فوت 55 نفر در مراکز نگهداری سالمندان/ وضعیت کودکان کار در بحران کرونا

رئیس سازمان بهزیستی گفت: از 2531 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی تنها 45 مرکز به ویروس کرونا آلوده شده است که 1.7 دهم مراکز کل کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در ارتباط ویدئویی روزانه که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار می‌شود گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور چین پنجم بهمن ماه اولین بخشنامه سازمان بهزیستی به مراکز سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی که به صورت شبانه روزی از سالمندان و معلولان و افراد دارای اعتیاد که در مراکز اقامتی هستند حمایت می‌کنند گفت: از ۳۰ هزار نفر از مادریاران و مددکاران پرستاران و پزشکان در بیش از ۲۵۰۰ مراکز شبانه روزی بهزیستی تشکر می‌کنم و از ۲۱ هزار پرسنل خدوم سازمان بهزیستی که در این روزها تلاش می‌کنند تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: با کمک وزارت بهداشت هیچ معلول ذهنی و سالمند بالای ۹۰ و ۱۰۰ سال نبوده که به بیمارستانها مراجعه کند و خدمات ارائه نشود و از خدمات لازم استفاده نکند و به آنها اعلام شود که ونتیلاتور و آمبولانس اختصاص داده نمی شود.

قبادی دانا گفت: از پنجم بهمن‌ماه اقدامات را شروع کریم و طبق آمار 5.3 دهم احتمال ابتلای سالمندان بیشتر است و 4.8 دهم برابر احتمال مرگ و میر آنها بیشتر است. از 2531 مرکز شبانه‌روزی 45 مرکز آلوده شده است که 1.7 دهم مراکز کل کشور را تشکیل می‌دهد. در مراکز ما 55 نفر بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند که 1.2 دهم درصد را تشکیل می‌دهد و 71 درصد سن بالای 70 سال داشتند. به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده است که ۴ و ۲ دهم درصد است. از ده هزار کودک بی سرپرست، هیچ فوتی با تلاش مربیان نداشتیم. ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آنها حاصل شد.

توزیع 487 هزار ماسک بین معتادان

وی افزود: 59 نفر از کسانی که در مراکز سالمندان مبتلا شده بودند، بهبود یافتند. از ده هزار کودک بی سرپرست، هیچ آمار فوتی با تلاش مربیان آنها نداشتیم. 7 مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آنها حاصل شد. در پاتوق معتادان متجاهر با ۲۵۸ تیم مراجعه و آموزش‌های لازم را به آنها داده شد و ۴۸۷ هزار ماسک بین آنها توزیع شد.

ارجاع ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور

وی با بیان اینکه ۵۷ هزار و ۶۶۱ بسته بهداشتی توسط ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی برای کودکان خیابان توزیع شد اظهار داشت: برای معتادان متجاهر نیز طرح جمع آوری این افراد به تعویق افتاد و برای کاهش آسیب در محل‌های پرخطر، با ۲۵۸ تیم مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به این افراد دادیم. ۴۳۴ نفر از معتادان متجاهر به مراکز درمانی کشور ارجاع شدند.

قبادی دانا گفت: در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تماس‌های اورژانس اجتماعی مقایسه شده است. ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷ هزارم درصد در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده که در بازه زمانی دوم به ۲۶ هزارم درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر در بازه زمانی اول ۲ هزارم درصد بوده که در بازه زمانی دوم به ۶ هزارم درصد رسیده است. در مورد تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی نیز در استان تهران یک هزارم درصد در بازه زمانی اول بوده که به چهار هزارم درصد در بازه زمانی دوم رسیده است. این موارد در مقیاس صد هزار نفر جمعیت تنظیم شده است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.

افزایش سه برابری تماس با سامانه روان‌شناسی

قبادی دانا تصریح کرد: تعداد تماس‌های تلفنی با سامانه روان‌شناسی الزاما به دلیل افزایش اختلالات روانی نیست، بعد از اینکه سازمان بهزیستی در سامانه 1480 تبلیغ لازم را انجام داد تعداد تماس‌های تلفنی با این سامانه سه برابر شد. اطلاع رسانی درباره سامانه 123 در روز جمعه صورت گرفت و این کار بی سابقه بوده است در طول بیست سال فعالیت اورژانس اجتماعی. با این حال پس از این اعلام این شماره به 80 میلیون جمعیت کشور، 11852 تماس با این سمامانه صورت گرفته که 3546 مورد تماس ما غیرمرتبط با این قضیه بوده است. از تعداد تماس‌ها که منجر به مداخله فیزیکی در 23 فروردین شده 262 مورد بوده است یعنی 2.2 دهم تماس‌ها، که باید تحلیل لازم در این زمنیه توسط متخصصان صورت گیرد.

اورژانس اجتماعی پشتیبان مردم است

قبادی دانا گفت: اینکه مردم اطلاع پیدا کنند در کشور مجموعه‌ای پشتیبان آنها است و می‌توانند در شرایط خاص از اورژانس اجتماعی کمک بگیرند قابل توجه است و گروه‌های در معرض خطر بی پناه نیستند.

وی افزود: جمع آوری کودکان کار خیایان پاک کردن صورت مسئله است این افراد باید ساماندهی شوند 80 درصد کودکان خارجی هستند. بخشی از این افراد کسانی هستند که توسط قاچاق کودک انتقال داده شده‌اند که باید پیگیری قضایی صورت گیرد، برخی کودکان نیازمند هستند که درصد کمتری را تشکیل می‌دهند. ما به تصمیمات ستاد ملی کرونا در رابطه با ساماندهی معتادان و کودکان کار خیابان متعهد هستیم و هدف اصلی ما حفظ سلامت این افراد بوده است و تیم‌های کاهش آسیب ما در ارتباط با افراد کارتن خواب مصرف کننده مواد آموزش لازم را در رابطه با بیماری کرونا آغاز کرده است و همزمان به این افراد اقلام ضدعفونی کننده و ماسک و دستکش قرار گرفته است.

وی افزود: اینکه این افراد به صورت تجمع در یک مرکز تجمعی قرار گیرند ممکن است باعث سرایت شدید بیماری صورت گیرد. تمام مراکز ما ایزوله و قرنطینه شده‌اند و تلاش شده ملاقات‌ها از طریق اینترنت صورت گیرد. گزارشی که از فرانسه اعلام شده بود نشان می‌داد ۲۳ درصد فوتی‌های این کشور از خانه‌های سالمندان بوده است.

جزئیات کمک‌جهت تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند شارژ شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

قبادی دانا افزود: به منظور پیشگیری و گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.

وی دانا ادامه داد: تاکنون با وجود همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نشده‌اند.

کمک 70 میلیاردی به خانوارهای دارای معلول

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.

2 نفر از کارکنان بهزیستی به علت کرونا جان باختند

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند گفت: تاکنون فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته قبادی دانا، با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند.

مادران شاغلی که فرزند کوچک‌ دارند در خانه بمانند

وی گفت: قبل از شروع تعطیلی‌ها به این شکل بود که مادرانی که فرزند ۱۰ ساله یا کوچک‌تر دارند در منزل بمانند و نفرات جایگزین به جای آنها در محل کار حاضر شوند. توصیه ما این است که کارکنانی که کودک خود را قبلا در مهد کودک نگهداری می‌کردند در خانه بمانند. مهد کودک یکی از محل‌های تجمع بوده و میزان بروز ویروس کرونا در این محل‌ها بالاست.

رونمایی از سامانه فرزندخواندگی پس از بحران کرونا

قبادی دانا گفت: سامانه ملی فرزندخواندگی آماده شده است و افرادی که خواهان قبول فرزند هستند در سامانه ثبت نام خواهند کرد قرار بود این سامانه در اسفندماه فعال شود ولی با توجه به شیوع کرونا این موضوع به تعویق افتاد و تا عادی شدن شرایط به تعویق افتاده است.

لزوم انجام تست کرونا در سالمندان بهزیستی

قبادی دانا در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سازوکار درمان مبتلایان در مراکز بهزیستی توضیح داد: در اپیدمی مهمتر از موضوع درمان موضوع پیشگیری است اقدامی که در سازمان بهزیستی انجام شده از بهمن ماه این هشدار در مراکز داده شد و اقدامات پیشگیری در ارتباط با عدم ورود خیرین و ملاقات کنندگان انجام شده است، بیماری از طریق پرسنلی که در بیرون رفت و آمد داشتند منتقل شده است.

وی افزود: تمام موارد مشکوک را به اطلاع وزارت بهداشت می‌رسانیم و آنها را به مراکز درمانی منتقل می‌دهیم اگر نیاز به مراقبت آی سی یو بوده انجام شده است. دربرخی کشورها به سالمندان آمبولانس و ونتیلاتور اختصاص نداده بودند که شاهد این اتفاق در کشور ما نبوده‌ایم، در برخی کشورها سالمندان رها شده بودند و در منزل فوت شده بودند. نگاه انسانی و نگاه مردم دارانه اینگونه بوده که مادریاران و پدریاران به گونه‌ای از معلواین و سالمندان مراقبت کرده‌اند که گویی از پدر یا مادر خود مراقبت کرده‌اند. بیماران تا پایان دوره در بیمارستان بستری می‌مانند و دوره نقاهت در مراکز ما سپری می‌شود. از وزرت بهداشت درخواست داریم تمام مددجویان را تست کند تا بیماریابی فعالی صورت گیرد. در یکی از مراکز خیرین این اقدام را برای 550 نفر انجام دادند که بیست مورد مثبت بدون علامت بودند و جداسازی صورت گرفت.

کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا

قبادی دانا در پاسخ به سوالی درباره کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کاشت حلزون وجود دارد و اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد. در نتیجه باید در اسرع وقت این کار برای این کودکان انجام شود. البته عمل‌های اورژانسی برای این کودکان در حال انجام است.

وی افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکان برقرار است و تسهیلات هیات امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و بسیاری از کشورها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1065887

وب گردی

وب گردی