فرار از اقتصاد نفتی، بزرگ‌ترین فایده انرژی هسته‌ای برای کشور است

دبیر سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بزرگ‌ترین کاربرد صنعت هسته‌ای برای ایران فرار از اقتصاد نفتی و تک‌‌محصولی به ویژه در ایام تحریم‌ها است.

حمزه دستیار در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فرارسیدن 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای اظهار کرد: در سال‌های اخیر کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش کردند که با ترور دانشمندان و تحریم‌ها ایران را از حق مسلم خود برای دستیبابی به علم نوین هسته‌ای ناتمام بگذارند که با همت مضاعف جوانان ایرانی این توطئه ناکام مانده است.

وی درباره فواید معاهده برجام گفت: مهم‌ترین فایده برجام تنزل نگاه به آمریکا و اتمام حجت برای برخی از افراد بود که با نگاه به غرب و آمریکا نمی‌توان به پیشرفت کشور امیدوار بود. همچنین دشمنی آمریکا معطوف به یک دولت نیست که با دولت جدید، دشمنی‌های غرب علیه ایران تمام شود.

دبیر سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه آمریکا و اروپا، ایران را تماماً به خاطر مسائل هسته‌ای تحریم نکرده است، گفت: در چند سال گذشته دولت‌های ایران تلاش کردند که اعتمادسازی را انجام دهند و بهانه‌های واهی آمریکا را برطرف کنند؛ اما باز هم کمکی به بهبود اوضاع نکرد و همچنان دشمنی آمریکا با ملت ایران باقی است.

اقتصاد چند محصولی بزرگ‌ترین فایده انرژی هسته‌ای است

وی بر کاربردهای مختلف صنعت انرژی هسته‌ای تاکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین کاربرد صنعت هسته‌ای برای ایران فرار از اقتصاد نفتی و تک محصولی است. مردم بعد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در حوزه نفت و عدم فروش تعداد بشکه‌های مناسب نفت و صادرات مواد نفتی به زیان‌های اقتصاد تک بعدی پی بردند.

دستیار با بیان اینکه ایران برای چند وجهی کردن بازارهای صادرات خود نیازمند علم نوین است، گفت: ایران بعد از تحریم‌های نفتی به خوبی متوجه شد باید بازارهای خود را وابسته به یک محصول برای صادرات و فروش در سطح بین‌المللی نکند؛ چراکه در صورت تحریم بتواند سایر محصولات خود را روانه بازارهای بین‌المللی کند.

دبیر سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از رسانه‌های داخلی در معرفی فواید انرژی هسته‌ای به مردم عنوان کرد: رسانه‌های غربی با تبلیغات گسترده در افکار عمومی جهان انرژی هسته‌ای ایران را در راستای تولید بمب اتم معرفی کرده است. متاسفانه رسانه‌‌های کشور نتوانستند برای مردم و جهان اهمیت این صنعت در مصارف تولید برق، پزشکی، کشاورزی و غیره را تبیین کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا و اروپا با صنعت هسته‌ای ایران مشکل دارند اما با هسته‌ای شدن سایر کشور خیر، گفت: کشورهای منطقه و عربی هیچ خلائی در سیاست‌های استعمارگرایانه آمریکا و اروپا ایجاد نمی‌کنند، در نتیجه اسرائیل و آمریکا به دستیابی این کشورها به انرژی هسته‌ای کاری ندارند. همچنین آمریکا و سایر کشورهای اروپایی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد می‌کنند و در واقع منبع درآمد مناسبی برای آنها محسوب می‌شود.

رسانه‌های انقلابی در تبیین فواید انرژی هسته‌ای عملکرد ضعیفی دارند

به گفته دستیار؛ صنعت هسته‌ای در ایران یک دانش بومی بود که توسط دانشمندان و محققان داخلی ایجاد و پرورش داده شد. تفاوت انرژی هسته‌ای ایران با سایر کشورها در همین بومی بودن است؛ زیرا آمریکا نمی‌تواند هیچ زمانی این دانش را باز پس گیری یا بازنگری کند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: برخی از افراد اعتقاد دارند که انرژی هسته‌ای هزینه‌های سیاسی و اقتصادی بسیار آسیب‌زایی برای کشور به ارمغان می‌آورد که البته این افراد از آبشخور تفکر غربی تغذیه می‌شوند. این افراد در ابتدا سعی در تصویب برجام داشتند که با نافرجامی این معاهده تلاش دارند انرژی هسته‌ای را برای مردم یک انرژی بی‌فایده تلقی کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اغنای مردم در تببین فواید انرژی هسته‌ای توسط رسانه‌ها باید انجام شود که متاسفانه جریان انقلابی در سال‌های اخیر برای اغنای مردم کارنامه مناسبی نداشته و دارای ضعف‌های عمده‌ای است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065491

وب گردی

وب گردی