«اروپای پساکرونا» به لحاظ اقتصادی به ایران نزدیک خواهد شد/ وزارت خارجه راهبرد داشته باشد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان در دوران پساکرونا به لحاظ اقتصادی به ایران نزدیک‌تر خواهند شد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم بسیار کم‌رنگ خواهد شد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص آینده روابط میان ایران و اروپا در دوران پس از کرونا، اظهار داشت: اتفاقات اخیر و گسترش ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان تکانه شدیدی در عرصه بین المللی ایجاد کرد که پیامدهای آن تا سال ها در روابط بین‌المللی تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: بیشترین آسیب را از این وضعیت کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کردند به این دلیل که اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکا به طور مستقیم به یکدیگر ارتباط دارند و هر آسیبی که به اتحادیه اروپا به لحاظ سیاسی و اقتصادی وارد شود، طبیعتاً به آمریکا هم منتقل خواهد شد و بالعکس؛ چرا که آمریکا شریک قدرتمند اتحادیه اروپا به حساب می آید.

هانی زاده افزود: این وضعیت نشان داد که کشورهای اروپایی بر خلاف ادعاهای چندین ساله خودشان مدیریت بحران بسیار ضعیفی دارند؛چراکه در هنگام بروز بحران ها انتظار می‌رفت کشورهای اروپایی و آمریکا، مدیریت بحران قابل قبولی داشته باشند اما دیدیم این امر محقق نشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: حجم آسیب های اقتصادی در اروپا و آمریکا به بیش از هفت تریلیون دلار رسیده و اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، قطعاً این آسیب های اقتصادی و ورشکستگی گریبانگیر آمریکا و اروپا خواهد شد و نظام بین الملل شاهد باز‌تعریف جدیدی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌المللی خواهد بود.

وی با بیان اینکه شکاف شدیدی میان آمریکا و اروپا در دوران پس از کرونا ایجاد خواهد شد، افزود: وضعیت حاصل از کرونا باعث شده کشورهای اروپایی از یکدیگر فاصله بگیرند.

هانی زاده تصریح کرد: چه کسی تصور می کرد برخی مردم ایتالیا که زمانی یکی از کشورهای مهم اتحادیه به حساب می آمد، به سومالی فقیر در شاخ آفریقا پناهنده شوند، موضوعی که در تاریخ تاکنون سابقه نداشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در واقع بسیاری از معادلات جهانی به دلیل شرایط خاص دوران کرونا به‌هم ریخته و در آینده هم تحولات بیشتری را شاهد خواهیم بود و البته هر کشوری تلاش می کند بر اساس منافع ملی خود سیاست‌های داخلی و خارجی را تنظیم کند.

وی با اشاره به این مطلب که حتماً تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آسیب خواهد دید، تصریح کرد: وضعیت ایران در دوران پس از کرونا بهتر خواهد شد؛ چرا که علاوه بر بحث فروپاشی تحریم‌ها علیه ایران، کشورهای اروپایی به صورت انفرادی و نه در قالب اتحادیه اروپا به سمت ایران متمایل خواهند شد.

هانی زاده افزود: علاوه بر تضعیف اقتصادی آمریکا و اروپا، ارزش نفت هم کاهش خواهد یافت و انرژی جدیدی جایگزین آن خواهد شد. در چنین شرایطی، روابط بین‌الملل طبیعتا سال ها دست‌‌خوش آثار ناشی از تحولات وضعیت فعلی خواهد بود، موضوعی که از دوران جنگ جهانی اول به بعد سابقه نداشته است.

وی با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در استفاده بهتر از شرایط و تحولات بین المللی در دوران پسا کرونا، اظهار داشت: بهتر است که این وزارتخانه یک کمیته سیاسی_اقتصادی خاصی را از هم اکنون تعیین کند تا برآورد دقیقی از شرایط جهانی در دوران پسا کرونا داشته باشد و بتواند بر اساس آن روابط اقتصادی سیاسی ما را با کشورهای مختلف تنظیم کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: به نظر می رسد برنامه ریزی دقیق مبتنی بر منافع ملی و همچنین استفاده صحیح از شکاف میان اروپا و آمریکا بخشی از وظایف وزارت امور خارجه است که بر این اساس باید کانال های انفرادی را با کشورهای اروپایی تنظیم کند تا بر اساس منافع مشترک با آنها رابطه داشته باشیم.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد انگلیس پیش از دیگر کشورهای اروپایی به دلیل خروج از اتحادیه اروپا آسیب پذیر‌تر خواهد شد و این به دلیل آن است که اقتصاد آمریکا به شدت تضعیف خواهد شد و اقتصاد انگلیس هم وابستگی زیادی به آمریکا دارد؛ اما سایر کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، به لحاظ اقتصادی به ایران نزدیک تر خواهند شد و تحریم های آمریکا علیه ایران هم بسیار کم رنگ خواهد شد.

کد خبر: 1066098

وب گردی

وب گردی