ارتباط مرموز بین ویروس کرونا و قلب

پزشکان اعلام کردند که برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 ممکن است دچار آسیب قلبی شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ویروس کرونا به طور عمده به ریه ها حمله می کند؛ اما پزشکان گزارش دادند که در این میدان نبرد قلب انسان نیز درگیر است.

یک مطالعه کوچک که 27 مارس در مجله «JAMA Cardiology» چاپ شده از هر پنج بیمار کووید-19 یک نفر دچار آسیب قلبی می‌شود. در حالی که برخی از این بیماران سابقه بیماری قلبی دارند و برخی دیگر خیر.

متخصصان قلب و عروق اعلام کردند که قلب در صورت عدم وجود اکسیژن کافی، برای پمپاژ خون تلاش می‌کند و از این طریق ممکن است ویروس مستقیماً به سلول‌های قلب حمله کند. بدن ممکن است در تلاش برای از بین بردن ویروس، طوفان سلول‌های ایمنی را که حمله کننده به قلب هستند را بسیج کند.

«محمد مژید» استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در هیوستون گفت: «ما می دانیم این تنها ویروسی نیست که بر قلب تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 در مجله پزشکی نیو انگلستان، در چنین شرایطی خطر ابتلا به سکته قلبی حدود شش برابر افزایش می یابد.»

علاوه بر این در بیشتر اپیدمی‌های آنفلوانزا، افراد بیشتر از عوارض قلبی می‌میرند. براساس این بررسی عفونت‌های ویروسی می‌توانند جریان خون به قلب را مختل کنند که باعث ضربان و نارسایی قلبی شوند.

بنابراین با این که جای تعجب ندارد، ویروس کرونا می تواند به آسیب قلبی منجر شود و در مورد این بیماران بیشتر از افراد دیگر رخ می‌دهد.

«ارین میچس» معاون قلب و عروق پیشگیری در دانشکده پزشکی هاپکینز گفت: «این ویروس ممکن است مستقیماً به قلب حمله کند. آسیب قلبی در موارد خفیف کووید-19معمول نیست و بیشتر در بیمارانی که علائم شدید دارند و در بیمارستان بستری هستند، رخ می‌دهد.»

وی افزود اگرچه ویروس به طور عمده بر ریه‌ها تأثیر می گذارد، اما در جریان خون گردش می‌کند و این بدان معنی است که ویروس می تواند به طور مستقیم به ارگان های دیگر از جمله قلب حمله کند.

دانشمندان اعلام کردند هنگامی که بافت های بدن آسیب می بینند چه از طریق ویروس تهاجمی مانند SARS-CoV-2 و چه از طریقی دیگر، پاسخ درمانی طبیعی بدن شامل آزادسازی مولکول‌های التهابی مانند پروتئین های کوچک به نام سایتوکاین‌ها به جریان خون است؛ اما التهاب بیش از حد می‌تواند اوضاع را بدتر کند. آنزیم ACE2 به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های ایمنی بدن آسیب بیشتری به سلول‌های بدن وارد نکنند.

اما وقتی ویروس به پروتئین ACE2 می‌چسبد، این پروتئین‌ها از بین می‌روند و احتمالاً باعث کاهش محافظت از التهابات می‌شوند. بنابراین ویروس ممکن است با آسیب رساندن مستقیم به سلول‌ها و جلوگیری از محافظت بدن در برابر آسیب های التهابی، به عنوان یک تهدید بسیار جدی عمل کند.اگر عضله قلب بر اثر ویروس ملتهب شده و آسیب ببیند، عملکرد قلب مختل می شود.

درمان و عوارض

متخصصان قلب و عروق با استفاده از آزمایش خون پروتئینی به نام تروپونین آسیب قلبی را تشخیص می دهند. هنگامی که سلولهای قلبی آسیب می‌بینند، تروپونین به جریان خون نشت می‌کند. گاهی اوقات آسان نیست که بفهمید چه نوع آسیب قلبی به بیمار وارد می‌کند.

میکس گفت: «ما واقعاً شاهد درگیری قلبی متفاوتی هستیم. بنابراین مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث آسیب قلبی می شود. به عنوان مثال، اگر ویروس مستقیماً به قلب حمله کند، بیمار ممکن است به داروهای ضد ویروسی احتیاج داشته باشد. اگر سیستم ایمنی بدن آسیب قلبی ایجاد کند، بیمار ممکن است به سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی نیاز داشته باشد.

در حال حاضر، هیچ درمان مستقیمی برای کووید-19 وجود ندارد و بیشتر درمان‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل مراقبت‌های حمایتی مانند تأمین اکسیژن بیشتر است.

علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های قلبی اساسی دارند، معمولاً از داروهای مهار کننده ACE یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) استفاده می‌کنند. داروهایی که رگ های خونی را گسترده تر می کنند، بنابراین باعث افزایش مقدار پمپاژ خون و کاهش فشار خون می شوند.

میکس اظهار کرد که تشریح مفید یا مضر بودن ACE2 بیشتر بسیار دشوار است؛ زیرا این پروتئین ها راه ورود ویروس به سلول ها هستند اما از سلول ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

اجماع فعلی این است که اگر بیماران از قبل این داروها را مصرف می کنند باید آن ها را ادامه دهند.