«دستگاه دیپلماسی» موفقیت چندانی در توسعه تجاری ایران با دیگر کشورها نداشته است/ لزوم گسترش تجارت با روسیه  

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بنا به دلایل مختلفی دستگاه سیاست خارجی ما نتوانسته وظیفه خود را در جهت تقویت و گسترش تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف جهان انجام دهد که این امر می تواند از سوی سفارت‌خانه‌هایمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمود شوری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اقداماتی که وزارت امور خارجه می‌تواند در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید انجام دهد، اظهار داشت: یکی از وظایف دستگاه‌های دیپلماسی در همه کشورهای دنیا تلاش در جهت کمک به توسعه و گسترش اقتصادی و افزایش معاملات تجاری کشورها است.

وی گفت: بنا به دلایل مختلفی این موضوع در خصوص وزارت امور خارجه در ایران تاکنون موفقیت آمیز نبوده و دستگاه سیاست خارجی ما نتوانسته این وظیفه خود را در جهت تقویت و گسترش تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف جهان را انجام دهد که شاید این امر هم به دلیل برخی تنش های موجود با قدرت های بزرگ جهانی بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که با توجه به شرایط خاصی که امروز در آن قرار داریم دست دستگاه دیپلماسی ما چندان باز نیست، افزود: سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف باید تلاش خود را در جهت رفع موانع توسعه تجاری با دیگر کشورها و به خصوص آنهایی که روابط ایران با آن ها مناسب و در سطح بالایی است، داشته باشند.

شوری ادامه داد: یکی از اقداماتی که در راستای تحقق شعار جهش تولید باید انجام دهیم افزایش صادرات است که در این خصوص نقش و سهم وزارت امور خارجه بسیار مفید و پررنگ است.

وی در خصوص لزوم و اهمیت گسترش روابط تجاری با روسیه به عنوان کشور قدرتمند در سطح جهانی، اظهار داشت: تاکنون در خصوص کاهش موانع تجاری با روسیه تلاش های زیادی صورت گرفته و موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه حاصل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما موفق شدیم با طرف روسی به توافق کانال سبز دست پیدا کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند بدون موانع گمرکی کالاهای خود را به روسیه صادر کنند و همچنین تلاش های زیادی هم در خصوص کاهش تعرفه های گمرکی بین دو کشور صورت گرفته است.

شوری در پایان با اشاره به این مطلب که تولیدکنندگان داخلی هم باید کالاهای خود را در سطح مناسب و معینی از استانداردهای بین‌المللی تولید کنند تا بتوان آنها را به دیگر کشورها صادر کرد، خاطرنشان کرد: با استفاده از روابط سیاسی، بسیاری از موانع تجاری بین ایران و روسیه کاهش پیدا کرده است؛ اما متاسفانه بنا به برخی عدم توانایی های موجود در تولیدات داخلی هنوز نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

کد خبر: 1065715

وب گردی

وب گردی