۶ راهکار برای کاهش اضطراب دانشجویان در روزهای قرنطینه

این روزها دنیا با چالش عجیب و بی سابقه‌ای روبرو شده است؛چالشی که سبک زندگی مردم در کل دنیا را تغییر داده و مشکلات جسمانی، روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این روزها دنیا با چالش عجیب و بی سابقه ای روبرو شده است. چالشی که سبک زندگی مردم در کل دنیا را تغییر داده و مشکلات جسمانی، روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی ایجاد کرده است؛ اگر خود بیماری هزاران نفر را تاکنون درگیر کرده اضطراب و عواقب این بیماری فراگیر، همه را درگیر خود کرده است. همه در قرنطینه خانگی به سر می بردند و برخی مشاغل و فعالیت‌ها از جمله دانشگاه و مدارس به طور کامل و طولانی مدت تعطیل شدند.

دانشجویان از جمله کسانی هستند که این روزها با تغییر زیادی در زندگی روزمره خود مواجه شده‌اند و دیگر خبری از آن روزهای پر شور حضور در دانشگاه نیست. اضطراب کرونا، قرنطینه خانگی، نگرانی از ترم تحصیلی که نا‌تمام مانده و با شیوه‌ای جدید از آموزش که خود نوعی چالش به حساب می آید ادامه یافته است. همه می‌دانیم که دوران سختی را می گذرانیم، اما می‌توان با راهکارهایی، تلخی آن را کم کرد و بهترین استفاده را از این روزها برد.

این راهکارها اگرچه برای دانشجویان ارائه می‌شود اما برای همه قابل استفاده است:

برنامه ریزی: تغییر سبک زندگی به تغییر در برنامه ریزی زندگی روزمره نیاز دارد. اولین قدم تدوین برنامه‌ای کامل و مناسب برای زندگی روزمره است.

انجام کارهای عقب مانده: تعیین وقت برای انجام کارهای عقب مانده ای که قبلا فرصت انجام آنها را نداشتید. درواقع باید آن‌ها را اولویت‌بندی کرده و برای انجام آن‌ها، زمانی را مشخص کنید.

تفریح: می‌توانید تفریحات سالمی که قبلا فرصت کمتری را به آن‌ها اختصاص می دادید انجام دهید. موسیقی،ورزش،انجام کارهایخلاقانه و هنری،تغییر دکوراسیون منزل،تماشای فیلم،بازی با افراد خانواده و... از جمله کارهایی است که ‌می‌توانید انجام دهید.

مطالعه: خواندن کتاب یکی از بهترین کارها در این روزهاست .خیلی از سایت های دانلود کتاب به طور رایگان در اختیار شماست، فقط همت شما را طلب می کند. بد نیست به کتاب های درسی خود هم سری بزنید و آن‌ها را مرور کنید تا با آموزش آنلاین راحت تر کنار بیایید.

یادگیری فعالیت های جدید: می توانید یک هنر یا فعالیت یاد بگیرید، یا حتی با کارگاه های آموزشی آنلاین اطلاعات خود را در رشته تحصیلی و شغل خود بالا ببرید.

اگر امکانش وجود داشت فعالیت های شغلی قبلی یا جدید را به صورت مجازی آغاز کنید.

این توصیه ها برای همگان مفید است و می‌تواند از شدت اضطراب و افسردگی و بی حوصلگی شما در این روزها کم کند، اما گاهی آنقدر اضطراب و افسردگی در شما زیاد است که برای انجام این فعالیت ها انرژی و انگیزه ندارید. در این صورت سعی کنید توصیه های زیر را مورد توجه قرار دهید:

پذیرش: مشکل به وجود آمده نه فقط برای شخص شماست و نه قابل حل به دست شماست پس باید این چالش همگانی را پذیرفت و به زندگی به این شیوه کم کم عادت کرد و وظیفه خود را در زودتر حل شدن این چالش با ماندن در منزل و رعایت اصول بهداشتی انجام داد:

تنفس عمیق: هر روز حداقل روزی یک بار ۱۰ تنفس عمیق داشته باشید.

آرمیدگی عضلانی: هر روز یک بار در جایی ساکت و در موقعیتی راحت بخوابید یا بنشینید و اندام های بدنتان را به نوبت از نوک پا تا سر با منقبض و منبسط کردن آرام کنید. هر روز یک خوراکی مورد علاقه، دم نوش یا یک وعده غذایی را با توجه کامل و با لذت میل کنید طوری که انگار اولین بار است که آن را می‌خورید.

افکار منفی خود را هر روز روی کاغذ نوشته و بعد آن را پاره یا مچاله کنید؛ هر روز یک فعالیت را انتخاب کنید و با تمرکز آن را انجام دهید، انجام کارهایی مانند آشپزی، انجام کارهای منزل، طراحی و نقاشی، نواختن ساز، بازی های فکری، حفظ شعر، دعا و مناجات... می‌تواند مفید باشد.

تکنیک اتاق سفید و صندوقچه: هر روز در ساعت مشخصی به مدت ۲۰ دقیقه تصور کنید در اتاقی خالی و سفید روی صندلی نشسته اید، این اتاق در سمت راست و چپ دو در دارد. افکار خود را در قالب جمله هایی نوشته شده شبیه به زیر نویس تلویزیون ببینید که از در سمت چپ می آیند و از در سمت راست خارج می شوند. شما آن‌ها را بخوانید و اجازه بدهید که رد شوند و از در سمت راست خارج شوند. سپس این افکار زیر نویس که از در سمت راست خارج شدند وارد یک صندوقچه می شوند که کلیدش دست شماست از اتاق بیرون بروید و در صندوقچه را قفل کنید و از افکارتان بابت یادآوری تشکر کنید. شما در صندوقچه بمانید تا فردا به سراغتان بیایم، فردا در زمان مشخص شده این تمرین را تکرار کنید؛ همچنین به خاطر داشته باشید که افکار تلاش خواهند کرد که از صندوقچه بیرون بیایند و دوباره به شما یادآوری کنند.

هر گاه این اتفاق در طول روز افتاد از افکارتان تشکر کرده و به صندوقچه راهنماییشان کنید و بگوئید از یادآوری تان ممنونم و در زمان مناسب به شما فکر خواهم کرد.

دعا و مناجات: دعا و مناجات و درخواست کمک از خداوند می تواند هم از نظر روانی به ما آرامش دهد و هم این خواهش بی شک از سوی پروردگار بی جواب نخواهد ماند.

انجام این تکنیک‌ها در کاهش اضطراب و افسردگی موثرند؛ اما اگر با انجام این تکنیک ها باز با مشکل مواجه بودید، حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام(ره)

انتهای پیام/

کد خبر: 1065697

وب گردی

وب گردی