بررسی ابعاد حقوقی حملات بیولوژیکی در هیئت اندیشه‌ورز واحد نجف‌آباد

مسئول هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از بررسی موضوع حملات بیولوژیکی در کارگروه‌های ویژه این هیئت خبر داد.

مسعود راعی دهقی مسئول هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این هیئت در حوزه بررسی چالش‌های حکمرانی در دوران پساکرونا گفت: پیرو این رویکرد جدید هیئت‌های اندیشه ورز که از سوی معاون علوم انسانی و هنر ابلاغ شد، کارگروه حقوقی و فقهی در واحد نجف آباد از روز دوم فروردین ماه برای بررسی ابعاد حقوقی کرونا، آغاز به کار کرد.

وی افزود: در این کارگروه، گرایش‌های مختلف حقوقی از جمله حقوق خصوصی، عمومی، جزا، بین الملل، تجارت و فقه مورد بررسی و تعریف قرار گرفته و برای هرکدام از این گرایش‌ها یک تیم کاری تعریف شده است.

راعی ادامه داد: همچنین در این راستا برای پیشبرد اهدافمان، به دنبال استفاده از ظرفیت‌های برون دانشگاهی نیز هستیم؛ لذا تمامی اعضای کارگروه تلاش کردند تا با افراد صاحب نظر در سراسر کشور ارتباط برقرار کنند. همچنین گروهی در فضای مجازی تشکیل شده است که تمامی اعضای کارگروه هر شب حدود ساعت 10 الی 11 در آن حاضر می‌شوند و مباحث مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

مسئول هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: موضوع حملات بیولوژیکی، مهم‌ترین محوری بود که مورد بررسی این کارگروه قرار گرفت؛ باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری و دبیرکل سازمان ملل، این احتمال وجود دارد که شیوع ویروس کرونا حمله‌ای بیولوژیکی باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این موضوع را در دو حوزه راهکارها و چالش ها، مورد بررسی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: دراین راستا به دنبال بررسی تاثیرات حملات بیولوژیکی بر حقوق بین الملل و چالش‌های ایجاد شده برای آن بودیم؛ علاوه بر موضوع حملات بیولوژیک، مسئله بیوتروریسم نیز مورد بررسی قرار گرفت تا متوجه شیم آیا موضوع بیوتروریسم در زیر مجموعه حملات بیولوژیک قرار می‌گیرد، و یا این که به عنوان موضوعی جداگانه باید به آن پرداخته شود.

راعی تصریح کرد: همکاران ما در این کارگروه حقوق عمومی، 2 موضوع را تحت عناوین حاکمیت قانون و حکمرانی مطلوب مورد بررسی قرار دادند؛ در واقع این موضوعات بیان می‌کند که اگر بخواهیم حاکمیت قانون را در سه سطح بین المللی، کشوری و خرد دنبال کنیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد و به چه نتایجی خواهیم رسید.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی واحد نجف آباد گفت: یکی از نمودهای مشخص در اصل حاکمیت قانون، شفافیت در ارائه اطلاعات است؛ به عنوان مثال در زمینه تحقیقات حوزه بیولوژیک مانند ویروس شناسی و باکتری شناسی، چگونگی تعهد کشورها براساس اصل حاکمیت قانون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع رصد وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب، در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری بین المللی و همبستگی، جزو موضوعاتی است که ذیل حکمرانی مطلوب مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در همین راستا همکاران ما در حوزه حقوق عمومی، همکاری بین المللی، ملی و خرد را بررسی خواهند کرد. انجام رزمایش انفاق که در سخنان اخیر مقام رهبری روی آن تاکید شد، از جمله مصادیق همکاری و همبستگی است که می‌توانیم برای افراد آسیب پذیر جامعه به کار بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065751

وب گردی

وب گردی