به‌کارگیری دستگاه نانوسکوپ برای تشخیص ویروس کرونا

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ویروس کرونا 100 تا 150 نانومتر اندازه دارد، گفت: این ویروس با میکروسکوپ معمولی قابل مشاهده نیست و برای دیدین نیاز به یک نانوسکوپ دارد.

سیدعباس شاهمرادی زواره مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت از سال 77 در حوزه تجهیزات فناوری نانو فعالیت می‌کند و مهم‌ترین دستاورد این شرکت ساخت نانوسکوپ است. در حقیقیت دستگاهی است که اجسام فوق العاده ریز در مقیاس اتمی و مولکولی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه نانوسکوپ در حوزه مهندسی و پزشکی کاربرد دارد، افزود: این شرکت دانش‌بنیان تا به امروز چند نوع نانوسکوپ را برای تشخیص انگل‌شناسی و میکروب شناسی و ویروس شناسی تولید کرده است که این نانوسکوپ می‌تواند ویروس‌ها را در محیط کشت شناسایی کند.

شاهمرادی زواره ادامه داد: همچنین از این دستگاه در واکسن آنفولانزا استفاده شده است. 100 دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی تولید و به فروش رساندیم. میکروسکوپ نیروی اتمی برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتری به کار می‌رود.

وی تصریح کرد: نانوسکوپ اتمی در فناوری‌‌های نانو در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، زیست فناوری، ژنتیک و پاتولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بومی شدن دانش ساخت نانوسکوپ اتمی توسط محققان جوان ایرانی در حالی است که دانش ساخت این تجهیزات پیش از این تنها در اختیار کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان، دانمارک و سوئیس قرار داشت.

شاهمرادی زواره گفت: نوع جدیدی که به تازگی رونمایی و به فروش رسیده میکروسکوپ الکترونی عبوری است که این میکروسکوپ تا 6 دهم نانومتر فیلم‌برداری می‌کند و تقریبا به مقیاس اتمی و مولکولی است؛ بنابراین ویروس کرونا هم 100 تا 150 نانومتر اندازه دارد که با میکروسکوپ معمولی قابل مشاهده نیست و برای دیدین نیاز به یک نانوسکوپ دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: از این دستگاه قرار است برای ویروس کووید 19 استفاده شود. ناگفته نماند که برای دیدن چنین ویروسی نیاز به تمهیدات خاص داریم؛ زیرا نمونه‌ای عادی نیست. مثلا به کیلن روم 3 نیاز داریم؛ همچنین محیطی که قرار است تحقیقات انجام شود باید ایزوله بوده و به بیرون سرایت نکند و الان این تمهیدات را فرهم می کنند تا از نانوسکوپ ما استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برای صادرات نیز برنامه گسترده داریم، گفت: هم‌اکنون موضوع صادرات به‌خاطر بیماری کووید 19 متوقف شده است. دستگاه تولیدی این شرکت از لحاظ کیفی قابل قیاس با دستگاه‌های اروپایی و حتی بهتر بوده است. از نظر قیمت تقریبا 60 درصد دستگاه خارجی است.

شاهمرادی زواره اظهار کرد: دانشگاه برای انجام مقالات خود از دستگاه ما استفاده می‌کند تا جایی‌که حدود 300 مقاله علمی با دستگاه‌های این شرکت منتشر شده است. هم اکنون اکثر دانشگاه‌های کشور از تجهیزات تولید این شرکت دانش‌بنیان استفاده می‌کنند.

وی افزود: دستگاه‌های نانوسکوپ دستگاه‌های های‌تک لبه تکنولوژی است، به این صورت نیست که تمام درها را بسته و بعد از مدتی ادعا کنیم دستگاه را ساختیم. قطعا ما از همه تکنولوژی ها روز دنیا بهره گرفتیم؛ اما امروز صفرتاصد نرم‌افزار و سخت افزارها تماما داخلی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه امروزه 5 نوع نانوسکوپ در 14 مدل تولید می‌کنیم، گفت: در حال حاضر 30 نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

شاهمرادی زواره خاطرنشان کرد: امسال یک میکروسکوپ جدید نانوسکوپ را در دیماه رونمایی خواهیم کرد و با رونمایی آن تعداد نیروها دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: جهش تولید زمانی در کشور محقق می‌شود که جهش در بازار ایجاد شود. همچنین راه ورود دستگاه‌های مشابه خارجی به کشور بسته شود. هنوز به خاطر علاقه‌مندی برخی از مسئولان، بعضی از دستگاه‌ها از خارج وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دوم اینکه زنجیره‌های مصرف به یکدیگر وصل شوند؛ یعنی زمانی که نیاز به تکنولوژی داریم از توان داخلی استفاده کنیم. همچنین تحقیقات باید کاربردی باشد برای این منظور باید یکسری مقالات را به سوی کاربردی بودن سوق دهیم. کارهای کاربردی در دنیا خیلی ارزشمند است؛ اگر می خواهیم علم را به ثروت تبدیل کنیم باید محصولات کاربردی تولید کنیم. اگر این گرایش در جامعه تحقیقاتی و دانشگاهی ایجاد شود آن موقع شرکت‌های تولیدی به جهش تولید مورد نظر دست پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065994

وب گردی

وب گردی