نحوه اشتراک گذاری ژن‌های مقاوم به دارو توسط باکتری ها

براساس مطالعه جدیدی که در «eLife» منتشر شد، محققان توانسته اند تبادل ژن ها بین باکتری ها را که باعث مقاومت دارویی آن ها می شود شناسایی و ردیابی کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه پیتسبرگ معتقدند یافته های آنها در زمینه مقاومت باکتری به درک چگونگی این تبادل ماده ژنتیکی (که به عنوان انتقال افقی ژن نیز شناخته می شود) در باکتری هایی که باعث عفونت در بیمارستان ها می شوند کمک می کند.

دانشمندان همچنین تأکید می کنند که این انتقال به طور مکرر اتفاق می افتد و روندی پیچیده است بنابراین درک آن با روش های فعلی چالش برانگیز است.

انتقال افقی ژن به باکتری های بی ضرر اجازه می دهد ژن هایی را که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را ایجاد می کنند، از بین ببرد و آنها را به سوپر باگ های مقاوم در برابر دارو تبدیل کند. این امر منجر به ایجاد مشکلات قابل توجهی در بیمارستان ها به ویژه در مواردی شده که باکتری ها از قدرت انتقال ژن های افقی استفاده می کنند تا در برابر آنتی بیوتیک ها و ضد عفونی کننده ها مقاوم شوند که به آنها امکان ایجاد عفونت شدید در بیماران را می دهد.

«دنیل ایوانز» متخصص تحقیقات در بخش بیماریهای عفونی، دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ گفت:« سوال اینجاست که چگونه می توان باکتری ها را از تبادل ژن های مقاومت دارویی متوقف کرد؟ چیزی که چندین دهه محققان بیماری های عفونی را به چالش کشید. برای مقابله با این چالش، باید بدانیم که این ژن ها در کجا و چگونه به اشتراک گذاشته می شوند.»

برای بررسی این موضوع، ایوانز و تیم وی ژنوم بیش از 2،000 باکتری بالینی را که در طی 18 ماه از یک بیمارستان جمع آوری شده بود، بررسی کردند.

هنگامی که این تیم عناصر ژنتیکی احتمالی موجود در باکتری ها را شناسایی کردند، داده های مربوط به مراقبت بیمار در ارتباط با باکتری های دارای عناصر مورد نظر را جستجو کردند تا دریابند که ممکن است انتقال افقی ممکن در بیمارستان اتفاق افتاده باشد یا خیر.

نتایج آنها نشان داد که بسیاری از عناصر متحرک موجود در مطالعه احتمالاً در بین باکتریهای بیمارستانی مشترک هستند. در یک مورد، تیم یک پلاسمید (قطعه ای از DNA که در سلول های باکتریایی یافت می شود) را شناسایی کرد که مقاومت چند دارو را کد می کند و به نظر میرسد که بین باکتری هایی که دو بیمار جداگانه را آلوده کرده بودند به طور افقی منتقل شده است.

دانشمندان اعلام کردند که کار آنها نشان می دهد که چگونه داده های توالی ژنوم باکتریایی که به طور فزاینده ای در تنظیمات کلینیکی تولید می شوند، به ما امکان مطالعه انتقال ژن افقی بین باکتری های مقاوم به دارو را در بیمارستانها می دهند.

دانشمندان امیدوارند که این یافته‌ها، همراه با مطالعات آینده، برای طراحی استراتژی های جدید جهت پیشگیری و کنترل عفونت های باکتریایی مقاوم به دارو و درمان بیماران مفید باشد.

انتقال افقی ژن (Horizontal gene transfer، به طور مخفف HGT)، که به نام (Lateral gene transfer، به طور مخفف LGT)هم شناخته می‌شود به انتقال ماده ژنتیکی بین ارگانیسم‌ها در مسیری غیر از انتقال عمودی ژن‌ها (vertical transfer) می‌گویند. در انتقال عمودی ژن‌ها، ماده ژنتیکی از والد به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. انتقال افقی ژن‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌هاست. از انتقال افقی ژن‌ها در مهندسی ژنتیک نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066229

وب گردی

وب گردی