اشتغال‌زایی 150‌هزار نفر در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی/ قانون تجارت الکترونیک اصلاح می‌شود

مسئول اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 150 هزار نفر در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند، گفت: بحث اصلاح قوانین تجارت الکترونیک و تقویت بسترهای آنلاین یکی از اولویت‌های اصلی این اتحادیه در سال جدید است.

رضا الفت‌نسب مسئول اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره وضعیت کسب وکارهای اینترنتی در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی با شیوع بیماری کووید 19 دچار مشکلاتی شدند تا جایی که این شرکت‌ها به دلیل عدم فعالیت برخی شرکت‌های تولید و اصناف نتوانستند کالاهای مورد نیاز خودشان را تامین کنند. از سوی دیگر مردم تمام فکر و ذکرشان این است که این شرایط را پشت سربگذارند و تقریبا خرید اینترنتی برای افراد در اولویت پایین قرار گرفته است و بیشتر به فکر معیشت و تهیه اقلام بهداشتی هستند. اقتصاد کوچک‌تر شده و نهایتا مردم نگران این هستند که مبادا بیکار شوند.

وی تصریح کرد: دولت برای حمایت از این کسب وکارها قرار است بسته‌هایی را در نظر بگیرد. همچنین وزارت ارتباطات برای برخی از صنوف از جمله گردشگری امکاناتی فراهم کرده است. در همین راستا حدود 2 میلیارد تومان اعتبار برای این شرکت‌ها در نظر گرفته تا از طریق وام به آنها ارائه شود.

الفت‌نسب افزود: همچنین اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی مشکلات این قشر را در اتاق اصناف مطرح کرده است تا مهلتی برای بازپرداخت حق بیمه و معافیت مالیاتی در نظر بگیرند. این موضوع در حال پیگیری است و هنوز پاسخ رسمی و قطعی داده نشده است.

وی تأکید کرد: دولت هر نوع حمایتی برای اصناف در نظر بگیرد به طور یقین مشمول کسب وکارهای مجازی و اینترنتی نیز خواهد شد.

مسئول اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی با بیان اینکه در حال حاضر 40 هزار کسب و کار اینترنتی به صورت رسمی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در این عرصه تقریبا 150 هزار نفر شاغل هستند.

الفت‌نسب در‌باره شعار سال تحت عنوان جهش تولید گفت: دولت و حاکمیت باید جهشی را در خود ایجاد کرده تا سریع‌تر خودش را از حوزه مربوط به کسب وکارها و بخش خصوصی کنار بکشد در این صورت در این بخش جهش ایجاد خواهد شد. هم‌اکنون 16 نهاد به حوزه کسب وکارهای آنلاین ورود کرده‌اند و هرکدام دستورالعمل و آیین‌نامه‌های متعددی را تدوین می‌کنند، این خود مانعی برای کسب وکارها ایجاد می‌کند و الان این کسب‌وکارها نگران این هستند که پس از کرونا با مشکل مواجه شوند؛ زیرا بسیاری از اذهان مردم به این سمت رفته که اقتصاد دیجیتال می‌تواند به این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: اکنون نگران این هستیم که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل جدید وضع کنند و به نفع این شرکت‌ها نباشد. به نظرم دولت باید متولی‌گری و رگولاتوری این بخش را به یک سازمان واگذار کند در این صورت است که کسب وکارهای آنلاین رونق می‌گیرد.

مسئول اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی اضافه کرد: طرح‌های فناورانه ایده‌های دانش‌بنیان قطعا به تولیدکننده‌ها کمک می‌کند؛ این در حالی است که صرفا ما بتوانیم شرایط را برای آنها تسهیل کنیم تا آنها به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه به زودی مجلس یازدهم فعالیت خود را شروع خواهد کرد، گفت: موضوع اصلاحات قانون تجارت الکترونیک می‌تواند موضوعی جدی برای این امر مهم باشد؛ همچنین تقویت بسترهای آنلاین برای ارائه سرویس به کسب وکارهای آفلاین یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی این اتحادیه در سال‌جاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066016

وب گردی

وب گردی