تدوین قانون حفاظت از اطلاعات کاربران فضای مجازی در کشور

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اکثر جوامع توسعه یافته برای حفاظت و صیانت از داده‌های بزرگ سازمانی، ملی و مردم آن کشور قوانینی را وضع کرده‌اند که از داده های مردم محافظت می‌کند، گفت: ما هم برای حفاظت از داده‌های کاربران در سطح کشور به چنین قوانینی نیاز داریم.

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با انتشار اطلاعات کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: بحث انتشار داده از یک سو در زمان سرویس دهی به کاربران اجتناب‌ناپذیر است زمانی که این سرویس و اطلاعات در اینترنت قرار می‌گیرد قاعدتا تا حدی در معرض دید هکرها و سودجویان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اصل مسئله این است که اگر انتشار داده‌ از یک سازمان یا شرکتی و یا شخصی اتفاق بیفتد خیلی نباید آن را غیرممکن دانست؛ زیرا که این اطلاعات و مشخصات کلی از سوی خود فرد داده شده است. مسئله‌ای که در این بین بسیار مهم و قابل توجه بوده این است که اگر به اطلاعات کامل یک سازمان نفوذ شود و تمام اطلاعاتشان پاک و هک شد باید این موضوع در سطح گسترده مورد پیگیری قرار گیرد. اما زمانی که داده کاربران جمع‌آوری می‌شود حساسیت بالا می رود باید از این داده‌ها مراقبت بیشتری صورت گیرد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: نکته بعدی اینکه بعضی وقت‌ها سازمان‌ها و شرکت‌ها حواسشان نیست که از داده‌های مخاطبان و مشترکان و کارکنان که یک دارایی ارزشمند است، محافظت کنند. متاسفانه هنوز این موضوع در فرهنگ مدیران و کارشناسان و مردم جا نیفتاده که وقتی اطلاعات در جایی ذخیره می‌شود این اطلاعات بعدا می تواند مورد خرید و فروش و سوءاستفاده قرار گیرد. همچنین خطرات دیگری هم دارد که افراد سودجو علیه یک شخص یا سازمان استفاده می‌کنند. اتفاقی که در هفته قبل شاهد بودیم، اتفاق ناگواری است. حتما باید مسئولان کشور پلیس فتا، مرکز ماهر و مرکز ملی شورای فضای مجازی این موضوع را بررسی کند هم برای جلوگیری از تکرار آن و هم مورد سوال قرار دادن و مواخذه کردن اشخاصی که دست به چنین کاری زدند.

جلیلی تأکید کرد: بحث کلی که در این میان وجود دارد این است که در اکثر جوامع توسعه یافته برای حفاظت از داده های بزرگ سازمانی و ملی و مردم آن کشور قوانینی را وضع کرده‌اند که از داده های مردم محافظت، صیانت و حمایت می‌کند. هم اکنون قانون جدید اتحادیه اروپا (GDPR ) برای حفاظت از اطلاعات کاربران وجود دارد و ما هم در سطح کشور به چنین قوانینی نیاز داریم. پیش نویس این قانون از طرف مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده و به‌زودی در شورای فضای مجازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، هنوز در صف انتظار است. حال که این اتفاق افتاده باید حساسیت بیشتری به این موضوع نشان دهیم. نکته دیگر شبکه ارتباطی عمومی برای استفاده هر کاری مناسب نیست همه مردم اعم از کارشناسان، نخبگان، پلیس، دزد و افراد خاطی حضور دارند، بنابراین نباید یکسری اطلاعات ارزشمند و مهم را در این محیط قرار داد.

وی حاکمیت داده و حکمرانی اطلاعات را رکن اصلی در فضای مجازی هر کشوری عنوان کرد که می‌تواند مفهوم قوی‌تر شدن در فضای مجازی را محقق کند و گفت: ما هم مثل کشورهای پیشرفته نیاز به باور، قانون، فناوری، صیانت و ارائه خدمات فراگیر ملی روی منابع داده‌ای ملی خود داریم. اتفاقات هفته قبل در خصوص انتشار برخی داده‌ها از طریق برخی پیام رسان‌های خارجی و بی مبالاتی برخی سازمان‌ها در عدم صیانت از داده‌های شهروندان مذموم است و باید درسی باشد برای جلوگیری از رخداد مجدد آنها.

عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص آماده سازی زیرساخت‌های بومی برای تحقق منویات رهبری در سال 99، گفت: باید نقشه راه قوی شدن را در این عرصه ترسیم کنیم که برای محقق شدن آن نیاز به راهکارهای اصولی داریم.

جلیلی، باور و اجرای جدی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی کشور از طریق رفع عمده نیازهای بازار داخل با مغز و دست و نوآوری جوانان ایرانی اعم از فناوری، محصولات، خدمات، پهنای باند، تنوع محتوا و به ویژه سرگرمی، نگرش به داده به عنوان یک دارایی ملی بسیار ارزشمند، تشویق و اجبار به تحقیق و توسعه در صنعت و انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها به نحوی که از هر گونه تحریم فناوری توسط دیگران در امان باشیم و بتوانیم زیست بوم کیفی و روانی را برای ایرانیان فراهم کنیم را از عمده راهکارهای مهم برای تحقق شعار سال تحت عنوان جهش تولید عنوان کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین تعیین دقیق شاخص‌ها و سختگیری و دقت وافر در ارزیابی محصول و خدمت بومی، تسهیل کسب و کار دانش‌بنیان به منظور ایجاد تنوع و رقابت و رشد و تعالی بخش خصوصی و بارش امید در دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور، صادرات خدمات و محصولات فضای مجازی، به منظور گسترش بازار تقاضا و توسعه ایرانت به عنوان مکمل اینترنت در جغرافیای ایران، به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی قوت در فضای مجازی مطرح کرد.

وی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر قوت و برتری در فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای قوی شدن گفت: باور بنده این است که فضای مجازی و فناوری‌های زیرساختی آن و همچنین خدمات و کسب و کارها و محتوای بناشده روی آن از نقطه نظر اقتصادی، پژوهشی، حکمرانی، سبک زندگی، سیاسی و اجتماعی اولویت اول خیلی از کشورها در سطح بین‌المللی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065544

وب گردی

وب گردی