اتهامی که همیشه به فدراسیون فوتبال وارد است/فساد از همینجا می‌آید

فدراسیون فوتبال که در همه سال‌های گذشته با ابهامات و تردیدهایی در مورد شفاف‌سازی مالی مواجه بوده است، در تازه‌ترین پرونده متهم به کتمان میزان پرداختی به سرمربی پرتغالی تیم ملی شده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از مهر، فوتبال به عنوان یکی از پول‌سازترین ورزش‌های جهان که در ایران رتبه نخست را از این حیث به خود اختصاص داده همواره با ابهامات و پرسش‌های شائبه برانگیز در مورد مسائل مالی مواجه بوده است و در برخی موارد حتی کار به بازداشت و زندانی شدن مسئولان هم کشیده شده است.

فدراسیون فوتبال ایران که در سال‌های اخیر با حضور دو دوره متوالی تیم ملی در جام جهانی با آورده مالی مناسب و قابل توجهی مواجه شده، هنوز نتوانسته از اتهاماتی که در مورد سرنوشت این پول‌های مطرح شده «عاقبت بخیر» خارج شود و همچنان مسئولان و مدیران آن متهم به «فساد» و ترویج آن هستند.

تازه‌ترین موردی که فدراسیون مثل سال‌های گذشته به آن دچار شده و هنوز نتوانسته پاسخ درستی به آن بدهد، میزان پرداختی به کارلوس کی روش و دستیارانش به خاطر صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است.

در حالی که به گفته علی کفاشیان باید از مبلغ پاداش صعود ایران به جام جهانی ۱۰ درصد به کی روش و دستیارانش پرداخت می‌شد اما بر اساس اسناد منتشر شده توسط فیفا، مرد پرتغالی و همکارانش حدود ۲۵ درصد از پاداش ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری صعود به جام جهانی را دریافت کرده‌اند.

فدراسیون فوتبال که همواره مورد اتهام در پنهان کاری و عدم شفاف سازی بوده است، این بار هم با کتمان کردن این پرداختی‌ها تصور عبور بی دردسر از این مرحله را می‌کرد اما انتشار تصاویر از سوی فیفا خواب را از سر مسئولان فدراسیون پراند.

حالا مهدی تاج به عنوان رئیس وقت فدراسیون مورد اتهام است که در پرداخت پاداش به کی روش و دستیارانش پنهان کاری کرده و برخلاف قراردادی که وجود دارد، مبلغ بیشتر را از طریق فیفا به سرمربی پیشین تیم ملی پرداخته است.

در واقع فدراسیون فوتبال خودش با پنهان کاری و در برخی موارد بی کفایتی مسئولانش باعث ایجاد ذهنیت «فساد در فوتبال» می‌شود چرا که هیچگاه سعی نکرده است در مورد مسائل مالی و قراردادهایی که منعقد می‌کند شفاف سازی کند.

بدون شک این اتفاق در مورد قرارداد مارک ویلموتس هم رخ خواهد داد چرا که هنوز به درستی در این مورد شفاف سازی نشده و مشخص نیست قرارداد این مربی چقدر است و فدراسیون چقدر بدهکار یا طلبکار است.

همین فرار از شفاف سازی ذهنیت‌های وجود فساد مالی در فدراسیون فوتبال را تقویت کرده است و ظاهراً مدیری هم نیست که بخواهد این معضل بزرگ را ریشه کن کند. این در حالی است که عنوان شده بخشی از رقمی که به کی‌روش پرداخت شده بابت قرارداد وی بوده و ربطی به پاداش ندارد اما فدراسیون همین را هم در زمان خودش شفاف سازی نکرد تا کار به انتشار اسناد بکشد!

کد خبر: 1066113

وب گردی

وب گردی