ارائه خدمات مشاوره به والدین در زمینه افزایش تا‌ب‌آوری و کاهش استرس ناشی از کرونا

رئیس اداره مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: مشاوران مرکز با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، خدمات خود را در غالب کاهش‌ استرس، اضطراب و تنش در خانواده‌، افزایش شادابی و تاب‌آوری در خانه، راهکارهایی برای استحکام بیشتر خانواده ارائه می‌‌کنند.

بهزاد دهنوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: این مراکز باتوجه به اساس‌نامه اولیا و مربیان ایجاد شده و از سال ۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. تاکنون تعداد مراکز مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان به ۳۶۷ رسیده است.

وی ادامه داد: در این مراکز حدود ۹۰۰ مشاور مشغول به فعالیت هستند، مدارک تحصیلی این مشاوران فوق لیسانس و بالاتر از آن است. این مشاوران در رشته‌های تخصصی روانشناسی و مشاوره تحصیل کرده‌اند. مشاوران به تمامی خانواده‌ها با اولویت خانواده دانش‌آموزان خدمات مشاوره ارائه می‌دهند.

رئیس اداره مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های مراکز در حوزه آموزش گفت: مراکز‌ مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان در زمینه آموزش خانواده فعالیت می‌کنند، یعنی مباحث لازم به خانواده‌ها آموزش ‌داده می‌شود تا والدین بتوانند از وظایف‌ تربیتی خود و وظایفی که در قبال یکدیگر و دانش‌آموزان دارند، آگاه شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مراکز مشاوره خانواده در حوزه خدمات مشاوره‌ای خاطرنشان کرد: مراکز ما در زمینه مشاوره نیز مشغول به فعالیت بوده و در تمامی استان‌های‌کشور پراکنده هستند، در‌ این راستا ۹۰۰ نفر به ارائه خدمات مشاوره‌ مشغول به فعالیت هستند.

دهنوی بیان کرد: 95 درصد این مشاوران مراکز، از پرسنل آموزش و پرورش‌ یا معلمان محسوب می‌شوند. در صورتی که این افراد واجد شرایط لازم برای فعالیت در مراکز مشاوره خانواده را داشته باشند، با ما همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به فعالیت مشاوران درزمان شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: زمانی ‌که ویروس کرونا در ‌کشور شیوع‌ پیدا کرد، مشاوران مراکز خانواده به صورت خودجوش و داوطلبانه برای ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌ها‌ آماده شدند. تمام مشاوره‌هایی که تا قبل از اسفند ‌ماه توسط مشاوران مراکز صورت می‌گرفت، به صورت حضوری بود، اما بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، انجام مشاوره به صورت حضوری امکان‌پذیر نبود، بنابراین مشاوره‌های‌ مراکز مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان به صورت تلفنی انجام‌ شد.

رئیس اداره مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان گفت: حدود ۴۸۰ نفر از مشاوران کشور ساعاتی که می‌توانستند پاسخگو‌ی خدمات مشاوره‌‌ والدین باشند را اعلام کردند، حتی برخی از آنان شماره تلفن شخصی خود را برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در اختیار ما قرار دادند که این شماره‌ها از طریق سایتcounseling.medu.ir و سایت های استانی در‌اختیار سایرین قرار گرفت. همچنین‌ با تبلیغات لازم در استان‌‌‌ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای تلفنی در مراکز به والدین‌ اطلاع‌رسانی‌ شد.

به گفته دهنوی، مشاوران مراکز در اوایل‌ اسفندماه، حدود ۹ هزار ساعت در‌هفته به مردم خدمات ارائه کردند.

وی در پایان تاکید کرد: مشاوران خدمات خود را در غالب کاهش‌ استرس و اضطراب‌ در خانواده، افزایش شادابی و تاب‌آوری در خانواده، راهکارهایی برای استحکام بیشتر و کاهش تنش در خانواده و غیره ارائه می‌‌کنند. این خدمات بر اساس نیاز خانواده‌ها توسط مشاوران ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066226

وب گردی

وب گردی