گرم شدن هوا روی کرونا تاثیر چندانی ندارد

بسیاری تصور می‌کنند که همه‌گیری ویروس کرونا در هوای گرم محو شود؛ اما آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده (Nasem) در گزارشی که به کاخ سفید ارسال شده است، اعلام کرد که افراد در این مورد زیاد امیدوار نباشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تعدادی از دانشمندان پس از بررسی انواع گزارش های پژوهشی و با استفاده از شواهد اعلام کردند که هوای تابستان در گسترش ویروس دخالتی ندارد. این بیماری همه گیر ممکن است با فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات دیگر کمتر شود، اما شواهد نشان دهنده کمک خورشید به از بین رفتن ویروس نیست.

«کریستیان اندرسن» ایمونولوژیست و عضو کمیته دائمی بیماری‌های عفونی نوظهور گفت: «با توجه به داده های فعلی، ما معتقدیم که احتمالاً به خاطر تابستان همه گیری کاهش نمی یابد و ما باید مراقب باشیم که سیاست ها و استراتژی های خود را مبتنی بر این امیدواری قرار ندهیم.»

وی افزود: ممکن است در ابتدای تابستان شاهد کاهش انتشار باشیم اما نباید آن را به خاطر تغییر شرایط جوی بدانیم زیرا عملکردهای دیگری که انجام داده ایم می تواند از علل آن باشد.

«دیوید ریلمن» استاد دانشگاه استنفورد اعلام کرد که رفتار انسان مهمترین علت در کاهش انتشار ویروس خواهد بود. اگر فردی با سرفه و عطسه به اندازه کافی به دیگران نزدیک باشد دیگر دما و رطوبت فقط اهمیت زیادی پیدا نمی کنند.

دانشمندان اعلام کردند که تعداد کمی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد درجه حرارت بالا و رطوبت می تواند از توانایی ویروس کرونا برای زنده ماندن در محیط بکاهد؛ اما در گزارش Nasem آمده است که مطالعات دارای محدودیت‌هایی بوده اند که باعث شده آنها کمتر قطعی باشند. اگرچه برخی گزارش ها نشان داد که در شرایط سردتر نرخ رشد همه گیری در حال افزایش است، اما این مطالعات کوتاه و محدود بود.

یافته های اولیه در یک مطالعه مشابه که توسط دانشمندان انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) موارد کمتری از کووید-19 را در آب و هوای گرم را نشان داد، اما به نتیجه نهایی نرسید.

«قاسم بخاری» دانشمند علوم محاسباتی در MIT گفت: «به ویژه در ایالات متحده، هر گونه اثر کاهش ویروس حتی در ماه های تابستان ممکن است خیلی قابل مشاهده نباشد، بنابراین احتمال واقعی ما برای جلوگیری از این ویروس در واقع انجام اقدامات قرنطینه است.»

این گزارش برای «کلوین دوگمایر» مدیر دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید و مدیر عامل بنیاد ملی علوم ارسال شد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 16 مارس اعلام کرده بود که ویروس در هوای گرم از بین می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065706

وب گردی

وب گردی