کرونا  در صورت آزادی رسانه های چینی همه گیر نمی­ شد

گزارشگران بدون مرز (RSF) نشان دادند که در صورت اطلاع رسانی بدون کنترل و سانسور از طرف مسئولان و رسانه های چینی جان هزاران نفر نجات می یافت و شاید از بروز همه گیری های فعلی جلوگیری می شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحلیلی که در تاریخ 13 مارس توسط محققان دانشگاه ساوت همپتون منتشر شد، نشان داد که اگر اولین اقداماتی که در 20 ژانویه انجام شده بود 2 هفته زودتر پیاده سازی می شد تعداد موارد ویروس کرونا در چین 86درصد کاهش می یافت. گزارشگران بدون مرز (RSF) ، بر اساس وقایع در اوایل بحران نشان دادند که رسانه‌های چینی بدون کنترل و سانسور از طرف مقامات می توانستند خیلی زودتر از جدی شدن این بیماری همه گیر، آگاهی بخشی ایجاد کنند.

18 اکتبر: مطبوعات چین می توانستند نتایج شبیه سازی همه گیری را گزارش دهند

مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس، شبیه سازی همه گیری ویروس کرونا را در 18 اکتبر 2019 انجام داده و به جامعه جهانی نسبت به نتایج آن یعنی 65 میلیون کشته در 18 ماه هشدار می‌دهد.

اگر اینترنت چینی با یک سیستم پیچیده سانسور الکترونیکی ایزوله نمی شد مردم نسبت به این اطلاعات که از ایالات متحده منتشر شده بود آگاه می شدند.

20 دسامبر: مقامات شهری ووهان می توانستند خبرنگاران را آگاه کنند

یک ماه پس از اولین پرونده مستند، شهر ووهان در حال حاضر 60 بیمار مبتلا به بیماری شبیه سارس داردکه تعداد زیادی از آنها در بازار ماهی Huanan رفت و آمد داشته اند. با وجود این اوضاع، مقامات انتقال این اطلاعات را به رسانه ها جایز نمی‌دانند.

اگر مقامات از رسانه ها پنهان نمی کردند که شیوع بیماری همه گیر مربوط به یک بازار محبوب است، یا این بازار زودتر تعطیل شده و رفت آمد به آن کم می‌­شد.

25 دسامبر: دکتر « Lu Xiaohong» می توانست نگرانی خود را به مطبوعات اعلام کند

Xiaohong ، رئیس بخش گوارش بیمارستان شماره 5 شهر ووهان هنگامی که دید یکی از کادر پزشکی در 26 دسامبر تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت؛ از هفته اول ژانویه گمان می کند که این عفونت بین انسان قابل انتقال است.

اگر منابع روزنامه نگار در چین با مجازات های شدید روبرو نباشند از توبیخ حرفه ای گرفته تا مجازات سنگین زندان، این پزشک مسئولیت هشدار دادن به رسانه ها را بر عهده می گرفت و مقامات را وادار می کرد که اقدامی انجام دهند.

30 دسامبر: هشدار گروهی از پزشکان بیمارستان ووهان سرکوب شد

مدیر بخش اورژانس بیمارستان مرکزی ووهان ، Ai Fen و گروهی از پزشکان هشدار در مورد کرونا ویروس مانند سارس را صادر کردند. هشت نفر از جمله، دکتر « Li Wenliang»، که بعداً بر اثر بیماری درگذشت، در تاریخ 3 ژانویه توسط پلیس ووهان به دلیل پخش شایعات دروغین بازداشت می شوند.

اگر مطبوعات و رسانه های اجتماعی می توانستند آزادانه اطلاعات منتقل شده توسط این گروه را در 30 دسامبر منتقل کنند، عموم مردم متوجه این خطر شده و به مقامات فشار می آوردند تا اقدامات محدود کننده گسترش ویروس را انجام دهند.

31 دسامبر: رسانه های اجتماعی توانستند هشدار رسمی را منتشر کنند

چین رسما در 31 دسامبر به سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار می دهد اما در عین حال سکوی بحث WeChat را مجبور به سانسور تعداد زیادی از کلمات کلیدی مربوط به این بیماری همه گیر می کند.

بدون سانسور ، شبکه اجتماعی WeChat، که یک میلیارد کاربر فعال در چین دارد، خبرنگاران قادر بودند که گزارش ها و توصیه های احتیاطی را که توسط مقامات بهداشتی گفته شده پخش کنند.

5 ژانویه: رسانه های علمی باید ژنوم ویروس کرونا را زودتر منتشر می کردند

تیم « Zhang Yongzhen» در مرکز کلینیک بهداشت عمومی شانگهای موفق کشف ژنوم ویروس در تاریخ 5 ژانویه می شود، اما به نظر می رسد که مقامات مایل به انتشار ژنوم نیستند. در یازدهم ژانویه، روزی که چین نخستین مرگ خود را از ویروس تأیید کرد، اطلاعاتی در پلتفرم های منبع آزاد نشت می­کند که منجر به بسته شدن آزمایشگاه آنها می­‌شود.

اگر مقامات چینی شفاف بودند ، آنها بلافاصله توالی ژنوم ویروس کرونا را به رسانه های علمی ابلاغ می کردند در زمان ارزشمند جامعه جهانی برای تحقیقات خود جهت توسعه واکسن صرفه جویی می‌­کردند.

13 ژانویه: جامعه بین الملل خطر ابتلا به همه گیر را پیش بینی کرده بود

اولین مورد از عفونت کروناویروس در خارج از کشور چین یک توریست اهل ووهان در تایلند بود. اگر رسانه های بین المللی قبل از 13 ژانویه دسترسی کاملی به اطلاعاتی داشتند که توسط مقامات چینی در مقیاس همه گیری بیماری انجام شده باشد، به احتمال زیاد جامعه بین الملل آن را پیش بینی کرده است و خطر را کاهش می داد و از گسترش آن ذرخارج از چین و احتمالاً از تبدیل آن به یک بیماری همه گیر جلوگیری می شد.چین در فهرست آزادی مطبوعات جهانی RSF در سال 2019، رتبه 177 از 180 را از آن خود کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065575

وب گردی

وب گردی