اقدامات معاونت حقوقی رئیس‌جمهور برای پشتیبانی از مقابله با کرونا

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت تضمین و تأمین حق سلامت شهروندان، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود اقدام‌های متعددی را انجام داده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت تضمین و تأمین حق سلامت شهروندان، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود اقدام‌های متعددی را انجام داده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱- تبیین ظرفیت‌های قانونی جهت تأمین حقوق و حمایت از کادر درمان و نحوه اعمال این ظرفیت‌ها هم از نظر تأمین نیازها و تجهیزات حفاظتی و هم از نظر نوع قراردادهای کار و ارائه خدمت توسط آنان

۲- تبیین ظرفیت‌های قانونی حمایت از حق بر سلامت شهروندان به ویژه شهروندان با شرایط خاص از نظر جسمانی و اجتماعی و حقوقی

۳- تبیین و پیشنهاد استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از بازداشت شدگان و محکومان از طریق مرخصی، قرارهای جایگزین و آزادی مشروط و دیگر ابزارهای قانونی و پیگیری آن در قوه مجریه و قضاییه

۴- تبیین ظرفیت‌های قانونی و دیگر امکانات موجود برای استان‌های دارای وضعیت ویژه مانند استان‌های شمالی و شهرهای زیارتی و سیاحتی و پیشنهاد محدودیت‌های ترافیکی و نحوه و میزان حضور کاری و تأمین امکانات بهداشتی و...

۵- تبیین حمایت‌های قانونی از کسب و کارها و دسته‌بندی قراردادها متأثر از شیوع ویروس و تهیه و پیشنهاد تصویب نامه به هیأت وزیران در خصوص نحوه اعمال قوه قاهره (فورس ماژور) و عسر و حرج (هاردشیپ).

۶- تبیین ظرفیت‌های مدنی و کیفری برای مقابله با سودجویی از شرایط حاصل از شیوع بیماری و جرایم اقتصادی مربوط و نحوه مقابله با آن.

۷- تبیین ظرفیت‌های مدنی و کیفری برای مقابله با نقض عمدی یا توأم با تقصیر ضوابط و دستورهای بهداشتی و مسؤلیت مدنی و کیفری ناشی از آن.

۸- تهیه طرح اقدام قضائی جدید و تقدیم لایحه اعتراضیه به دادگاه دادگستری بین‌المللی به جهت نقض دستور موقت توسط آمریکا در عدم لغو تحریم‌های مؤثر بر شیوع ویروس کرونا و هماهنگ سازی سازمان حقوقی دولت جهت تهیه مدارک و مستندات و تنظیم لایحه.

کد خبر: 1065786

وب گردی

وب گردی