خبر خوش درباره تولید پادتن اختصاصی کرونا/ بررسی علمی ۲ داروی «اکتمرا» و «رمدیسیور»

رئیس کمیته علمی کرونا با بیان اینکه خبر خوبی در زمینه تولید آی وی آی جی یا ایمنوگلوبین کرونا داریم، گفت: ما نزدیک هستیم به اینکه ایمنوگلوبین یا پادتن اختصاصی کرونا را به دست بیاوریم.

به گزاش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری در خصوص اقدامات درمانی ویروس کرونا در دنیا گفت: پزشکی امروز مبتنی بر شواهد است و غیر از این را قبول نمی‌کند؛ در مطالعات پزشکی معمولاً دو گروه «کنترل و درمان» تحت نظر قرار می‌گیرند که این موضوع حداقل ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا طراحی و اجرا شود و در نهایت به نتیجه برسد.

به گفته وی تا کنون در دنیا دارویی معرفی نشده که بر اساس شواهد علمی اثرگذاری قطعی روی بیماری کرونا داشته باشد؛ اما بسیاری از مقالات بر اساس تجربیات شخصی نه تصادفی به چاپ رسیده اند.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا در خصوص تحقیقات محققان کشور در زمینه کرونا گفت: در این کمیته هر روز تیمی تمام شواهد دنیا را جمع آوری و مقالات را مطالعه می‌کنند تا ببینند کدام دارو مؤثر است و آن را در پروتکل درمانی وارد سازند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: بررسی‌های ما نشان داد داروهایی که برای آنفلوآلانزا و ایدز هستند در درمان کرونا بی اثرند. برخی داروها مانند کلورکین حتی در برخی افراد ضرررسان است.

به گفته وی اکنون به جایی رسیدیم که فضای تحقیقاتی باز است به طوریکه برخی داروها پیشنهاد می‌شوند که در صدد هستیم اثر گذاری آنها را بررسی کنیم و ببینیم کدام دارو در درمان کرونا مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی پیشنهادات دارویی رد شده، گفت: برخی از این پیشنهادات که تجربه شخصی بوده رد شده زیرا تأثیری در درمان کرونا نداشته است.

بررسی علمی ۲ داروی اکتمرا و رمدیسیور

وی در خصوص داروی «اکتمرا» گفت: تا دو هفته دیگر نتایج اولیه در خصوص اثرگذاری این دارو روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشخص می‌شود.

به گفته قانعی، همچنین داروی «رمدیسیور» نیز در حال مطالعه است که اثرگذاری آن روی بیماری مشخص شود.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تحقیق در کشور در زمینه کرونا در حال انجام است که سهم بزرگی در مطالعات جهانی خواهد داشت. تا دوماه دیگر نتایج این تحقیقات مشخص می‌شوند.

کاهش مرگ و میر با پلاسما درمانی

وی در خصوص پلاسما درمانی گفت: برخی مطالعات که در FDA هم وجود داشت در کشور آغاز شده که نتیجه بخش بوده است؛ تزریق کورتون، همو پرفیوژن و سایر روش‌های درمانی که پزشک می‌تواند به کار ببرد نیز در حال انجام هستند؛ برخی اقدامات مانند پلاسما درمانی منجر به کاهش مرگ و میر با کرونا شده است.

هنوز فرمول کشف شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد

قانعی تاکید کرد: پزشکان تلاش کردند تا از ابزارهایی برای درمان کرونا استفاده کنند اما خلاصه مطلب این است که فرمول کشف شده‌ای که روی میز مورد قبول جامعه جهانی باشد وجود ندارد و ما منتظر هستیم.

رئیس کمیته علمی کرونا با تاکید بر اینکه شتاب علمی در زمینه کووید ۱۹ در کشور بالاست، گفت: ما تا ۶ ماه دیگر در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داریم؛ همچنین تا یک سال دیگر واکسن کووید ۱۹ ساخته می‌شود.

خبر خوش درباره تولید ایمنوگلوبین یا پادتن اختصاصی کرونا در کشور

قانعی با بیان اینکه تا یک ماه آینده نتیجه اثرگذاری داروها مشخص می‌شود، بیان کرد: همچنین خبر خوبی که در زمینه تولید آی وی آی جی (ایمنوگلوبین) داریم این است که دو شرکت دانش بنیان در این زمینه اقدام کرده اند که یکی جلو است و یک بازدید دیگر توسط سازمان غذا و دارو در این زمینه از شرکت انجام شود، تولید آی وی آی جی تأیید می‌شود. یک شرکت دیگر نیز اقدامات دیگری در این زمینه در دستور کار دارد. این بدان معنا است که اگر ما تصمیم بگیریم که آی وی آی جی را در داخل کشور انجام دهیم، ۳ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر ما نزدیک هستیم به اینکه ایمنوگلوبین یا پادتن اختصاصی کرونا را به دست بیاوریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که مبتلا به کرونا هستند در خانه می‌توانند درمان شوند، گفت: افرادی که در منزل هستند می‌بایست اکسیژن خون خود را اندازه گیری کنند و اگر کمتر از ۹۱ باشد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. همچنین اگر دچار التهاب ریه هستند باید تحت درمان باشند و از داروهای ضد التهاب استفاده کنند. اگر سن افراد بالا باشد و دچار بیماری‌های زمینه‌ای، چاقی، دیابت، فشار خون و… باشند حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. اما افراد لاغر بدون علائم می‌توانند در منزل از خود مراقبت کنند.

وی در خصوص داروی کلروکین افزود: مصرف کلورکین و اثرگذاری آن روی کرونا در حال تحقیق است ولی اثبات نشده است.

قانعی با بیان اینکه ۱۰ بیمارستان روی تحقیقات کرونا وارد عرصه عمل شده اند گفت: تا یک ماه دیگر نتایج یک مطالعه بزرگ بین المللی را بیان خواهیم کرد زیرا تعداد بیماران ما قابل توجه است و کشور هم برای این کار شرایط را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066090

وب گردی

وب گردی