ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خدمات‌رسانی آموزش حالی برای حل مشکلات ناشی از کرونا / برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به‌صورت وبینار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با جمعی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خدمات‌رسانی دانشگاه‌های کشور، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در حل مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با جمعی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدامات جامعه آموزش عالی کشور در دوران شیوع بیماری کرونا، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خدمات‌رسانی دانشگاه‌های کشور، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در حل مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا تأکید کرد.

نشست مشترک هیئت رئیسه و برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری، علی خاکی صدیق معاون آموزشی، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس با موضوع بررسی وضعیت، برنامه‌ها و تلاش‌های دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامی با تبریک سال جدید و فرارسیدن اعیاد شعبانیه و با خوشامدگویی به هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌ی شیوع بیماری کرونا مطالبی بیان کرد.

در ادامه نشست مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با معرفی سامانه اطلاعات به‌روز شده کووید-۱۹ که با تلاش مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (ISC) شیراز تهیه شده، با معرفی ویژگی‌ها و مزیت‌های این سایت گفت: آخرین مقالات حوزه کرونا، اطلاعات مبتلا شدگان، درمان شده‌ها و … به‌صورت به‌روز در سایت قابل مشاهده و رصد است.

وی افزود: در مورد اقدامات آموزش عالی در دوران بحران بیماری کرونا می‌توان گفت عملکرد مناسبی انجام شده است. همه فعالیت‌های پژوهشی در رابطه با این بیماری شامل فعالیت‌های تشخیصی تا پژوهش‌های علمی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری متمرکز شده است.

برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری درباره مبارزه با شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: روزانه ۱۳ هزار جفت دستکش، ۶۵ هزار ماسک و ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده توسط پارک‌های علم و فناوری تولید شده است. همچنین فعالیت مراکز آموزشی را در این مدت برای حضور در این عرصه هدایت کرده‌ایم، به‌عنوان مثال در اصفهان ۲۵ شرکت دانش‌بنیان تغییر کاربری داده و محصول خود را به سمت تولید مواد ضدعفونی هدایت کرده‌اند.

خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه نشست با اشاره به شروع فعالیت‌های وزارت عتف در زمینه مدیریت شرایط حاصل از شیوع بیماری از چهارم اسفندماه، به اهداف اصلی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌های آموزشی، بهره‌مندی از امکانات آموزش الکترونیکی و آمادگی در صورت تداوم مشکل و حفظ ظرفیت‌های به‌دست آمده برای آینده، در صورت مواجه شدن با شرایط مشابه از جمله اهداف این وزارتخانه بوده است.

وی با بیان اینکه هفتم اسفندماه، نشستی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار شد، افزود: 10 اسفندماه بخشنامه‌ای درباره توجه و تأکید بر ادامه فعالیت‌های آموزشی به‌صورت مجازی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و برای حمایت، هماهنگی و پشتیبانی‌های ضروری، کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی نیز در وزارت عتف تشکیل شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به دیگر اقدامات حوزه آموزشی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک رایگان و در راستای تکمیل زیرساخت‌های لازم در توسعه آموزش مجازی، با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استان‌ها محقق شود. برای حضور در عرصه بین‌المللی و همفکری و بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورهای درگیر با مشکل بیماری کرونا، در سه نشست ویدئو کنفرانسی که توسط سازمان یونسکو ترتیب داده شد، مشارکت داشته و نظرات و تجربیات خود را ارائه کردیم. خوشبختانه امروز افزون بر ۹۰ درصد از دانشگاه‌های دولتی کشور می‌توانند آموزش الکترونیکی را به دانشجویان خود در سطوح مختلف ارائه کنند.

وزارت علوم باید پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در آینده باشد

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نقش محوری وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات کشور از جمله در بحران حاصل از بیماری کرونا اظهار کرد: جامعه به حضور پررنگ آموزش عالی و اطلاع‌رسانی در این باره نیاز دارد.

وی افزود: کرونا فرصت خوبی برای تعامل هرچه بیشتر وزارت بهداشت و وزارت علوم فراهم کرده و انتظار این است وزارت علوم، پرچم‌دار مقابله با کرونا و شکست آن در حوزه‌های علم و فناوری باشد.

استفاده از سه بیمارستان دانشگاه آزاد در تهران برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونا

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه با گسترش بحران کرونا، بشر به اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه علم واقف شد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از سه بیمارستان خود در تهران برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونا استفاده کرده است. در حوزه آموزش مجازی این دانشگاه باید ۲۴ هزار عضو هیئت‌علمی و یک میلیون دانشجو را آموزش دهیم.

وی از آثار اقتصادی و کاهش درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های غیردولتی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: ممکن است از عهده هزینه‌های جاری خود برنیاییم.

در ادامه این نشست به موضوع اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها اشاره شد و نمایندگان حاضر در جلسه درباره اهمیت بازخورد اجتماعی و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها در زمینه دستاوردها و ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه سخن گفتند.

در پایان نشست، وزیر علوم با تأکید بر اینکه وزارت علوم طی شیوع این بیماری، تا حدود زیادی افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عالی قرار داده، گفت: در بخش آموزش مجازی و اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها و تمرکززدایی پیش از کرونا نیز اقدامات مثبتی در آموزش عالی صورت گرفته و این اقدامات در دوران بحران تقویت شده و توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه هفته آینده وزارت علوم نشستی به‌صورت ویدئو کنفرانس با رؤسای دانشگاه‌ها در زمینه همفکری و هم‌افزایی در زمینه مدیریت شرایط خاص فعلی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور در ماه گذشته حضور مؤثر علمی و مطالعاتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مقابله با کرونا انجام داده‌اند. خوشه‌های علمی فعال دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی تشکیل شده و ضمن انجام مطالعات علمیه ارائه راهکارهای کارشناسی در این زمینه پرداخته‌اند که نتایج حاصل به‌تدریج به مسئولان و نهادهای ذیربط ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065442

وب گردی

وب گردی