روش های متنوعی برای یافتن واکسن کرونا وجود دارد

پدرخوانده واکسن ها در حال تلاش برای یافتن واکسن کرونا گفت:« دردهه 60 یافتن واکسن سخت تر بود اما اکنون دانشمندان راه های مختلفی را برای آزمایشات خود پیش رو دارند.»

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «استنلی پلاتکین» که در موسسه Wistar واکسن سرخچه را اختراع و در زمینه واکسن برای سیاه‌زخم، فلج اطفال، هاری و روتاویروس کار کرده است، برای تولید واکسن جهت متوقف کردن بیماری همه گیر کووید-19 در حال مشورت دادن به محققان است.

پلاتکین در مصاحبه خود با CNBC ، بیماری همه گیر کووید-19 را با بیماری سرخچه مقایسه کرد و اظهار داشت که هر دو هراس ایجاد می کنند بنابراین همه در معرض خطر قرار می گیرند و در شیوع اخیر اختلال اجتماعی و اقتصادی، به میزان قابل توجهی بیشتر از زمان سرخچه است.

وی اظهار کرد که در دهه 60 اضطراب زیادی وجود داشت و تحقیقات از طریق دولت و کمک‌های مالی آغاز شد، در زمان بیماری سرخچه این سرمایه گذاری ها و وحشت های کرونا ویروس وجود نداشت. در دهه 60 برای ایجاد واکسن، تلاش های بسیاری انجام شد.

وی در مورد توضیح واکسن گفت:« من در مورد واکسن فلج اطفال بسیار کار کرده بودم و بنابراین یاد گرفته ام که چگونه یک ویروس را تضعیف کنم. وقتی پروژه را برای تهیه واکسن سرخچه شروع کردم، اساس این بود که ویروس را تضعیف کنیم تا به چیزی تبدیل شود که ایمنی را برای مردم به همراه داشته باشد و جلوی ناهنجاری های ایجاد شده توسط ویروس را بگیرد.»

پلاتکین اعلام کرد که یکی از تفاوت های بزرگ امروز نسبت به 40 سال قبل این است که ما روش های متفاوتی برای تولید واکسن داریم. اکنون چیزی حدود 40 پروژه مختلف برای تولید واکسن وجود دارد که تقریباً نیمی از آن ها بسیار پیشرفته هستند. در آن روزها روش های نسبتاً کمی برای تولید واکسن وجود داشت، مثلا فقط سه یا چهار پروژه در مورد سرخچه انجام می­ شد. »

استنلی پلاتکین که لقب پدرخوانده واکسن ها را دارد، متخصص کودکان و واکسن است وی در مورد پیشرفت فناوری ساخت واکسن صحبت کرد و گفت: «در دهه 60 ما توانستیم یک عامل را بکشیم و از مواد کشته شده به عنوان واکسن استفاده کنیم. اما امروز روش های استفاده از اسیدهای نوکلئیک - DNA یا RNA سازه های ویروس وجود دارد.»

وی افزود: ما می توانیم از پروتئین ها استفاده کنیم. می توانیم از بردارها (ویروس هایی که قسمت هایی از ویروس دیگر را نیز همراه دارند) استفاده کنیم تا در بدن افراد ایمن سازی کنیم. روشهای دیگری نیز برای ساختن پروتئین هایی وجود دارد که دقیقاً شبیه ویروس طبیعی نیستند اما می توانند بدن را ایمن کنند. اکنون می توان گفت که حدود 40 تلاش مختلف برای واکسن وجود دارد که می توانم بگویم حدود شش یا 10 مورد آن در حال پیشرفت هستند و در مرحله آزمایشات بالینی نیز دو مورد وجود دارد.

به گفته این محقق نکته اصلی تأمین بودجه برای توسعه واکسن است. به طور متوسط ​​برای ساخت و تولید واکسن حدود نیم میلیارد دلار لازم است. که شامل آزمایشات اولیه بالینی است در واقع 3 کارآزمایی که در آن هزاران نفر را واکسینه می کنند وبرای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آن ها را تحت نظر می گیرند. این روند ممکن است سال ها طول بکشد. اما در مورد ویروس کرونا دانشمندان در تلاشند تا کارها را سرعت بخشند و آن را به اقتصادی ترین روش انجام دهند، با این وجود برای تولید واکسن جهت ایمن سازی همه، باید سرمایه گذاری اساسی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066033

وب گردی

وب گردی