تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از مهار کرونا در جهان می‌شود

یک رسانه چینی در گزارشی تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی جدی بر مقابله تهران با کرونا مانع از شکل‎گیری همکاری‎های جهانی برای پیشگیری و مهار کرونا در جهان می‎شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا چندی پیش در توییتر نوشت: «تحریم‎های آمریکا مانع از ارسال محموله‎های پزشکی به ایران و در نتیجه جان باختن افراد بی‎گناه شده است.»

تلویزیون چین در گزارشی را اشاره به این گفته سناتور آمریکایی گفت: «این گفته به هیچ وجه غلوآمیز نیست؛ پس از شیوع کرونا در جهان، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا بارها اعلام کرد که تحریم‎های آمریکا علیه ایران لغو نخواهد شد و همین امر نیز وضعیت شیوع کرونا را در ایران وخیم‎تر کرد.»

26 مارس پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا نام 15 شهروند و 5 نهاد ایرانی را به فهرست تحریم های خود افزود. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در روز 7 آوریل، آمریکا همچنین قصد دارد جلوی دریافت وام اضطراری 5 میلیارد دلاری درخواستی ایران از صندوق بین‎المللی پول را نیز بگیرد. مضحک آنجاست که پمپئو روز 8 آوریل گفت آمریکا مایل است به ایران کمک کند اما ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

تلویزیون چین در ادامه گزارش خود اعلام کرد:‌ «در شرایطی که ایران در دوران مهم مبارزه با کروناست، آمریکا پیوسته فشار تحریم‎های یک‎جانبه خود علیه این کشور را افزایش می‎دهد و مثل کسی که سنگ بر سر فردی که در چاه افتاده باشد می‎زند، مدام بر مشکلات ایران اضافه می‎کند. این اقدامات آمریکا علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی جدی بر مقابله ایران با کرونا مانع از شکل‎گیری همکاری‎های جهانی برای پیشگیری و مهار کرونا در جهان می‎شود.»

میشل باچلت، کمیساریای ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که تحریم‌‏ها مانع از فعالیت گروه‎های پزشکی می‎شود و مردم سراسر جهان را به خطر می‎اندازد. چندی پیش، 24 مقام سابق اروپایی و آمریکایی از جمله مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا و هارلم بروندتلند مدیر کل سابق سازمان جهانی بهداشت با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که تحریم‎های شدید آمریکا علیه ایران بر تلاش نظام بهداشت و درمان این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تاثیر منفی گذاشته و کاهش هدفمند تحریم‎ها نه تنها مطابق با اخلاق است بلکه به حفظ منافع امنیتی و سلامت مردم آمریکا، اروپا و مناطق دیگر جهان نیز کمک می‎کند.

اما پامپئو با نپذیرفتن این پیشنهاد خود را در دامی گرفتار کرده که به طور روزافزون موجب به آبرویی بیشتر آمریکا می‎شود.

دولت کنونی آمریکا از زمان خروج یکجانبه از برجام و اجرای شدیدترین تحریم‎های اقتصادی علیه ایران تا به حال، هرگز هیچ کمک انسان‎دوستانه‎ای به مردم بی‎گناه ایران ارائه نکرده است. در این دوران شیوع کرونا در جهان، پامپئو همچنان بر پایه حسابگری‎های سیاسی از کاهش تحریم‎ها سر باز می‎زند.

سایت روزنامه «وال استریت ژورنال» چندی پیش با انتشار مقاله ای خاطر نشان کرد که هم‌پیمان‎های آمریکا از جمله انگلستان، دولت آمریکا را به تسهیل تحریم‎های خود علیه ایران دعوت کرده‎اند اما به نظر می رسد که مایک پامپئو شیوع کرونا را فرصتی برای افزایش شدت تحریم‎هایی می‎داند که می‎تواند جان بسیاری از مردم بی‎گناه را به خطر بیاندازد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت که گروهی از سیاست‌بازان آمریکایی ویروس را برای خود یک «فرصت» می دانند و از آن به همراه تحریم به عنوان دو کوه بزرگ برای وادار کردن حکومت ایران به سازش و یا حتی سرنگونی آن یاد می‌‏کنند.

کرونا یک بلای بزرگ برای همه انسان‎هاست اما تحریم‎های استیلاجویانه آمریکا علیه بعضی کشورها این ویروس را برای آنان به یک بحران انسانی تبدیل کرده است.

تلویزیون چین در پایان گزارش خود گفت:‌ «پامپئو بارها اعلام کرده است که دولت آمریکا کمک‎هایی را برای مقابله با کرونا در اختیار مردم جهان قرار می‎دهد اما تاکنون نه تنها به هیچ یک از این وعده‎ها عمل نکرده بلکه بیشتر کردن پیوسته تحریم‎های کشورش باعث شده که مردم جهان بفهمند که این گروه از سیاستبازان آمریکا تنها در پی تخریب همکاری‎های جهانی برای پیشگیری و مهار شیوع کرونا و اجرای سیاست‎های استبدادی و ظالمانه خود هستند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1066061

وب گردی

وب گردی