مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۵ فروردین

نوآوری‌های دانشگاه‌های دنیا در برابر کرونا، رتبه‌بندی 119 مرکز آموزش‌ عالی در سال 99، حذف مشروطی دانشجویان علم و صنعت در ترم جاری از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی‌ کشور در بیست و پنجم فروردین هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۲۵ فروردین به شرح زیر است:

نوآوری‌های دانشگاه‌های دنیا در برابر کرونا

فرهیختگان در این عنوان، عملکرد دانشگاه‌های دنیا را برای مقابله با ویروس جدید بررسی کرده است. دانشگاه‌های تحقیقاتی در چین به برقراری رفاه انسانی از طریق آموزش، تحقیق و ارائه خدمات معروف هستند. درحالی‌که مهار این قبیل چالش‌ها غیرقابل پیش‌بینی است، به مرور به ضرورتی استراتژیک برای دانشگاه‌ها تبدیل می‌شوند تا خود را به سطح موسسه‌های برتر نوآوری‌محور نزدیک کرده و بتوانند بخش بیشتر نیازهای خود را از طریق فناوری برآورده کنند. دانشگاه‌های نوآورمحور در بسیاری از جنبه‌ها از مدل‌های معمولی دانشگاه‌های جامع تحقیقاتی هم فراتر رفته‌اند. به‌ عنوان مثال، بیشتر تمرکز این دانشگاه‌ها بر توسعه سیستمیک و تعامل داخلی و خارجی است و در شرایط فعلی کرونایی هم گام را فراتر نهاده و به روش‌هایی که دانشگاه‌ها می‌توانند برگزینند، فکر کرده‌اند.

دانشگاه هنگ‌کنگ چین (کیت‌های هوشمند تشخیصی): با توجه با بالابودن حجم بیماران مبتلا به کرونا در چین، مراکز درمانی باید به تستی مجهز می‌شدند که هرچه سریع‌تر بتواند نتیجه نهایی را مشخص کند. این درحالی بود که نتیجه بیشتر آزمایش‌ها بعد از حدود 24 ساعت مشخص می‌شد. در این میان، محققان دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ دست‌به‌کار شدند و با فناوری تراشه میکروفلوئیدیک، نوعی دستگاه پورتابل تشخیص ویروس کرونا طراحی و تولید کردند که می‌تواند موارد مبتلا به کرونا را در کمتر از یک ساعت و تنها در مدت‌زمان 40 دقیقه شناسایی کند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ، کیت تشخیصی تولیدشده توسط محققان این دانشگاه نمونه ترشحات بینی و حلق بیماران را جمع‌آوری کرده و در حدود 40دقیقه مثبت یا منفی بودن تست را اعلام می‌کند. این دستگاه سبک و قابل‌حمل عملکرد سریعی دارد و به‌طور همزمان قادر است هشت نمونه گرفته‌شده از بیماران را تجزیه و تحلیل کند.

پوشش‌های ضدمیکروبی: محققان دانشگاه هنگ‌کنگ به‌منظور کنترل عفونت ناشی از ویروس کرونا پوشش PECD ضدمیکروبی‌ای تولید کرده‌اند که درواقع نوعی پوشش استریل‌کننده است و می‌تواند 99/99 درصد از انواع ویروس‌ها را از بین ببرد.

به گزارش scmp، استفاده از آن به‌عنوان پوششی روی فیلترهای جذب‌کننده ذرات هوا در سیستم‌های تصفیه هوا در بیمارستان‌ها می‌تواند ویروس‌های قابل‌انتقال از طریق هوا را تا حد زیادی کاهش دهد. از این پوشش‌ها در بیمارستان ووهان استفاده شده است.

ترکیب ضدمیکروبی: محققان این دانشگاه همچنین نوعی ترکیب ضدمیکروبی موسوم به MAP-1 تولید کرده‌اند که در نابودی ویروس‌های مقاوم‌تر از کرونا هم بسیار موثر است. استفاده از این ترکیب به‌عنوان مواد ضدعفونی‌کننده روی رنگ در و دیوار، لباس کادر درمان و حتی ماسک‌های جراحی می‌تواند مقاومت آنها را در برابر میکروب بالاتر ببرد.

ماشین‌ها و ربات‌های خودکار: محققان همچنین خودروهای خودکاری تولید کرده‌اند که مجهز به نقشه‌برداری سه‌بعدی و فناوری ردیابی تصویری در مقیاس بزرگ و حسگر ردیاب است. استفاده از این خودروهای خودکار تماس انسان را با محیط‌های آلوده به حداقل می‌رساند که خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. ربات‌ها نیز از دیگر ماشین‌های خودکاری هستند که در بیمارستان‌های چین به کمک کادر درمان آمده‌اند و در غذا و دارو دادن به بیماران کمک می‌کنند.

دانشگاه ماکائو چین: همزمان با فعالیت محققان دانشگاه هنگ‌کنگ، پژوهشگران دانشگاه ماکائو هم روی تولید یک کیت تشخیصی کار می‌کردند که بتواند ویروس کووید-19 را در هر مرحله‌ای از بیماری، در کمتر از 30 دقیقه تشخیص دهد. محققان نام آن کیت تشخیصی را «شکارچی ویروس» گذاشته‌اند که قادر است تمام انواع ویروس‌ها را از HIV و هپاتیت B گرفته تا کروناویروس شناسایی کند. این کیت‌های تشخیصی به‌زودی آماده ورود به بازار می‌شوند. پزشک با جمع‌آوری ترشحات بینی، آن را روی تراشه تشخیصی قرار داده و دستگاه شروع به تجزیه‌وتحلیل نمونه کرده و نتیجه نهایی را در کمترین زمان ممکن اعلام می‌کند. با این کیت‌ها، به‌راحتی می‌توان یک آزمایشگاه مجهز را تنها روی یک تراشه آماده کرد. کیت شکارچی ویروس بسیار کم‌هزینه‌ای بوده و بر پایه شناسایی اسید نوکلئیک عمل می‌کند که روش بسیار دقیقی برای تشخیص اولیه ویروس‌هاست. بعد از موفقیت‌آمیز بودن این کیت در تشخیص ویروس کرونا، قرار است در فازهای بعدی همزمان برای شناسایی ویروس‌های آنفلوآنزا مورداستفاده قرار گیرد. با توجه به کمبود کیت‌های تشخیصی در چین، فرآیند تشخیص در بسیاری از بیماران مشکوک به تعویق می‌افتاد و همین روند، بیمارستان‌ها را با تجمع بیمار مواجه کرده بود، اما با تولید این دو روش جدید دانشگاهی، فرآیند غربالگری در چین با سرعت بیشتری پیش رفت. ادامه این گژارش‌را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

رتبه‌بندی 119دمرکز آموزش‌ عالی در سال99

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص نحوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: طرح اولیه رتبه‌بندی آماده و در وزارت علوم مطرح شد که امیدواریم بتوانیم سال ۹۹ به‌صورت آزمایشی در کشور اجرا و اولین نتایج آن را دریافت کنیم. براساس تجربیات موفقی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در رتبه‌بندی‌ها دارد، از سوی وزارت علوم، به‌عنوان مجری رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی انتخاب شد.

وی افزود: ISCیک‌سری از رتبه‌بندی‌ها را انجام می‌دهد که تخصصی و ارزشمند، اما با کاربرد خودش است. البته این رتبه‌بندی که برای وزارت علوم انجام می‌دهد، ‌کاربرد دیگری دارد. در حال حاضر ‌عملکرد دانشگاه‌ها را در پنج حوزه آموزش و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، فناوری، نوآوری و کارآفرینی، بین‌المللی‌سازی و خدمات فرهنگی-اجتماعی و تاثیرگذاری بررسی می‌کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: ساماندهی و رتبه‌بندی مستقل هستند، اما تعداد دانشگاه‌ها روی رتبه‌بندی تاثیرگذار است. ۱۱۹ دانشگاه در وزارت علوم داریم که می‌توانند به رتبه‌بندی ورود کنند. ‌سال اول این رتبه‌بندی را اجرا می‌کنیم و بعد از انتشار، مطالعه و نقد نتایج، در سال‌های بعد دوباره وزن شاخص‌ها باید اصلاح و کامل شود.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۲۵ فرورین به شرح زیر است:

مشروطی دانشجویان علم و صنعت در ترم جاری حذف شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران به تشریح مصوبات آموزشی این دانشگاه برای نیمسال جاری پرداخت و گفت: در نیمسال جاری مشروطی دانشجویان محاسبه نمی‌شود و دانشجویان می‌توانند درخواست حذف ترم کنند.

ابوالفضل واحدی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح مهمترین برنامه‌ها و مصوبات آموزشی نیمسال جاری دانشگاه علم و صنعت پرداخت و افزود: این دانشگاه بعد از تعطیلی حضوری ناشی از شیوع کرونا ویروس بلافاصله کلاس‌های آموزشی مجازی و الکترونیکی خود را آغاز کرد که در اوایل بیش از60 درصد دانشجویان و اساتید در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند که این آمار در حال حاضر به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه نیمسال 98-99 در اثر شیوع کرونا ویروس و علیرغم تلاش همه ارکان دانشگاه برای ارائه با کیفیت دروس و تداوم روند سایر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، این نیمسال با مشکلات و محدودیت‌هایی برای برخی از دانشجویان همراه بوده است؛ از این رو شورای آموزشی دانشگاه با هدف ارائه تسهیلات و پشتیبانی‌های لازم از دانشجویان و کاهش دغدغه‌ آنها برای استمرار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در چارچوب مصالح کلی و راهبردی دانشگاه ضوابط و مصوباتی را مخصوص ترم جاری تصویب کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت به آخرین تصمیمات و مصوبات آموزشی دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در نیمسال جاری اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات دانشگاه در ترم جاری دانشجو می‌تواند در این نیمسال تا دو درس نظری را از طریق سیستم گلستان و با تایید دانشکده دربازه مشخص شده در تقویم آموزشی دانشگاه حذف کند.

به گفته وی دانشکده‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه و اتمام دروس عملی و نظری در زمان مناسب و به صورت فشرده و یا ترکیبی به صورت حضوری و الکترونیکی خواهند داشت و در صورتی که امکان ارائه برخی از دورس در بازه زمانی این نیمسال (ولو با افزایش چندهفته‌ای آن) میسر نشود، این درس از سبد درسی دانشجویان توسط سامانه حذف خواهد شد.

واحدی همچنین خاطر نشان کرد: چنان‌چه معدل دانشجو در دروس گذرانده در این نیمسال کمتر از حد نصاب معین (12 در مقطع کارشناسی و 14 در مقطع کارشناسی ارشد) شده و مشروط شود، با نظر کمیسیون موارد خاص دانشگاه این مشروطی بلااثر خواهد شد.

برگزاری آزمون زبان تخصصی دوره دکتری دانشگاه پیام نور به تعویق افتاد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، امیر حسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور از تعویق زمان برگزاری آزمون زبان تخصصی دوره دکتری این دانشگاه (ETPNU ) خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، برگزاری آزمون زبان تخصصی دوره دکتری دانشگاه پیام نور – ETPNU که برای تاریخ 31 فروردین ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده بود، به زمان دیگری موکول شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065972

وب گردی

وب گردی