برجام صنعت هسته‌ای و سانتریفوژهای نسل جدید را نابود کرد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: دولت فعلی در برجام صنعت هسته‌ای و سانتریفوژهای نسل جدید( IR2) را نابود کرد؛ اما از سمت طرف‌های برجام هیچ تعهدی اجرایی نشد.

مقصود درودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روز ملی فناوری انرژی هسته‌ای اظهار کرد: در سال 85 دانشمندان هسته‌ای کشور غنی سازی اورانیوم را برای اولین بار انجام دادند و به دانش 100 درصد بومی هسته‌ای دست یافتند. مسئولان برای راه‌اندازی زنجیره کامل غنی‌سازی با توجه به دانش بومی و توان جوانان داخلی 20 فروردین را به روز ملی صنعت هسته‌ای نام گذاری کردند.

وی با بیان اینکه جوانان دانشمند با دست‌یابی به علم نوین هسته‌ای غرور و افتخار ملی برای ایران ایجاد کردند، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بارها بر استفاده از ظرفیت و علم جوانان داخلی در پیشبرد صنایع و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فرار مغزها از کشور تاکید دارند. صنعت هسته‌ای فضا را برای به کارگیری این نخبگان فراهم آورد تا علم آنها در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

علم هسته‌ای تا قبل از برجام پیشرفت‌های خوبی داشت

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای ایران از سال 85 تا قبل از دولت تدبیر و امید و برجام پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت، گفت: ایران پیشرفت‌های هسته‌ای، موشکی، نانو و غیره بسیاری را در سال‌های اخیر رقم زد که همین امر موجب هراس دشمنان شد و آنها برای جلوگیری از پیشرفت علم در ایران اقدام به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور کردند.

وی تبیین جایگاه و اهمیت علم و دانش در کشور را تا قبل از برجام مناسب دانست و گفت: مبانی دینی و گفتمان انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت پژوهش و تولید علم در کشور تاکید فراوان دارند. اما متاسفانه از سال 92 به بعد جایگاه علم هسته‌ای در کشور به واسطه سرکارآمدن دولت روحانی کم رنگ شده است.

درودی ادامه داد: مذاکره با غرب تنها استراتژی دولت روحانی بوده که تحت عنوان معاهده برجام ایران یکسری امتیازات را بدهد و در مقابل یکسری امتیازات به دست بیاورد. دولت تدبیر و امید با جمله معروف که هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها در انتخابات سال 92 مطرح شد؛ اما با گذشت هفت سال چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها از حرکت ایستاده است.

این دانشجوی دکتری رشته فیزیک هسته‌ای اضافه کرد: دولت از سال گذشته با خروج آمریکا از معاهده برجام متوجه شد که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و برجام برای ایران هیچ منافعی به همراه نخواهد داشت. در نتیجه مسئولان به فکر کاهش تعهدات برجامی خود افتادند.

وی ادامه داد: کشورهای 5 +1 در معاهده برجام حتی ایران را از تحقیق و پژوهش در علم هسته‌ای منع کرده بودند. بسیاری از دانشمندان و محققان که قصد فعالیت در رشته‌های هسته‌ای را داشتند دلسرد یا بی‌کار شدند یا به خارج از کشور مهاجرت کردند.

ساخت بمب اتم حرام است

درودی درباره کاربردهای صنعت هسته‌ای در ایران عنوان کرد: کاربرد انرژی هسته‌ای مستقیم و غیرمستقیم به دو بخش نظامی و غیرنظامی تقسیم‌بندی می‌شود. آمریکا ایران را متهم کرد که در حوزه نظامی با کمک انرژی هسته‌ای به دنبال ساخت بمب اتم است که البته این بهانه‌ای برای جلوگیری از تولید علم و توسعه این فناوری در ایران بود. رهبر انقلاب در فتوایی ساخت بمب اتم و حتی دستیابی به دانش ساخت بمب اتم را حرام اعلام کرده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اضافه کرد: تولید برق یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین کاربردهای انرژی اتمی در کشور است. ایران برای تامین سوخت از انرژی‌های فسیلی خود استفاده می‌کند که این منبع پایان پذیر است. کشور به جای استفاده از ذخایر محدود فسیلی باید به سمت استفاده از انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر نظیر انرژی هسته‌ای برای تولید برق برود.

وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای در حوزه پزشکی نیز مصارف گوناگونی دارد. در حال حاضر حوزه پزشکی در جهان بدون استفاده از انرژی هسته‌ای ناقص بوده برای همین نیز ایران در رشته‌های رادیوگرافی، رادیو داروهای بیماران سرطانی و عکس برداری از این انرژی به خوبی استفاده کرده است.

پیشبرد انرژی هسته‌ای در راستای اقتصاد مقاومتی است

به گفته درودی؛ انرژی هسته‌ای در حوزه دامپزشکی و دامپروری نیز کاربردهای قابل توجهی دارد. این صنعت در مباحث تولید مثل دام و اصلاح مواد غذایی دام و طیور استفاده دارد. همچنین انرژی اتمی در صنعت کشاورزی و غذایی و شناسایی حوزه‌های منابع آب زیر زمینی کاربرد دارد.

دبیر سابق تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان بیان کرد: مشکل آمریکا با ایران گفتمانی است و نمی‌توان گفت اگر صنعت هسته‌ای را تعطیل کنیم، آنها تحریم‌ها را برخواهند داشت. دولت فعلی در برجام صنعت هسته‌ای و سانتریفوژها نسل جدید( IR2) را نابود کرد اما از سوی طرف‌های برجام هیچ تعهدی عملی نشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران با توجه به شعار سال که جهش تولید در راستای اقتصاد مقاومتی باید با وجود تحریم‌ها صنعت هسته‌ای خود را به پیش ببرد. زیرا اقتصاد مقاومتی جدا از علم و دانش بومی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065494

وب گردی

وب گردی