افزایش حملات عناصر باقیمانده داعش با شیوع کرونا

ناظران می‌گویند با شیوع کرونا و ثبت مورادی از ابتلا به این ویروس در سوریه، عناصر باقی‌مانده داعش حملات جسته و گریخته خود علیه ارتش سوریه را در منطقه بیابانی این کشور افزایش داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، منابع محلی در سوریه مدعی شدند که عناصر گروه تروریستی داعش طی روز‌های اخیر به مواضع نیرو‌های ارتش سوریه و میادین نفت و گاز در صحرای سوریه حمله کرده‌اند که با مقاومت نیرو‌های سوری، این حملات دفع شده است.

این منابع به روزنامه الکترونیکی «العربی الجدید» گفتند که افراد ناشناسی دیروز عصر به گروهی از نیرو‌های ارتش سوریه در منطقه «الخشابیه» واقع در شرق ناحیه «إثریا» (ریف شمال شرقی استان حماه) حمله کرده‌اند. بر اساس ادعای این منابع، در این حمله یک نظامی سوریه کشته شده و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع مذکور گفتند که حمله عناصر ناشناس با انفجار یک بمب گذاشته شده در خودروی گشتی آغاز شد و سپس تیراندازی به همراه داشت. این منابع می‌گویند به احتمال زیاد مهاجمان، از عناصر باقی‌مانده داعش بوده‌اند.

این حمله بعد از گذشت چند ساعت از حمله عناصر داعش به مواضع نیرو‌های ارتش سوریه در شهرک «کباکب» واقع در ریف استان «دیرالزور» (شرق سوریه) صورت گرفته است. در این حمله بنا به گزارش العربی الجدید، عناصر تروریستی برای مدتی کوتاه توانسته بودند بر این مناطق سیطره پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، عناصر داعش حمله به کباکب را با خودرو‌های بمب‌گذاری ورق‌کاری شده (معمولا با ورق آهنی ضخیم) آغاز کردند که از سمت صحرای سوریه می‌آمدند. عناصر تروریستی در این حمله بعد از درگیری با نیرو‌های سوریه، بخش‌هایی از شهرک کباکب را به اشغال خود درآوردند و ارتش سوریه برای بیرون راندن آن‌ها، نیرو‌هایی از شهر‌های دیروز الزور و المیادین (نزدیک مرز عراق) فراخواند.

وب‌سایت خبری «خبر ۲۴» نیز مدعی شده است که در کمین دیروز عناصر داعش علیه ارتش سوریه در نزدیکی شهر «السخنه» (استان حمص)، یکی از نیرو‌های سوری کشته شده و دو تن دیگر زخمی شده‌اند. داعش و برخی از رسانه‌های مخالفت دولت سوریه اخیرا مدعی شده بود که توانسته است این شهر را به اشغال خود درآورد که رسانه‌های سوریه به نقل از مقامات نظامی آن را تکذیب کردند.

بر اساس گزارش این رسانه سوریه، جنگنده‌های سوریه و روسیه به حملات هوایی خود علیه عناصر داعش از اطراف این شهر گرفته تا نزدیکی مرز‌های عراق ادامه می‌دهند.

رادیو «وطن اف ام» سوریه گزارش داد که حملات اخیر عناصر باقیمانده داعش در صحرای سوریه و مناطق دیرالزور و استان حمص، منجر به قطع ارتباط جاده بین‌المللی حمص- دیرالزور شده است و دولت سوریه نیز از افزایش قطعی ساعات برق به «دلیل اوضاع امنیتی» در صحرای سوریه خبر داده است.

وزارت نفت و منابع طبیعی سوریه نیز علت قطعی برق نتیجه شرایط امنیتی در صحرای سوریه دانست و گفت که برق شماری از چاه‌های نفت در میادین «حیان» و «الشاعر» قطع شده و مقادیر زیادی گاز خارج شده است و این مسئله به شکل گسترده‌ای، تأثیر منفی بر شبکه برق‌رسانی داشته است.

کانال‌های اطلاع‌رسانی محلی در منطقه به العربی الجدید گفتند که عناصر داعش اخیرا با افزایش حملات خود، به برخی از چاه‌ها و میادین نفت و گاز در صحرای سوریه حمله کرده و برخی از نیرو‌های گارد سوریه و مسئولان حمایت از این میادین را به قتل رسانده اند.

ناظران و تحلیلگران مسائل سوریه معتقدند که افزایش میزان حملات عناصر باقیمانده داعش طی این مدت، چه بسا به این برمی‌گردد که آن‌ها به دنبال سوء استفاده از شرایط به وجود آمده از شیوع کرونا در سوریه هستند تا دوباره خود را احیا کنند.

ارتش سوریه به کمک نیرو‌های متحد خود صحرای سوریه (بین استان‌های دیرالزور و حمص) را نیمه سال ۲۰۱۷ از عناصر تروریستی داعش آزاد و پاکسازی کردند. داعش طی سال‌های گذشته از این منطقه به دلیل وسعت زیاد و موقعیت جغرافیایی و بیابانی، به عنوان سنگری مهم برای حفظ موجودیت خود استفاده می‌کرد و برخی از عناصر باقی‌مانده تحت عنوان هسته‌های خاموش همچنان در این منطقه بیابانی حضور دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066207

وب گردی

وب گردی