بقا و پایداری اقتصاد دیجیتال نیازمند نوآوری است/ جهش تولید با به‌کارگیری نیروی متخصص

کارشناس اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه ایران در عرصه  تولیدات نرم‌افزاری از دانش و تخصص بالایی برخوردار است، گفت: در عرصه اقتصاد دیجیتال در سال جهش تولید باید تولید و توسعه صادرات نرم‌افزاری در کشور در اولویت اصلی قرار گیرد.

مهدی غیبی کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره نقش اقتصاد دیجیتال به ویژه فناوری در توسعه کشور، اظهار کرد: برای توسعه از طریق اقتصاد دیجیتالی باید روی پلتفرم‌ها، داده‌های دیجیتالی و تجارت الکترونیک و پیشران‌های فناوری تمرکز کرد. اقتصاد دیجیتالی اکنون در همه جای دنیا در دو بخش بستر موبایلی و پیشران‌های فناوری در حال شکوفایی و توسعه است.

وی تصریح کرد: به صورت کلی اقتصاد دیجیتال حوزه نرم‌افزار، تخصص بالا و منابع انسانی ماهر را در بر می‌گیرد. با توجه به بحث‌های ارزش ریالی و پول دنیا ارزانترین محل برای تولیدات نرم افزاری است.

این کارشناس با اشاره به اینکه ایران در عرصه تولیدات نرم‌افزاری از دانش و تخصص بالایی برخوردار است، گفت: لذا در عرصه اقتصاد دیجیتال در سال جهش تولید باید تولید و توسعه صادرات نرم‌افزاری در کشور در اولویت اصلی قرار گیرد.

غیبی ادامه داد: در حال حاضر یکسری از شرکت‌ها دفاتری را به صورت مجازی در برخی از کشورها راه‌اندازی کرده‌اند که پروژه‌های نرم‌افزاری را ردوبدل می‌کنند، این فضا محدودیتی ندارد گردش مالی مناسبی نصیب کشور می‌کند. همچنین در کنار آن نیروی انسانی توانمندی را جذب و به کار می‌گیرد. بنابراین بعد از تأکید به موضوع جهش تولید در مرحله دوم بحث اشتغال یکی دیگر از مقوله‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال شرایط اقتصادی کشورها را متحول می‌سازد.

وی یادآور شد: درست است که به‌خاطر ویروس کرونا یکسری از کسب‌وکارهای فیزیکی متضرر شدند؛ اما در حوزه فناوری اطلاعات اتفاقا یکسری فرصت‌هایی را فراهم کرد. به عنوان مثال یکی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی کشور قبل از سال جدید به دلیل قطعی اینترنت تعداد زیادی از نیروی انسانی خود را تعدیل و اخراج کرد و در زمان شیوع کرونا به دلیل اینکه خرید و فروش اینترنتی افزایش یافته بود دوباره اقدام به جذب نیرو کرد.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: اکنون فناوری اطلاعات این بستر را فراهم کرد تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم تا گام‌های مثبتی در جهش تولید و صادرات نرم‌افزار برداریم. فناوری اطلاعات یک موضوع میان بخشی است و در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود که نرم‌افزار جدید تولید نکرده باشد، لذا محیطی مناسب برای خلق ثروت و ارزش است و پیشرفت در این عرصه نیاز به زیرساخت دارد که فناوری اطلاعات در این عرصه خدماتی را ارائه می‌دهد و صنعت روبه رشدی است.

غیبی تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال تفکر اکوسیستمی است. مفهوم رقابت در این اقتصاد متفاوت از گذشته است و در آن سازمان‌ها یک تنه و در انزوا موفق نخواهند بود. در اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهایی که تا دیروز رقیب محسوب می‌شدند شاید امروز همکار باشند. در این اقتصاد شبکه‌ای از بازیگران با هم به منظور خلق بالاترین ارزش در کنار یکدیگر هم‌افزایی می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: برای بقا در اقتصاد دیجیتال باید نوآور بود. با توجه به کوتاه بودن چرخه عمر محصولات و خدمات در اقتصاد دیجیتال، نوآوری، استراتژی اصلی کسب و کارهای موفق است و در نهایت سرعت بالای رشد و انتشار فناوری‌ها یکی از ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال است. چرخه حیات فناوری در این اقتصاد کم است. فناوری‌ها در این اقتصاد به‌سرعت رشد می‌کنند و با بلوغ رسیدن به عنوان یک فناوری تحول‌آفرین، نقش‌آفرینی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال می‌تواند با کاهش هزینه‌های مبادله، کمرنگ کردن واسطه‌گری در حوزه‌های کسب و کار، ارتقای شفافیت و افزایش اثربخشی و همچنین افزایش قدرت ذی نفعان به ویژه مشتریان در کسب و کارهای مختلف و محوریت یافتن فناوری‌های پیشرفته و دانشی تغییرات اساسی در قاعده بازی‌های اقتصاد سنتی ایجاد کرده و روند تولید ثروت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066114

وب گردی

وب گردی