ضرورت احصای نیاز بازار داخلی در راستای جهش تولید/ تسهیل بسترهای قانونی و  ارائه مجوزها برای انتفاع شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت: شبکه ملی فن‌بازار ایران در سال‌جاری در تلاش است تا تسهیلات بیشتری برای عرضه فناوری با استفاده از تجارب سال گذشته تامین و خلا‌های موجود بین هم‌رسانی  عرضه و تقاضا را پر کند.

میلاد صدرخانلو رئیس شبکه فن بازار ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره شعار سال با عنوان جهش تولید اظهار کرد: اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری و کارآفرینی کشور از پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران می‌توانند نقش پررنگی برای تحقق شعار جهش تولید ایفا کنند. همانطور که در سال گذشته تلاش کردیم تا هم‌رسانی موفق و کاربردی عرضه و تقاضای فناوری در اکوسیستم را دنبال کنیم، بنابراین ادامه آن مسیر و استفاده کردن از تجربیات سال گذشته به معنای پررنگ کردن نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف می‌تواند در این راستا کمک کرده تا این هم‌رسانی به شیوه درست و با راندمان بالا اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: شبکه ملی فن بازار ایران در سال 99 در تلاش است تا تسهیلات بیشتری را برای عرضه فناوری با استفاده از تجارب سال گذشته تامین و خلا‌های موجود بین هم‌رسانی عرضه و تقاضا را پر کند. شبکه فن بازار ایران در سال 98 تجارب بسیار ارزنده‌ای را کسب کرده است. به طور یقین در سال 99 ضمن تمرکز بیشتر برای پرکردن فاصله‌های موجود سعی برآن داریم که نیازهای بازار داخلی را احصا کنیم.

صدرخانلو گفت: ارائه تسهیلات بیشتر برای عرضه فناوری به کمک بورکرهای فناوری یا همان کارگزاران تجارت فناوری که روزبه روز به تعدادشان افزوده می‌شود یکی از برنامه‌هایی است که بتوانیم فاصله بین عرضه و تقاضا را کاهش دهیم تا از این طریق شاهد افزایش تولید و جهش بیشتر در آمار تولید باشیم.

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران تأکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بازار داخلی ظرفیت بالایی دارد و نیاز دارد تا با عرضه دقیق و هدفمند و متناسب با نیاز فناوری به آن پاسخ داده شود.

وی به عمده موانع پیش روی شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: یک‌سری شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده فناوری و نیز بخش بازار مشکلاتی دارند و ما نباید فراموش کنیم که فقط به شرکت‌های عرضه کننده فناوری چه در بدنه دولتی وخصوصی بازار بپردازیم. ما در مرکز توسعه تجارت فناوری پردیس و شبکه ملی فن بازار ایران باید به هر دو مشکل بپردازیم اگر بخواهیم به فرمایشات حضرت آقا عمل کنیم باید محدودیت‌های بازار این شرکت‌ها را برطرف کنیم تا برای تولید محصول این شرکت‌ها سهمی در بازار تعلق گیرد. بنابراین باید در درجه اول در بخش دولتی کمک کنیم تا با اختصاص سهم در بازار برای شرکت تولیدی فعالیت آنها توجیه اقتصادی داشته باشد. به عنوان مثال تجمیع بازار، همگون‌سازی و نیاز عرضه و ... موانع دیگر بحث تامین مالی است شرکت‌ها برای اینکه بتواند محصول با کیفیت و خدمت مطلوب ارائه کنند نیاز به منابع مالی دارند. ما در تلاش هستیم تا با انجام مذاکره با نهادهای و موسسات مالی این سرمایه را برای آنها تامین کنیم. همچنین با صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه تعاملاتی داشته باشیم تا از این طریق منابع مالی برای سرمایه‌گذاری آنها فراهم شود.

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران ادامه داد: شرکت‌های تقاضا کننده و خریدار در بدنه دولتی دارای موانعی هستند تا جایی‌که بسیاری از محصولات تولیدی آنها گواهینامه و مجوزها و استاندارهای لازم را ندارند و شرکت‌های خریدار نمی‌تواند به این شرکت‌ها اعتماد کنند بنابراین یکی از برنامه‌های شبکه فن بازار این است که در اخذ گواهینامه، مجوزها و استانداردها کمک کند تا آنها بتوانند مشتریان بالقوه و با اعتماد بیشتر را کسب کنند.

صدرخانلو تصریح کرد: صددرصد شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدزایی و گردش مالی مطلوبی را برای کشور دارند. در دنیای فناوری طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. شرکت‌هایی که در حوزه فناوری کار می‌کنند نقش بسیاری در اقتصاد دنیا ایفا می‌کنند تا جایی که این شرکت‌ها در راس جدول درآمدزایی و تاثیرگذاری اقتصاد جهانی قرار دارند به ویژه شرکت‌هایی که در حوزه فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند و ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست. برای شکل‌گیری بهتر مجموعه دانش‌بنیان و تعامل با آنها باید موانع از پیش روی آنها برداشته شود. ما بعد از شنیدن بیانات رهبر معظم انقلاب در تلاش هستیم که برای توسعه شرکت‌ها و تامین نیازهای داخلی کشور از فناوری بومی و محصولات ایرانی استفاده کنیم. همچنین در مرکز تجارت پارک فناوری پردیس با انجام یکسری تغییرات در برنامه‌ریزی خود سعی برآن داریم تا زمان بیشتری را صرف بازار داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای مختلفی در کشور هرکدام مسئولیت ارائه مجوزها و قوانین را دارند و به تبع این نهادها هر کدام پیگیر شرح و وظایف خود هستند و پیگیری از این نهادها و تعامل با این آنها از سوی پارک فناوری پردیس قطعا به بهره‌برداری و استفاده بهینه از توانمندی این شرکت‌ها کمک می‌کند. همچنین برنامه برای تسهیل بسترهای قانونی و مجوزها تعامل با نهادهای مرتبط و همکاری با آنها و برای انتفاع شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت این مجموعه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065846

وب گردی

وب گردی