بیش از ۱۰۰ گروه جهادی اساتید دانشگاه آزاد برای مقابله با کرونا و مهلت مجدد ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی در اردیبهشت از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۱۹ فروردین به شرح زیر است:

دانش‌بنیان‌ها نفس‌به نفس در‌ کنار کرونایی‌ها

این عنوان روزنامه آفرینش، اژ افزایش تولید دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حکایت دارد‌. فعالیت شرکت‌‌های دانش‌بنیان برای مقابله با ویروس کرونا منحصر به چند شرکت نیست، بلکه طبق آمار اعلامی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، 150 شرکت در حوزه‌های مختلف تحقیقات خود را برای دستیابی به راهکارهای درمانی و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا ادامه می‌دهند.

از این تعداد 50 شرکت در حوزه بیوتکنولوژیک، دارو، کیت‌های تشخیص و مواد ضدعفونی‌کننده، 20 شرکت در حوزه تولید و تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاهی و 15 شرکت در زمینه آی‌تی فعال هستند. 5 شرکت دانش‌بنیان نیاز کشور به ماسک را تامین می‌کنند. 8 شرکت دانش‌بنیان محلول‌های ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. همچنین 3 شرکت دانش‌بنیان تجهیزات مورد نیاز خط تولید شرکت‌های تولیدکننده ماسک را تولید می‌کنند. در حوزه آی‌تی نیز 3 شرکت در زمینه هوش مصنوعی برای تشخیص ویروس کرونا به‌صورت جدی در حال فعالیت هستند. 20 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری پردیس نیز روز گذشته محصولات تولیدی خود را برای مقابله با کرونا عرضه کردند؛ محصولاتی مانند تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن، میکروپاک که ضدعفونی‌کننده دست و پوست بدون نیاز به شست‌وشو با آب است، کیت ضدعفونی‌کننده که برای ضدعفونی‌کردن لباس کادر درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماشین بیهوشی برای مراقبت از بیماران در آی‌سی‌یو و محصولات متعدد دیگری که برای تامین نیاز کادر درمانی کشور تولید می‌شود.

طبق داده‌های پزشکی و اطلاعات موجود از بیماری کووید 19، این ویروس مستقیما ریه فرد بیمار را درگیر می‌کند و طبیعتا نخستین عارضه ناشی از این درگیری، تنگی نفس و سختی در تنفس طبیعی فرد است. لذا بیمارانی که برای درمان و مداوا، در بخش آی‌سی‌یو مراکز درمانی بستری می‌شوند نیاز مبرم به تنفس کمکی یا همان تنفس مصنوعی دارند. این نیاز در سراسر جهان از طریق دستگاهی به‌نام «ونتیلاتور» تامین می‌شود و بیماران مبتلا به عارضه‌های ریوی طبق تشخیص پزشک معالج، پس از بستری در بخش آی‌سی‌یو، روند درمانی خود را با استفاده از این دستگاه طی می‌کنند.

ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی، دستگاهی است که با توجه به شرایط بیمار به عمل تنفس کمک می‌کند. درواقع این دستگاه برای بیمارانی که به دلیل مشکلات ریوی قادر به تنفس نیستند، تنفس را به‌صورت کامل انجام می‌دهد. دستگاه به‌نحوی طراحی شده است تا هوای قابل تنفس (درصورت نیاز هوا با درصد اکسیژن بیشتر) را به داخل ریه‌ها بفرستد و سپس دی‌اکسیدکربن را از ریه‌ها خارج کند. از ونتیلاتورها به‌صورت عمده در بخش‌های مراقبت ویژه، بخش اورژانس و بیهوشی استفاده می‌شوند. با توجه به شرایط بیمار ونتیلاتور می‌تواند فشار، حجم و زمان تنفس را کنترل یا محدود کند. این دستگاه تا پیش از شیوع کرونا در کشور، به‌دست متخصصان ایرانی تولید و به مراکز درمانی عرضه می‌شد اما اکنون خط تولید این دستگاه افزایش یافته و لذا مراکز درمانی از امکانات بیشتری برای درمان بیماران مبتلا به کرونا برخوردار باشند.

شرکت دانش‌بنیان احیادرمان پیشرفته تولیدکننده ونتیلاتور در پارک علم و فناوری خراسان قرار دارد و از سال 1390 فعالیت خود را با تولید دستگاه بیهوشی آغاز کرده است. این شرکت دانش‌بنیان همچنین در سال 97 توانست دستگاه سی‌تی‌اسکن را تولید کند. طبق آمارهای ارائه‌شده، این شرکت طی 9 سال گذشته سه‌هزار و 500 دستگاه ونتیلاتور تولید کرده و در 840 مرکز درمانی کشور نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.

میزان تولید دستگاه ونتیلاتور در این شرکت تا پیش از شیوع بیماری کرونا روزانه 5 دستگاه بود اما اکنون این تعداد به ۳۰ دستگاه رسیده است که پس از تولید این تعداد، دستگاه به وزارت بهداشت که متولی توزیع آن در کل کشور است تحویل داده می‌شود. تولید این دستگاه تخصصی نیازمند سرمایه قابل‌توجهی است و درنتیجه در شرایط فعلی که تولید ونتیلاتور باید بیش از گذشته باشد، حمایت مالی دولت می‌تواند زمینه افزایش خط تولید را فراهم کند. ادامه این گزارش را می‌توانید‌ در‌ روزنامه فرهیختگان بخوانید.

فعالیت بیش از ۱۰۰ گروه جهادی اساتید دانشگاه آزاد برای مقابله با کرونا

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، سیدمحمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از اسفندماه تاکنون بیش از ۱۰۰ گروه جهادی استادی در زمینه‌های مختلف برای مقابله با ویروس منحوس کرونا فعالیت دارند.

وی افزود: اساتید بسیجی در کنار تولید مواد ضدعفونی و ملزومات مراقبتی و بهداشتی در سطح واحدهای دانشگاهی، کمک به پویش جنبش استادی ایران در حمایت از کسب و کارهای مستضعفان کمیته امداد را با دغدغه پیگیری و دنبال می‌کنند و کمک‌های مناسبی صورت گرفته است.

رئیس دبیرخانه گام دوم انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی از تهیه ۱۰۰ هزار انواع ماسک، لباس‌های بیمارستانی، انواع بادگیر و کاور، عینک پزشکی، انواع میوه و آبمیوه توسط اساتید بسیجی و خیر دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: کمک‌های بسیار خوبی توسط اساتید خیر بسیجی به مراکز درمانی و بیماران‌ کرونایی انجام شده که قابل ستایش است و این مهم ادامه خواهد داشت.

هاشمی ضمن تقدیر از کانون‌های بسیج اساتید و اساتید جهادی و انقلابی افزود: از ابتدای شروع بیماری کرونا در کشور، تاکنون بیش از ۸ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی توسط اساتید بسیجی انجام شده که بالاترین کمک‌ها توسط اساتید بسیجی دانشگاه آزاد استان سمنان به ارزش حدود سه میلیارد ریال است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در پایان یادآور شد: اساتید بسیجی تا شکست کامل کرونا در کنار مردم بهبود است .

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۱۹ فروردین به شرح زیر است:

روند کلی آموزش از راه دور رو به بهبود است

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری روند کلی برگزاری کلاس‌های آموزش از راه دور دانشگاه‌ها را مثبت و رو به بهبود ارزیابی کرد.

جلسه ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی وزیر علوم، معاونان وزارتخانه و اعضای ستاد برگزار شد.در این جلسه که در ادامه جلسات منظم ستاد سلامت وزارتخانه برگزار شد، هر یک از معاونان و اعضا گزارشی از فعالیت‌های مجموعه‌های تحت مدیریت ستادی و بخش‌های مرتبط در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در چگونگی مدیریت پیامدها و آثار بیماری کرونا بر فعالیت‌های نظام‌ها و زیرنظام‌های مجموعه آموزش عالی ارائه کردند.

وزیر علوم در این جلسه پس از شنیدن گزارش نحوه برگزاری کلاس‌های غیرحضوری و آموزش‌های الکترونیکی، روند کلی برگزاری کلاس‌های آموزش از راه دور را "مثبت و رو به بهبود" ارزیابی کرد.غلامی همچنین از این رویکرد آموزشی به عنوان یک فرصت یاد کرد و خواستار تداوم آموزش‌ها و رفع اشکالات آن در همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شد.

‌وی تاکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم و بخش‌های مرتبط در دانشگاه‌ها با همکاری وزارت ارتباطات مشکلات موجود در برگزاری آموزش‌های الکترونیک را به سرعت رفع کرده تا روز به روز شاهد ارتقای کیفیت این آموزش‌ها باشیم.از روزهای نخست۶ اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور در اوایل اسفندماه سال گذشته، ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زیر نظر وزیر تشکیل و درباره نحوه فعالیت بخش‌های مختلف نظام آموزش عالی کشور بحث و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شد و تصمیم‌های اتخاذ شده در قالب نامه، بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهیه و ابلاغ شد.

مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون دستیاری پزشکی در اردیبهشت

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از ارائه مهلت مجدد ثبت نام برای چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری خبر داد و گفت: مهلت مجدد ثبت نام برای چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در روزهای ششم تا هشتم اردیبهشت ماه 99 تعیین شد.

وی افزود: داوطلبان می توانند در این فرصت مجدد نسبت به ثبت نام اقدام کنند. ضوابط و مقررات همان مقررات قبلی و مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام است و تغییری ندارد.رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی یادآور شد: تاکنون در آزمون دستیاری پزشکی تعداد 13 هزار و 258 نفر ثبت نام کرده اند.

دوره چهل و هفتم آزمون دستیاری پزشکی ابتدا قرار بود 15 اسفند 98 برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد و بعد از آن زمان جدید 4 اردیبهشت ماه 99 بود که بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آزمون دستیاری در اردیبهشت ماه 99 نیز برگزار نخواهد شد. زمان دقیق آن متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065371

وب گردی

وب گردی