دستیابی به‌فناوری هسته‌ای؛ انرژی مورد نیاز کشور را در آینده تضمین می‌کند

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسئولان برای تضمین انرژی در آینده باید به فکر ساخت چند نیروگاه اتمی برای تولید برق باشند.

رضا قلعه‌نویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روز ملی فناوری انرژی هسته‌ای اظهار کرد: وقتی صحبت از انرژی هسته‌ای می‌شود توجه جامعه تنها به سمت غنی‌سازی متمرکز است؛ اما غنی‌سازی یکی از شاخه‌های انرژی هسته‌ای بوده و این انرژی طیف گسترده‌ای دارد. مردم باید با گستردگی آن آشنا شوند و بدانند که این حوزه فقط محدود به سانتریفوژ نیست.

وی لزوم دستیابی به فناوری هسته‌ای مزایای گوناگونی نظیر اقتصادی، علمی، زیست محیطی، پزشکی، تامین انرژی را به همراه دارد، گفت: در حال حاضر شرایط نظام بین الملل به گونه ای است که کشورها برای حفظ و ارتقای موقعیت خود، استفاده از علوم استراتژیکی مانند فناوری هسته‌ای، اجتناب ناپذیر است.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به حوادث تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا بیان کرد: جهان در حقیقت بعد از حوادث یازده سپتامبر به شدت امنیتی شده و با مطرح شدن انواع تهدیدات جدید، اکثر کشورهای قدرت‌مند به دنبال تجهیز خود در مقابل این تهدیدات هستند.

وی با تاکید بر دستیابی و گسترش روز افزون علوم هسته‌ای توسط دانشمندان کشور بیان کرد: ایران با توجه به موقعیت منحصر به فرد خود در منطقه و جهان و همچنین اهداف بلند مدت نظام، که براساس چشم انداز ۲۰ ساله که با هدف تبدیل شدن به برترین قدرت در سطح منطقه است و همچنین تبدیل ایران به یک قطب پیشرو در زمینه علمی، اقتصادی و فرهنگی دستیابی و بهره برداری از انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از علوم پیچیده و استراتژیک اجتناب ناپذیر است.

قلعه‌نویی با اشاره به اینکه مفهوم امنیت در دنیای کنونی تغییر یافته است، گفت: کشورهایی که قصد دارند در قرن ۲۱ به عنوان پایگاه قدرت مطرح شوند، دستیابی به نظام دفاعی و اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی‌های برتر را که بر محور قدرت نرم افزاری قرار دارد به عنوان مهم ترین کانال امنیتی برای خود جست وجو می‌کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از مهم‌ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی دانست و گفت: منابع فسیلی کشور پایان پذیر و تجدید ناپذیر هستند. از سوی دیگر روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق را امری لازم می‌کند. مسئولان برای تضمین انرژی در آینده باید به فکر ساخت چند نیروگاه اتمی برای تولید برق باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران هر ساله حدوداً به 7 هزار مگاوات برق در سال نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر 1000 مگاوات برق را در صورت راه اندازی تامین می‌کند. در نتیجه احداث نیروگاه‌های دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. برای تولید میزان برق حدود 190 میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود که در صورت تامین از طریق انرژی هسته‌ای سالیانه 5 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065561

وب گردی

وب گردی