مردم در پویش همدلی برای کمک به اقشار کم‌درآمد مشارکت کنند

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران، از آحاد ملت مؤمن و خداجوی ایران اسلامی دعوت کرد با لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری در پویش همدلی به‌صورت فراگیر مشارکت کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران، ظرفیت‌های هدایت کننده، مسیر دهنده و صیانت‌آفرین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع از ارزش‌های الهی و انقلابی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به تأکید ایشان مبنی بر «فرهنگ همدلی، با هم بودن و برای هم بودن» از آحاد ملت مومن و خداجوی ایران اسلامی دعوت کرد با لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری در پویش همدلی و برای هم بودن برای یاری‌رسانی به اقشار کم‌درآمد جامعه به‌صورت فراگیر مشارکت کنند.

در این بیانیه خطاب به مردم شریف و با عظمت ایران اسلامی آمده است: با سلام و تواضع نسبت به عظمت، شکوه، ازخودگذشتگی و وفاداری شما، ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت و تجدید عهد با حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) و تشکر و قدردانی از روحیه الهی، انسانی و با کرامت شما و به‌دنبال سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که دربردارنده نکات و دقایق بسیار مهم و راهبردی بود و بار دیگر ظرفیت‌های هدایت کننده، مسیر دهنده و صیانت‌آفرین ایشان از ارزش های الهی و انقلابی را به منصه ظهور رساند، فرصت را مغتنم می‌دانم تا سپاسگزاری و تجدید عهد با حکمت‌ورزی الهی رهبر عزیزمان که در قسم‌های جلاله سردار بزرگ اسلام شهید سپهبد قاسم سلیمانی مورد توجه و تأکید قرار گرفته، ابراز شود.

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: مردم عزیز ایران اسلامی، همانطور که به خوبی می‌دانید و با همه وجود تجربه کرده‌اید، در ادامه رهبری الهی امام خمینی (اعلی مقامه الشریف)، همواره شاهد توانایی‌های بزرگ و راهبری ناخدای بزرگ انقلاب که مقتدای بی‌نظیر و بی‌بدیل انقلاب اسلامی بوده و هست، بوده‌ایم. طی گام اول انقلاب شاهد نقش تعین‌بخش حکیم انقلاب در تقویت هوشمندانه استقلال، اقتدار، خودکفایی، پیشرفت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت علم و فناوری و توانمندی و کرامت انسانی جامعه ایران در عرصه‌های نخبگی، تقویت هنر والا و پرورش ادبیات فاخر در قالب شعر، تاریخ شفاهی، ادبیات عاشقانه و حماسی، ادبیات هنری و همچنین توجه به محتوای تبلیغ و مرثیه‌سرایی‌ها و مولودی‌خوانی‌ها، تلاوت و تدبر و عمل به قرآن کریم بوده‌ایم. نگاه رهبر عزیزمان ناظر بر ایجاد اعتماد به نفس در همه اقشار مردم اعم از جامعه فکری و روشنفکری، حوزوی و دانشگاهی، جوانان انقلابی و الهی، المپیادی‌ها و نوجوانان اندیشمند و دانشمند و آینده‌سازان ایرانی اسلامی بوده است. این عزیز الهی همواره توجه ویژه به «جامعه نادیده» ایران اسلامی در اقصی نقاط ایران عزیز، در مناطق مرزی، خوزستان توانمند، کردستان با صلابت و سیستان و بلوچستان و خراسان سرافراز و همچنین مناطق مجاور خلیج همیشه سرافراز فارس و خلاصه همه و همه نقاط ایران عزیز داشته و تلاش خستگی‌ناپذیر و خیره‌کننده‌ای را در به ظهور رساندن ظرفیت مردم شریف ایران به نمایش گذاشته است.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: رهبری عزیز که علیرغم جسم زخم‌خورده توسط خصم زبون و ناتوان، با روحی بلند و توانی بانشاط و شکوفا به همه ما خوب زیستن، عاشقانه زندگی کردن را آموختند. سادگی زندگی، مردمی زندگی کردن و همواره با عموم مردم محشور بودن و در ایام و مناسبت‌های مختلف هم‌سفره شدن با عموم مردم و توجه به اقشار کم‌درآمد، جلوه‌های زیبایی از رابطه امام و امت، رهبری و آحاد مردم را مجسم کرده است. این‌ها و هزاران مستند دیگر حکایت از این می‌کند که باید سپاسگزار خدای متعال باشیم که بر ما منت نهاد که امروز زیر سایه پر مهر و محبت و سراسر حکمت و دانایی رهبر عزیز زندگی می‌کنیم که پایداری و صلابت و قدرت جمهوری اسلامی ایران و حرکت به سمت استقرار جامعه اسلامی و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی را هدف‌گیری کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: در این ایام سخت دوران کرونا، توانایی جمهوری اسلامی ایران به آزمون گذاشته شد و به قول رهبری عزیز و مهربان انقلاب، «مردم شریف ایران در آزمون کرونا خوش درخشید» و نشان داد فرهنگ همدلی، با هم بودن و برای هم بودن، گذشت و فداکاری به بهترین جلوه‌ای ماندگار نماد ایرانی بودن است در این روند بعد از 40 سال جنگ، ترور و تحریم ظالمانه، توانایی و پایداری تولید ایرانی در صنایع مختلف کشاورزی، غذایی، لبنیات، مواد بهداشتی و از همه مهم‌تر امر مرتبط با جان و سلامت مردم یعنی نظام بهداشت، درمان و سلامت بسیار عالی درخشید و ایران را در قدرت درمان بیماران کرونا به رتبه سوم جهان ارتقا داد. سخنان نغز، تدبیر شده و راهگشای رهبر دوراندیش انقلاب در روز میلاد امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) که نسیم خوش دوران ظهور را تداعی می‌کرد، موضوعات مهمی بیان شد که لازم است بر پنج محور کلیدی تأکید شود.

1. توجه به انتظار فرج سازنده و جامعیت عدالت مهدوی: انتظار فرج سازنده، زندگی کردن با فلسفه انتظار که دربردارنده حرکت و قیام برای استقرار جامعه اسلامی را همراه می‌کند. انس گرفتن به عدالت مهدوی نیز اصلاح‌‌کننده رفتار و سبک زندگی ما خواهد بود. عدالت مهدوی، عدالت و حکمت چندبُعدی است که به تعبیر ایشان «در همه‌ی شئون زندگی است؛ عدالت در قدرت، عدالت در ثروت، عدالت در سلامت، عدالت در کرامت انسانی و در منزلت اجتماعی، عدالت در معنویت و امکان رشد، [عدالت] در همه ابعاد زندگی است». در واقع، عدالت مهدوی قاعده‌های مرتبط با حقایق الهی را در همه ابعاد و شئونات زندگی منعکس می‌کند.

2. زندگی واقعی: زندگی حقیقی که تصویر آن نیز لذت‌بخش و عظمت‌آفرین است، محصول همین عدالت جامع و فراگیر است که به بیان ایشان «زندگی واقعی از زمان ظهور رقم می‌خورد». زندگی واقعی از طریق استقرار عدالت، اخلاق الهی و اسلامی، احترام به همه انسان‌ها بدون طبقه‌بندی‌های خاص، امنیت فراگیر و فراوانی نعمت‌ها و برکت رزق و روزی مردم و از بین رفتن فقر و نیازمند و بسیاری موارد دیگر که موجب آرامش جامعه انسانی می‌شود.

3. پویش همدلی و برای هم بودن: در توصیه‌های حکیم انقلاب بر این امر تأکید شده بود که «خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت. ما برای اینکه ارادت‌مان به امام زمان ثابت بشود، بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم که عرض کردیم، جامعه مهدوی، جامعه قسط و عدل است و جامعه‌ی عزت است، جامعه علم است، جامعه مواسات و برادری است؛ این‌ها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقق ببخشیم، به قدر امکان خودمان؛ این ما را نزدیک می‌کند.» بیان ایشان بسیار گویا و صریح است و ما را بر این امر تهییج می‌کند که پویش همدلی و برای هم بودن را برای یاری‌رسانی به اقشار کم‌درآمد جامعه به‌صورت فراگیر راه‌اندازی کنیم و ابتدا همسایگان و هم‌محله‌ای و همشهری‌ها و هموطنان و سپس به سایر ملل جهان توجه کنیم و ظرفیت جامعه برای زندگی بر مشی مهدوی تقویت کنیم.

4. دوران کرونا بعنوان انعکاس آسیب پذیری جهان غرب و باز خوانی غرب وحشی: دنیای غرب با رویکردهای سکولار و لیبرال و فاصله گرفتن از اندیشه‌های الهی و با محوریت نظام سیاسی و سرمایه‌داری آمریکا در دهه‌های گذشته و علیرغم زخم بزرگ جنگ جهانی اول و دوم که منجر به کشته شدن ده‌ها میلیون نفر نظامی و غیر نظامی شد، به‌طور پیوسته در مسیر جنگ‌آفرینی، تبعیض اجتماعی و زیر پا گذاشتن حقوق سایر ملت‌ها، مداخلات ظالمانه و خطرآفرینی برای سایر ملت‌ها گام نهاده است و همواره از تولید سلاح‌های کشتار جمعی با توانش تخریب چندنسلی و جنگ‌های بزرگ گرفته تا کشتارهای جمعی، جنگ‌های بیولوژیک و شیمایی، به غارت بردن اموال مردم و هزاران اخلاق وحشیانه دیگر دست نکشیده است. خطرزایی از راه دور و فهم نکردن آثار و فشار جنگ و تحریم برای مردم مظلوم جهان در دوران کرونا، چرخش جدیدی را به‌وجود آورده است. در دوران کرونا جامعه غرب حس نزدیکی از محرومیت و تنهایی و از همه مهم‌تر زخم تلخ مرگ و انتظار مرگ را تجربه می‌کند و حس خودملامتی در جامعه شکل گرفته است. امروز نزدیک به 76 درصد ابتلا به کرونا در دنیای غرب شامل آمریکا و کانادا، اروپا و استرالیاست و بیش از 85 درصد کشته‌شدگان متعلق به همین منطقه است. کمبود غذا، امکانات درمانی و احساس تنهایی و بی‌پناهی نمود ضعیفی از تجربه مردم تهاجم شده فلسطین، عراق، سوریه، ایران در دوران جنگ تحمیلی، یمن، افغانستان و حتی مردم نهاجم شده ویتنام و آمریکای لاتین و بسیاری دیگر از مناطق به استضعاف کشیده شده جهان را منعکس می‌کند. غرب در آزمون کرونا، بی‌اخلاقی و بی‌عدالتی را تجربه کرد و این واقعیتی است که اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در زمان آسایش لزوماً کارآیی لازم را برای دوره بحران ندارد.

5. دلسوز برای همه مردم جهان: این از اولی‌ترین تعالیم الهی است که آنچه را بر خود می‌پسندی بر دیگران بپسند و آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران مپسند؛ بنابراین ما بلای کرونا و هر نوع بلای دیگر را بر هیچ انسان و مخلوق الهی نمی‌پسندیم و وطیفه خود می‌دانیم که با هم در زدودن بلا تلاش کنیم. نگاهی خدایی باید به هم داشته باشیم و از منظر خدای رحمان و رحیم، مهربانی نسبت به همه بندگان و بندگان مؤمن خدا، ارزشی بزرگ است؛ بنابراین نکته ما درس‌آموزی از این شرایط است، نه اظهار خوشحالی از بلای کرونا برای دیگران که خود نیز گرفتار این بلا و مصیبت آن هم در شرایط تحریم هستیم. امروز ما باید بیآموزیم که با هم باشیم و برای هم باشیم و اراده کنیم برای زمینه‌سازی برای منجی بشریت.

در بخش دیگری از بیانیه بیان شده است: امروز مردم یعنی همه ملت‌های جهان باید برای استقرار عدالت و سلطه‌زدایی از جهان تلاش کنند. امروز فعالان اجتماعی و سیاسی جهان نیازمند بازنگری در گرایش‌ها و نگرش‌ها هستند و در واقع لازم است اقدامی برای تجدید ساختار جهان و رها شدن از محورهای شرارت جهان که نظام سلطه سرمایه‌داری با محوریت نظام سیاسی آمریکاست، تدبیر شود. در همین راستا لازم است پویش ملی همدلی و برای هم بودن، عرصه جهانی پیدا کند و به حاجت نیازمند توجه به موقع شود.

در انتهای این بیانیه آمده است: دوران کرونا و پساکرونا به‌عنوان دوره پایان‌ها و آغازهای جدید خواهد بود و به‌طور حتم توقعات مردمی جهان، مطالبه‌گری حرکت به سمت جامعه عادلانه در پیوند با خدای متعال و نظام‌های جدید علم و فناوری و تعلیم و تربیت را به‌وجود خواهد آورد. ما به آینده جهان امیدوار هستیم و این نوید الهی است که وارثان زمین، صالحان خواهند بود. اللهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ ، وَالذَّابِّینَ عَنْهُ ، والْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ ، وَالْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِینَ عَنْهُ ، وَالسَّابِقِینَ الی إِرادَتِهِ ، وَالْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛ خدایا مرا از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگان اوامرش و مدافعان حضرتش و پیش‌گیرندگان به جانب خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش قرار ده.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065746

وب گردی

وب گردی