هزینه پژوهش‌های مرتبط با کرونا را پرداخت می‌کنیم/ ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای اشتراک مقالات با موضوع کرونا

مدیر‌کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هزینه پژوهش‌هایی که دانشجویان و استادان در خصوص بیماری کرونا انجام دهند را پرداخت خواهیم کرد.

عبدالله محمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص بیماری کرونا گفت: از زمانی که بحث بیماری کرونا مطرح شد در مراکز تحقیقاتی و شبکه آزمایشگاهی واحدهای دانشگاهی، هر کس بر اساس زمینه فعالیتی خود وارد گود شد. به طور مثال واحد تبریز به دنبال این بود تا کیت تشخیص کرونا را تولید کند. واحد شیراز تلاش کرد تا با کمک مراکز تحقیقاتی خود محیط های مختلف مثل بانک ها و بیمارستان ها با تولید گاز اوزن بتواند محیط را استریل کند.

او اظهار کرد: همچنین بسیاری از واحدهای دانشگاهی مثل دزفول، زنجان، خرم آباد و... مواد ضد عفونی کننده تولید کردند؛ چرا که با کمبود مواد استریل مانند الکل مواجه بودیم و این واحدها وارد این مقوله شده و این مواد را تولید کردند که اکثرا نیز تلاش کردند تا این مواد را در ابتدا به صورت رایگان در اختیار بیمارستان ها قرار دهند.

مدیر کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی واحدهای مختلف همچنین در تولید ماسک نیز ورود کرده اقداماتی را انجام دادند. همچنین همکاران ما در حوزه های مختلف پژوهشگاه در حال آماده سازی بحث مستند سازی هستند.

او همچنین گفت: حوزه علم سنجی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه نیز به دنبال راه اندازی یک‌‌ بانک اطلاعاتی در خصوص مقالاتی است که در بحث بیماری کرونا وجود دارد تا کارهایی که در ایران و دنیا انجام شده را بتوانیم به صورت متمرکز در اختیار داشته باشیم.

محمدی با بیان این که در حال جمع بندی اقدامات انجام شده هستیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا با یک برنامه منسجم بین واحدهای دانشگاهی ارتباط ایجاد کنیم. به طور مثال برای بحث کیت آزمایشگاهی، توانمندی واحدهای مختلفی که این کار را انجام می‌دهند را جمع کرده تا به صورت یک تیم کار را انجام دهند.

او در پاسخ به این سوال که در پژوهش هایی که دانشجویان و اساتید در خصوص بیماری کرونا انجام دهند چه حمایت هایی خواهید کرد گفت: به واحدها اعلام کردیم که هزینه پژوهش هایی که در این زمینه وجود دارد اگر به تایید پژوهشگاه برسد را پرداخت خواهیم کرد. همچنین بحث ایجاد ارتباط بین جاهای مختلفی که نیاز به این پژوهش ها دارند را نیز دنبال می‌کنیم. وقتی یک مرکز تحقیقاتی دستگاهی را تولید می‌کند بحث بازاریابی و ارتباط بر عهده پژوهشگاه خواهد بود که در سطح کلان این کار را انجام خواهیم داد.

او توضیح داد: به عبارتی با سازمان ها و شرکت های مختلف صحبت و تجهیزاتی که نمونه اولیه آن ساخته شده را معرفی کرده و بحث بازاریابی آن را انجام می دهیم. به عنوان نمونه در مرکز تحقیقات سمنان در خصوص تب سنجی اقداماتی انجام‌ شده است.

مدیر کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: کسی که تب سنجی بیماران را بر عهده دارد در معرض این بیماری قرار دارد. در واحد سمنان نمونه اولیه تب سنج ثابت تولید شده است. این تب سنج ثابت می‌تواند در ورودی تمام مکان ها نصب شود و به محض ورود افراد میزان دمای بدن آن ها را نشان می‌دهد.

او در ادامه اظهار کرد: اگر دمای بدن افراد در محدوده نرمال نبود، حتی در ورودی نیز برای ورود کارمندان باز نخواهد شد؛ به همکاران خود در مرکز تحقیقات سمنان اعلام کردیم که طرح جامع تب سنج ثابت را بنویسند و ما مجوز هزینه کرد از بودجه های پژوهشی را پرداخت خواهیم کرد؛ از سوی دیگر با دستگاه های مختلف رایزنی کرده تا از این دستگاه استفاده کرده و آن را نصب کنند.

محمدی در پایان تاکید کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه، می‌توان از این ظرفیت در شکست کرونا استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065748

وب گردی

وب گردی