آموزش‌و‌پرورش از گذشته باید سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی طراحی می‌کرد

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: کار با سیستم سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی (LMS) که در دانشگاه‌ها رایج است، نسبت به فعالیت در یک پیام رسان کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد، به همین منظور نمی‌توان به آموزش و پرورش خرده گرفت که در این مدت کم چرا سیستمی مانند LMS راه اندازی نکرده است؛ اما این انتقاد به آموزش و پرورش وارد است که چرا از گذشته تدابیری در زمینه راه‌اندازی سیستم آموزش الکترونیکی در نظر نگرفته است.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا غافلگیر شد، اظهار کرد: از معلمان گرفته تا مسئولان هیچ کس انتظار نداشت یک ویروس همه‌گیر جهانی باعث تعطیلی مدارس به مدت طولانی شود. البته ناگفته نماند تنها آموزش و پرورش و معلمان در این زمینه تنها نبودند، هیچ فردی انتظار چنین ویروسی را نداشت و همه غافلگیر شدیم.

وی ادامه داد: می‌توان گفت آموزش و پرورش ایران از گذشته تا کنون، برنامه عمده و فراگیری برای آموزش آنلاین را برای چنین روزهایی در نظر نگرفته است. بسیاری از معلمان در پی شیوع ویروس کرونا با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم‌چون تلگرام برخی فعالیت‌های سلیقه‌ای در راستای آموزش دانش‌آموزان را آغاز کردند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه هر معلم با توجه به امکانات و ارتباطات خود با دانش‌آموزان آموزش آنلاین را بنا بر سلیقه خود پیش می‌برد، خاطرنشان کرد: بیشتر این آموزش‌ها در تلگرام صورت می‌گرفت. برخی از معلمان و مدیران مدارس در این اپلیکیشن گروه تشکیل داده و مفاهیم درسی را به دانش‌آموزان یاد می‌دادند، حتی از این طریق از دانش‌آموزان امتحان می‌گرفتند. به طور کلی معلمان با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند ارتباط دانش‌آموزان با کتاب‌های درسی و مفاهیم آموزشی قطع نشود.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان بیان کرد: آموزش و پرورش مدتی پیش از راه اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان خبر داده بود و از دانش آموزان و معلمان خواست که به این شبکه بپیوندند و در آن فعالیت خود را ادامه دهند. یک هفته پس از اعلام راه‌اندازی این سامانه، شبکه از دسترس خارج شد. در بیست و سوم فروردین ماه برای من و بسیاری از معلمان و والدین سراسر کشور پیامکی حاوی لینک نصب شبکه شاد ارسال شد، اما گویا این لینک با مشکل مواجه شده بود، به طوری که اپلیکیشن نصب نمی‌شد.

این معلم افزود: تصور می‌کنم اپلیکیشن شاد نوعی رابط به شمار می‌رود، به طوری که هر یک از مدارس توسط اپلیکیشن‌های شاد به یکی از اپلیکیشن‌های داخلی ارجاع داده می‌شوند. این اپلیکیشن فعلا در حد مدارس ابتدایی است و فعلا مقطع متوسطه اول و دوم را شامل نمی‌شود. برخی مدیران مقطع متوسطه اول و دوم در این سامانه وارد شده تا ببینند مدرسه شان در کدام قسمت قرار گرفته است؛ اما این سامانه برایشان کار نکرده است.

بهلولی با بیان اینکه بخشی از بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ به طراحی سیستم آموزش الکترونیک اختصاص پیدا کرده است، افزود: حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود. برخی از منتقدان معتقد هستند آموزش و پرورش می خواهد این مبلغ را صرف راه‌‌اندازی اپلیکیشن اینترنتی شاد کند. برخی دیگر نیز گلایه‌هایی مبنی بر قرارداد مالی با شرکت تولید کننده این اپلیکیشن مطرح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن شاد با سیستمی که در حال حاضر در دانشگاه های کشور شاهد آن هستیم متفاوت است، اظهار کرد: در حال حاضر سامانه مدیریت یادگیری در دانشگاه امیرکبیر نسبت به یک پیام رسان ساده سیستم پیشرفته‌تری دارد. در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌ها به سیستم LMS مجهز هستند، این سامانه‌ها از سالهای پیش در دانشگاه‌ها وجود داشته است و بسیاری از دانشجویان و استادان به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به استفاده از این سیستم روی آورده‌اند. از طرفی کارکردن با این سامانه‌ها آسان نیست و ممکن است برخی از استادان دانشگاه‌های به‌نام کشور کارایی لازم در زمینه فعالیت در چنین سامانه‌هایی را نداشته باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: نمی‌توان از آموزش و پرورش انتظار داشت به یکباره سیستمی در سطح LMS راه‌اندازی کند. البته آموزش و پرورش در دراز مدت باید به سمت استفاده از این سیستم‌ها حرکت کند؛ اما اجرای چنین سامانه‌هایی به پیش‌نیاز‌های بسیاری احتیاج دارد. به عنوان مثال دانش‌آموز باید دارای لپ تاپ و مجهز به اینترنت پرسرعت باشد، همچنین اساتید باید آموزش لازم در زمینه کار کردن با سامانه را فرا گرفته باشند.

وی تصریح کرد: کار کردن با سیستم LMS نسبت به فعالیت در یک پیام رسان پیچیده‌‌تر است، به همین منظور نمی‌توان به آموزش و پرورش خرده گرفت که در این مدت کم چرا سیستمی مانند LMS راه اندازی نکرده است؛ زیرا به نظر می رسد پیش نیازهای چنین سامانه‌ای در حال حاضر در دسترس نیست؛ اما این انتقاد به آموزش و پرورش وارد است که چرا از گذشته تدابیری در زمینه راه اندازی سیستم آموزش از راه دور در نظر نگرفته است.

به گفته بهلولی، فعالیتی که از طریق یک سیستم LMS قابل انجام است به هیچ عنوان قابل قیاس با یک پیام رسان ساده نیست، امکانات سیستم LMS تخصصی‌تر و بهتر است.

وی با بیان اینکه حواشی مبنی بر عدم انتقاد منتقدان از شبکه شاد از سوی آموزش و پرورش شنیده می‌شود، خاطرنشان کرد: نام شبکه اجتماعی دانش‌آموزان را شاد نهادند، غافل از اینکه شادی اجباری نیست! نمی‌توان معلمان و دانش‌آموزان را وادار کرد که به اجبار در این اپلیکیشن به فعالیت بپردازند.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: اگر بحث آموزش در شبکه شاد مطرح است، طی یک روز حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن عضو شده‌اند، پس‌ چرا منتقدان نباید از این سامانه انتقاد کنند؟ با بخشنامه‌ و بالاجبار نمی‌توان مدیر، معلم و دانش‌آموز را به این شبکه‌ها برد تا فعالیتهای آموزش آنلاین خود را به آنجا منتقل کنند، البته باید توانایی‌های این‌ شبکه و‌ میزان استقبال آن از سوی مردم نیز مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که استقبال از این سامانه در میان مردم زیاد باشد، نیازی به تهدید نیست؛ اگر هم مورد استقبال مردم قرار نگیرد، به زور نمی‌توان آنها را به استفاده از این سامانه مجبور کرد.

وی در پایان تاکید کرد: به ‌نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در حال حاضر پیش آمده، آموزش و پرورش در‌صدد راه‌اندازی یک نرم‌افزار خوب و قوی باشد و امکانات مناسبی را در آن برای اعضا در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066081

وب گردی

وب گردی