طراحی دستگاه تب سنج مادون قرمز غیر تماسی/ در حال ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه اکسیمتر هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان از ساخت سه دستگاه تب سنج ثابت غیر لمسی، اکسیمتر و ونتیلاتور در مرکز تحقیقات سمنان خبر داد.

عبدالله خالصی دوست در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: در مرکز تحقیقات واحد سمنان در حال پیگیری چند اقدام برای بیماری کرونا هستیم؛ در اقدام اول یک مجموعه جدید در مرکز تحقیقات به نام مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی راه اندازی شد. هدف از راه اندازی این گروه طراجی تجهیزات اولویت دار مهندسی پزشکی مورد نیاز در بحث کرونا است.

او ادامه داد: تعمیر و به روز رسانی تجهیزاتی که در استان و کشور نیز وجود دارد نیز بر عهده یک تیم دیگر گذاشته شده است چرا که طبیعتا دستگاه های موجود با توجه به فشار کاری نیاز به سرویس، تعمیرات و نگهداری دارد که این گروه این کار را انجام می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان این که در بحث طراحی و تحقیقات چند اقدام را انجام داده ایم اضافه کرد: یکی از این اقدامات طراحی دستگاه تب سنج مادون قرمز ثابت غیر لمسی است. همانطور که میدانید میزان درجه حرارت بدن یک علامت حیاتی است و وقتی بدن تب می کند یک واکنشی نسبت به بیماری است؛ بنابراین برای تشخیص میزان حرارت بدن باید از تب سنج استفاده کرد.

او با تاکید بر این که استفاده از تب سنج های معمول راهی برای انتقال بیماری کرونا خواهد بود توضیح داد: در شرایطی که بیماری کرونا به راحتی منتقل می شود باید از تب سنج های غیر تماسی استفاده کرد. در تب سنج های تماسی موجود اپراتور دست خود را برای سنجش میزان حرارت بدن بیمار، به او نزدیک می کند؛ این فاصله کمتر از یک متر و نیمی است که مرتبا از سوی وزارت بهداشت برای فاصله بین افراد تاکید می شود.

خالصی دوست در ادامه تصریح کرد: استفاده از تب سنج های تماسی موجب می شود تا پزشک و یا پرستار با فاصله کمتر از نیم متر به بیمار مشکوک به کرونا نزدیک شود که این امر میزان ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. همکاران ما در مرکز تحقیقات مدل جدیدی را طراحی کردند و نمونه آزمایشگاهی تب سنج ثابت غیر تماسی نیز ساخته شده و در حال اخذ مجوز هستیم تا این تب سنج را به تولید انبوه برسانیم.

او درباره اقدام دیگر مرکز تحقیقات سمنان گفت: همکاران ما همچنین در حال ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه اکسیمتر است. همانطور که می دانید وقتی ویروس کرونا در بدن درگیر می شود در ابتدا به ریه فرد بیمار آسیب می رساند و بحث اکسیژن را نشانه می گیرد. اندازه گیری اکسیژن بیانگر این است که فرد تا چه حد درگیر بیماری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان این که دستگاه اکسیمتر یکی از دستگاه هایی است که می تواند این کار را انجام دهد توضیح داد: دوستان ما در حال ساخت نمونه آزمایشگاهی این دستگاه هستند؛ مراحل تحقیقاتی ساخت این دستگاه انجام شده است که میزان غلظت خون را نیز میسنجد و امیدواریم بتوانیم به زودی این محصول را نیز به تولید انبوه برسانیم.

او در ادامه در خصوص اقدامات این واحد دانشگاهی برای تولید ونتلاتورها ( دستگاه تنفس مصنوعی ) نیز توضیح داد: مقدمات طراحی دستگاه ونتلاتور نیز انجام شده است و همکارانمان در مرکز تحقیقات سمنان در حال تحقیق روی ساخت این دستگاه هستند و سومین دستگاهی است که وارد کار خواهد شد.

خالصی دوست در پایان گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان آموزش های لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به همکاران داده و زیرساخت های لازم نیز انجام شده است و به محض دستور از ستاد مرکزی مقابله با کرونا آمادگی لازم برای شروع کار را خواهیم داشت. در حال حاضر نیز تمام درس ها به غیر از دروس عملی در بستر فضای مجازی انجام میشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065866

وب گردی

وب گردی