مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 26 فروردین

فعلا آموزش‌ مجازی امتحان شاید وقتی دیگر، نیم سال دوم تحصیلی به پایان خواهد رسید؛ اما چگونه؟ و اعلام زمان مهلت مجدد ثبت‌نام کنکور 99 در اردیبهشت ماه از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 26 فروردین به شرح زیر است:

فعلا آموزش‌ مجازی امتحان شاید وقتی دیگر

فرهیختگان در گفت‌وگو با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها وضعیت آموزش مجازی و برگزاری امتحانات دانشجویان را بررسی کرده است. سیدمحمدحسین کریمیان، معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در حال حاضر حدود 88درصد از دروس ما به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، گفت: خوشبختانه میزان مشارکت دانشجویان در این کلاس‌ها بسیار خوب است و حتی در برخی کلاس‌ها بیش از 90درصد دانشجویان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، از سوی دیگر اکثر دانشجویان‌مان از شیوه برگزاری کلاس‌ها راضی هستند و شکایت جدی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه کمیت شرکت دانشجویان در کلاس‌های آنلاین بسیار خوب است، ادامه داد: با این حال نباید این مهم را فراموش کرد که تعریف کلاس فیزیکی با کلاس برخط متفاوت است و نمی‌توان از هر دو کلاس یک انتظار را داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر گفت: هیچ‌کدام از دانشجویان را برای حضور در این کلاس‌ها تحت فشار قرار نداده‌ایم و دانشجویان در صورتی که ادله محکمی داشته باشند می‌توانند نسبت به حذف درس و حتی ترم اقدام کنند؛ با این حال اگر دانشجویی بنا داشته باشد تا در این کلاس‌ها شرکت کند، ‌باید حضوری مستمر داشته باشد و درصورتی‌که یک روز نتواند در کلاس‌های آنلاین شرکت کند، باید دلیلش را به استاد مربوطه اعلام کند.

کریمیان اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور ما مشکل اتصال اینترنت وجود دارد و ممکن است گاهی دانشجویی نتواند در کلاس‌هایش شرکت کند، بحث حذف کلاس‌ها را برای دانشجویان غایب دنبال نمی‌کنیم و مشکلی از این بابت برای دانشجویان ایجاد نخواهد شد.

وی به بارگذاری فایل‌های آموزشی توسط اساتید اشاره و تصریح کرد: درست است که 88درصد کلاس‌ها به‌صورت برخط ارائه می‌شود، اما اساتید مباحث آموزشی خود را به‌صورت آفلاین نیز دنبال می‌کنند و طبیعتا دانشجویان نیز از این فایل‌ها بهره‌مند می‌شوند و روند آموزشی دانشگاه به‌صورت برخط و آفلاین دنبال می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر درباره نحوه برگزاری امتحانات گفت: هنوز در این باره تصمیم نهایی را نگرفته‌ایم و با توجه به اینکه در صورت برپایی آنلاین امتحانات، عملا دسترسی به دانشجویان غیرممکن است، این شیوه غیرممکن خواهد بود و در حال رایزنی برای رسیدن به شیوه‌ای برای برگزاری امتحانات هستیم.

داوود رشتچیان، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80درصد دروس را به‌صورت مجازی ارائه می‌دهیم، گفت: 8درصد مابقی نیز به‌صورت بارگذاری اسلاید و جزوه توسط اساتید دنبال می‌شود، البته هنوز نحوه آموزش یکی، دو درصد تعیین تکلیف نشده که به‌زودی در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های نهایی را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: دانشجویان ما از روش آموزش برخط استقبال کرده‌اند، تا جایی که خودشان پیگیر ادامه و اتمام ترم به همین شیوه فعلی هستند و نارضایتی خاصی بین دانشجویان ما وجود نداشته است، همچنین شورای صنفی و تشکل‌ها نیز از این کار دانشگاه حمایت کرده‌اند، امیدواریم بتوانیم با کیفیت خوب این نیم‌سال را به پایان برسانیم.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف درباره وضعیت دانشجویانی که نتوانند در این کلاس‌ها شرکت کنند، تصریح کرد: این دسته از دانشجویان باید درخواست حذف ترم و یا درس‌شان را به دانشگاه ارائه کنند که قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در دانشگاه شریف فراهم شده، انتظار می‌رود که دانشجویان از این فرصت استفاده کرده و امور آموزشی را دنبال کنند.

رشتچیان به برگزاری امتحانات اشاره و خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه دروس با یکدیگر متفاوت هستند، درحال تعیین روش‌های مختلفی برای گرفتن امتحانات هستیم و بعد از نهایی شدن، اساتید می‌توانند هرکدام از روش‌هایی را که برای آموزش قابل قبول است انتخاب کرده و نسبت به برپایی امتحانات اقدام کنند، البته اساتید درحال حاضر نیز امتحانات میان‌ترم برخی دروس را به‌صورت غیرحضوری انجام می‌دهند، اما قطعا برای امتحانات پایان ‌ترم، دستورالعمل‌های لازم را منتشر می‌کنیم.

نیم سال دوم تحصیلی به پایان خواهد رسید؛ اما چگونه؟

فرهیختگان سناریوهای پیش روی دانشگاه‌ها را در مورد چگونگی پایان نیم‌سال دوم تحصیلی بررسی‌ کرده است. کمتر از چند روز دیگر نخستین‌ماه سال جدید به پایان می‌رسد. ساکنان ایران‌زمین درحالی دومین‌ماه هم‌زیستی با کرونا ویروس را تجربه می‌کنند که آینده چندان روشنی از نحوه پایان اپیدمی شیوع این ویروس و بازگشت زندگی به وضعیت عادی ندارند. اگر شرایط عادی حکم‌فرما بود، این هفته و با فاصله گرفتن از حال‌وهوای عید و نوروز، حرکت و فضای دانشگاه‌ها رفته‌رفته جدی‌تر و با سرعت بیشتری دنبال می‌شد. حالا اما آموزش مجازی، مهم‌ترین مساله و دغدغه‌های دانشگاه‌هاست تا به‌جای لحظه‌شماری آغاز مجدد فعالیت دانشگاه‌ها، از فرصت قرنطینه برای تداوم آموزش‌ها استفاده کنند. بستر آموزش مجازی به‌واسطه حضور و شیوع کرونا، امروز در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور فعال شده تا جایی که خاکی‌صدیق، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چند روز قبل در گفت‌وگویی از ارائه 90درصدی دروس نظری در دانشگاه‌های کشور خبر می‌دهد.

موضوعی که اگرچه معاونان آموزشی دانشگاه‌ها هم با نوسانی چند درصدی آن را تصدیق می‌کنند، اما رصد اظهارات دانشجویان در صفحه‌‌ها و گروه‌های فضای مجازی چه به‌صورت فردی یا گروهی، تحقق این میزان از آموزش دروس نظری به‌صورت آنلاین و الکترونیک و اثرگذاری و کیفیت آموزش‌ها را به چالش می‌کشد. گذشته از وضعیت و کیفیت آموزش‌های برخط دانشگاه‌ها، آنچه در شرایط فعلی مسلم است و اضطراب و استرس دانشجویان را بیش از پیش خواهد کرد وضعیت بلاتکلیف دانشگاه‌ها درمورد نحوه اتمام نیم‌سال دوم سال تحصیلی است. مساله‌ای که روز گذشته با صحبت‌های ربیعی، سخنگوی دولت تشدید شد. ربیعی در نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت که درحال حاضر برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله نداریم. وی در ادامه اضافه کرد: آموزش در دانشگاه‌ها تداوم دارد و تصمیم‌گیری چگونگی تداوم این روند به‌عهده خود دانشگاه‌هاست.

هرچند خاکی صدیق معاون وزیر علوم در گفت‌وگوی خود با مهر گفته تلاش ما این است که تقویم آموزشی دانشگاه‌ها تغییر نکند، اما در این زمینه دست دانشگاه‌ها را باز گذاشته‌ایم، بنابراین آنها می‌توانند طبق ۲۰ بند پیشنهادی که به آنها ابلاغ شده، زمان برگزاری امتحانات را مقداری جابه‌جا کنند یا پایان نیم‌سال آموزشی دانشگاه را بسته به شرایط مدیریت کنند. اما گفت‌وگوی فرهیختگان با مسئولان دانشگاه‌ها نشان می‌دهد آینده سال تحصیلی 99-98 حتی برای دانشگاه‌ها هم چندان روشن نیست و با وجود اختیار کافی بسیاری از دانشگاه‌ها کماکان منتظر آینده هستند.

اما به واقع با توجه به احتمال شیوع کرونا، برای پایان سال تحصیلی فعلی چه آینده‌ای را می‌توان متصور شد؟ به‌نظر می‌رسد بررسی احتمالات و شرایط پیش روی دانشگاه‌ها، امکان انتخاب از میان چهار حالت کلی را برای مسئولان و تصمیم‌گیران فضای دانشگاه به دنبال خواهد داشت. نخستین حالتی که می‌توان هرچند ضعیف درنظر گرفت، احتمال بازگشت دانشگاه به وضعیت عادی در اردیبهشت‌ماه است. گرچه با وضعیت نامشخص ابتلا به کرونا در روزهای آینده و به دنبال آغاز فعالیت‌های روزمره در کشور نمی‌توان چندان به آن امید داشت. البته واکنش دانشجویان به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی‌بر امکان فعالیت‌های دانشگاه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی نشان داد درصورت بازگشایی دانشگاه‌ها در شرایط فعلی، حضور دانشجویان حتی در مقاطع ارشد و دکتری امری محال و دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها و تردد در فضاهای آموزشی مانند کلاس‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در کنار استفاده از خدمات غذایی و رفاهی به صورت مشترک، همه‌و‌همه می‌تواند به شیوع کرونا در دانشگاه‌ها دامن زند. نکته‌ای که مسئولان آموزش هم به آن واقف هستند، به طوری که معاون فرهنگی وزیر بهداشت روز گذشته گفته دانشگاه‌ها باید آخرین جاهایی باشند که بازگشایی می‌شوند چون خوابگاه دارند و از اقصی نقاط کشور در این خوابگاه‌ها حاضر می‌شوند.

شکل دیگری که برای پایان نیم‌سال دوم سال تحصیلی فعلی می‌توان ترسیم کرد، تداوم آموزش‌ها تا شروع فصل گرما و برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری در زمانی است که همه امیدواریم به‌دنبال افزایش دما، بساط حضور کووید‌19 هم از کشور برچیده شود و با کمرنگ شدن احتمال شیوع کرونا فعالیت دانشگاه‌ها با برگزاری امتحانات خاتمه یابد. البته در اجرای این حالت دو چالش جدی در برابر دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت؛ اول خطرات بهداشتی ناشی از عدم کنترل کرونا و شیوع آن و دیگری زیربار نرفتن دانشجویان به‌ویژه سال بالایی‌ها. ناگفته روشن است که مطالعه بسیاری از دروس سنگین رشته‌های فنی بدون کمک اساتید، امری سخت و تا حدی ناممکن برای دانشجویان خواهد بود و احتمالا تعداد زیادی از دانشجویان از ترس عدم کسب نمره لازم در امتحان شرکت نخواهند کرد و ترجیح می‌دهند بار دیگر در ترم بعد همان درس را با استاد و به شیوه حضوری بگذرانند.

سومین حالت مفروض برای پایان سال تحصیلی جاری در شرایط کرونایی، ادامه آموزش‌های مجازی مطابق تقویم آموزشی دانشگاه‌ها و برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی است. احتمالی که با توجه به‌ وجود بسترهای لازم به‌نظر نمی‌رسد به‌جز چند دانشگاه بزرگ کشور، سایر مراکز آموزش عالی امکان اجرایش را داشته باشند. از سوی دیگر راستی‌آزمایی کیفیت آموزش‌ها و فراگیری مطالب از سوی دانشجویان در این شیوه به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و به‌ویژه در دروس پایه‌ای، دانشجویان دچار چالش‌های مختلفی در ترم‌های بعدی خواهند شد. از سوی دیگر شاید به‌واسطه تجربه برگزاری امتحانات کتاب باز، امکان برگزاری چنین سبک از آزمون‌ها در رشته‌های فنی مهندسی قابل تامل و تصور باشد، اما در سایر رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های انسانی آنچنان کارگشا نخواهد بود. البته این حالت از حیث مالی و تدارکاتی ایده‌آل‌ترین شکل برای دانشگاهایی است که در ایام سال تحصیلی همواره با مساله کمبود بودجه دست به گریبان بودند.

درنظر گرفتن دروس سنگین رشته‌های فنی درکنار کیفیت آموزش‌های مجازی، بیش از هرچیز موید لزوم ارائه آموزش‌های حضوری برای بسیاری از دروس است. اتفاقی که طبیعتا در شرایط موجود و تقویم فعلی دانشگاه‌ها امری ناممکن به‌نظر می‌رسد، اما شاید بتوان با استفاده از فرصت تابستان و جایگزین کردن آموزش‌های ترم دوم به حالت فشرده و یک ماه با ترم تابستانی دانشگاه‌ها، روشی اتخاذ کرد تا هم دروس نیم‌سال دوم به‌صورت کامل تدریس و رفع اشکال شود و از سوی دیگر نیازی به تکرار آنها و تداوم آموزش چنین درسی در ترم بعدی دانشگاه‌ها نباشد. البته فرصت کم دانشگاه‌ها تا شروع ترم بعدی و سال جدید تحصیلی، هزینه‌های صنفی دانشگاه‌ها و از سوی دیگر تاخیر همیشگی برخی اساتید در ارائه نمره دروس امتحانی دانشجویان، جزو پاشنه آشیل‌های چنین حالتی است.

صرف‌نظر از پیش‌بینی‌ها و احتمالات نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها، تداوم وضعیت فعلی بدون‌شک بر استرس‌ها و اضطراب‌های فعلی دانشجویان اضافه خواهد کرد. پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد اکثر دانشگاه‌ها هنوز درخصوص چگونگی پایان ترم تصمیمی نگرفتند و باید منتظر روزهای آینده ماند تا بلکه اوضاع بلاتکلیف دانشجویان بالاخره خاتمه یابد. درکنار لزوم پایان بلاتکلیفی، شاید با تصمیمی منطقی و درنظر گرفتن شرایط خاص برای این ترم توسط دانشگاه‌ها، به‌ویژه درنظر گرفتن شرایطی برای حذف درس پس از امتحانات درصورت کسب نمره ضعیف یا امتحان مجدد بدون احتساب در واحدهای ترم بعد، دانشگاه‌ها بتوانند درهرکدام از حالت‌های یاد شده، کمکی به بازگشت آرامش به دانشگاه‌ها و دانشجویان داشته باشند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 26 فروردین به شرح زیر است:

ثبت‌نام مجدد در آزمون ارشد پزشکی آغاز شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی بر اساس برنامه ریزی قبلی در روزهای 26 و 27 تیرماه برگزار می‌شود. در صورت هر گونه تغییر، مراتب هفته اول اردیبهشت ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.

تاکنون 58 هزار و 132 نفر در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال 99 ثبت نام کرده‌اند و با توجه به تمدید مهلت ثبت نام، داوطلبانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند یا هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و ثبت نام نکرده‌اند و همچنین افرادی که نیاز به تصحیح و ویرایش اطلاعات و مدارک خود دارند، می‌توانند تا 10 صبح 28 فروردین ماه نسبت به ثبت نام یا ویرایش اقدام کنند.موارد مربوط به معدل و یا انصراف از تحصیل با توجه به اینکه ستاد اداری آموزش دانشگاه‌ها در حال فعالیت هستند، قابل انجام است. در مورد متقاضیان استعداد درخشان نیز، در صورت ایجاد هر گونه تغییر در روند موجود، اطلاعات لازم از طریق همین سامانه اعلام می‌شود.

با توجه به اعلام مراجع ذیربط مبنی بر افزایش زمان پایان نیمسال تحصیلی جاری از خرداد ماه به شهریور جهت کمک و مساعدت با داوطلبان، کلیه مواردی که لازم است تا خرداد ماه انجام شود تا تاریخ 31 شهریورماه 99 قابل انجام است.

در صورت وجود مشکل در مورد هزینه ثبت نام یا روند ثبت نام، یا وجود خطا در ثبت نهایی، داوطلبان می‌توانند صرفاً از طریق سامانهhttp://sanjeshp.ir در قسمت تماس با ما، دسته بندی : پشتیبانی سایت، مشکل را به مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کنند.

اعلام زمان مهلت مجدد ثبت‌نام کنکور 99 در اردیبهشت ماه

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام زمان مهلت مجدد ثبت نام کنکور 99 در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در هفته آخر اردیبهشت ماه زمان نهایی برای فرصت جدید ثبت نام اعلام می‌شود. فاطمه زرین آمیزی در این باره گفت: جزئیات زمان مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی داوطلبان آزمون سراسری سال 1399 و همچنین ایجاد امکان برای ثبت نام آن دسته از داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام نشده‌اند، در اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

وی افزود: به منظور همراهی و مساعدت با داوطلبان، تسهیلاتی برای ویرایش اطلاعات ثبت نامی داوطلبانی که قبلاً نسبت به ثبت نام اقدام کرده‌اند و همچنین ایجاد امکان ثبت نام برای داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام نشده‌اند فراهم می‌شود که زمان و نحوه انجام آن طی اطلاعیه‌ای در هفته آخر اردیبهشت ماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ثبت‌نام کنکور سراسری سال 1399 برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. داوطلبان در دو مهلت زمانی 16 تا 27 بهمن 98 و 15 تا 17 اسفند 98 نسبت به ثبت نام اقدام کرده بودند.

کنکور سراسری سال 1399 در روزهای 12 و 13 تیرماه سال 1399 برگزار می‌شود و بر اساس آمار اولیه تعداد یک میلیون و 52 هزار و 530 نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066082

وب گردی

وب گردی