خام گیاهخواران مراقب فقر آهن باشند

یک متخصص تغذیه گفت: خام گیاهخواران بیشتر در معرض کمبود انواع ویتامین و فقرآهن هستند.

معصومه مرادی، متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص گیاهخواری اظهار کرد: گیاهخواران معمولا دچار کمبود ویتامین‌های دی و ب12 یا برخی از آمینواسیدها می‌شوند. البته افرادی که خام گیاهخوار نیستند، می‌توانند این کمبود را از طریق منابع گیاهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات و قرص های ویتامین و مکمل های غذایی جبران کنند؛ اما برخی از ویتامین ها و پروتئین ها تنها در گوشت حیوانات وجود دارند.

وی افزود: البته خام گیاهخواران به دلیل اینکه تخم مرغ و لبنیات‌ها را هم از غذای خود حذف می کنند، بیشتر دچار کمبود انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین ب 12، کلسیم و فقر آهن می شوند.

مرادی در خصوص عوارض فقر آهن در بدن نیز توضیح داد: به دلیل اینکه ذخایر ویتامین ب 12 در بدن زیاد است، عدم مصرف آن تا دو سال عوارضی ایجاد نمی کند؛ اما فقر آهن باعث بی حالی و خستگی، کاهش حافظه، ضعف اعصاب و پوکی استخوان می شود.

این متخصص تغذیه در خصوص فلسفه گیاهخواری و ارتباط آن با پاکی روح و جسم نیز توضیح داد: ایده گیاهخواری از کشورهای دیگر وارد کشور ما شد. گیاهخواران معتقدند گیاهخواری و نخوردن گوشت حیوانات، جسم و روح را پاکسازی می‌کند و مصرف گوشت حیوانات موجب زیاد شدن خصلت‌های حیوانی در انسان می‌شود؛ اما به هر حال بدن ما به طور طبیعی به تمام گروه‌های غذایی نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065985

وب گردی

وب گردی