روابط اروپا و آمریکا تضعیف خواهد شد/ لزوم «توسعه تجاری ایران» با همسایگان

سفیر اسبق ایران در نروژ گفت: با توجه به فضای عدم اعتماد میان اروپا و آمریکا و اقدامات دولت ترامپ در دوران کرونا نسبت به کشورهای اروپایی، روابط میان آنها پس از این دوران تضعیف و رقابت‌های اقتصادی‌شان افزایش خواهد یافت.

عبدالرضا فرجی راد سفیر اسبق ایران در مجارستان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اقدامات دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی کشور در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران در دوران مبارزه با کرونا، اظهار داشت: وزارت امور خارجه فعالیت های گسترده ای را از طریق تماس با شخصیت ها،کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و به طور خاص سازمان ملل متحد و دبیرکل آن آقای گوترش انجام داده و همچنان تا کاهش یا لغو کامل تحریم ها ادامه خواهد داد.

وی گفت: متعاقب اقدامات دیپلماتیک ایران، استقبال خوبی هم از سوی شخصیت های بین المللی در این خصوص صورت گرفته و اخیراً شاهد بودید که «پاپ» در این مقطع که همه دنیا گرفتار یک بحران است و اگر یک کشور نتواند این بحران را کنترل کند مجدد این ویروس می تواند به کشورهای دیگر هم منتقل شود، در خصوص رفع تحریم های ایران با آمریکا ارتباط گرفت.

فرجی راد با بیان اینکه نمی‌توان گفت وزارت خارجه در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران صد درصد اموفق بوده، تصریح کرد: دستاوردهای هر چند کوچکی را در این مدت به دست آورده ایم که از جمله آنها می‌توان به آزادسازی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پول بلوکه شده ایران توسط آمریکا اشاره کرد و معتقدم که فشارهای ما علیه آمریکا بی تأثیر هم نبوده است.

سفیر اسبق ایران در نروژ گفت: شما ببینید آقای «برایان هوک» به کشورهای اروپایی می رفت و به آنها در خصوص همکاری با ایران در قالب اینستکس هشدار می داد که اگر این کار را ادامه دهید به شما و خانواده هایتان تا ابد ویزای امریکا را نخواهیم داد و تهدید هایی از این دست، اما اخیراً مبادله آزمایشی در سطح ۵۰۰ هزار دلار در کانال مالی اینستکس با موفقیت انجام شد که در نتیجه آن دیدیم که آمریکایی ها سر و صدا یا فشار زیادی را به اروپایی ها در این خصوص وارد نیاوردند.

وی افزود: بنابراین این موارد نشان می دهد که آمریکایی ها در در مقابل فشارهای بین المللی اینطور هم نیست که تسلیم ناپذیر باشند و به این دلیل اقدامات دیپلماتیک ایران باید همچنان ادامه دار باشد.

فرجی راد در خصوص آینده وضعیت اروپا در دوران پسا کرونا، تصریح کرد: اروپا دوران سختی را در حال گذراندن است و همچون بیماری است که تحت عمل جراحی قرار گرفته و پس از دوران کرونا باید یک دوره نقاهت طولانی را طی کند.

سفیر اسبق ایران در مجارستان بیان کرد: واقعیت این است که آینده اروپا پس از دوره کرونا به نحوی خواهد بود که همچون بقیه کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی در یک رکود چند ساله قرار خواهد گرفت و کشورهای شبه ورشکسته در اروپا را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که صرفاً در دو یا سه کشور ایتالیا، اسپانیا و امثال اینها ما شاهد رکود و افت شاخص های اقتصادی خواهیم بود و کشورهایی همچون آلمان اقتصادشان آسیب پذیر نیست، اما باید توجه داشته باشید که بخش عمده ای از اقتصاد آلمان در همین کشورها سرمایه گذاری شده است.

فرجی راد گفت: بنابراین، زمانی که این کشورها دچار بحران اقتصادی و ورشکستگی شوند آلمان نه تنها نمی‌تواند پولی را از آنها بگیرد، بلکه برای آن که از فروپاشی آن کشورها جلوگیری کند بار دیگر باید پولی را به آنها تزریق کند.

سفیر اسبق ایران در نروژ با اشاره به اینکه بعد از کرونا در اروپا با بحران اقتصادی و رکود روبرو خواهیم بود، افزود: در کنار این موضوع ما با یک نوع گرایش همبستگی ملی یا ملی گرایی هم در درون کشور های اروپایی مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: شما ببینید که برخی از مردم ایتالیا پرچم اتحادیه اروپا را آتش زدند چرا که معتقد بودند در دوران پر آشوب و پرتنش ایتالیا به دلیل شیوع گسترده کرونا، اتحادیه وظیفه خودش را در کمک به آنها انجام نداد و این چین، روسیه، کوبا، ترکیه و امثال آنها بودند که بیشترین کمک را به ایتالیا یا اسپانیا داشتند.

فرجی راد بیان کرد: بنابراین این موضوع ممکن است به این جا ختم شود که برخی از کشورهای اروپایی تقاضا مند باشند که مقررات دست و پاگیر اتحادیه اروپا و سخت گیری هایی که در خصوص کشورهای خارج از اتحادیه و منطقه اروپا صورت می گیرد، تضعیف شود.

وی ادامه داد: قطعا پس از این، ایتالیایی ها نسبت به تحریم هایی که از سوی آمریکا آنها را مجبور می کند به روسیه فشارهایی را وارد آورند، تجدید نظر می کنند و به اعتقاد من در خصوص ایران هم اینطور خواهد شد و این موارد در واقع تضعیف اتحادیه اروپا را به دنبال خواهد داشت.

سفیر اسبق ایران در مجارستان بیان کرد: از یک سوی می‌توان این طور بیان کرد که جهانی شدن در دوران پسا کرونا تضعیف خواهد شد و از طرف دیگر آنکه جهان شمولی تقویت خواهد شد. در واقع همگرایی های منطقه‌ای تضعیف و جهانشمولی به سمت رشد و تقویت خواهد رفت.

فرجی راد با بیان این مطلب که پیش از دوران کرونا اروپایی ها به خصوص آلمان‌ها و فرانسوی‌ها نسبت به آمریکا و دولت ترامپ بی اعتمادی زیادی داشتند، افزود: در دوران کرونا هم ما شاهد هستیم که اقدامات ترامپ از جمله قطع تمامی پروازها به اروپا به صورت ناگهانی و بدون اطلاع و همچنین دزدیدن ماسک ها، لوازم بهداشتی و پزشکی در بین راه، بی اعتمادی اروپایی ها را نسبت به آمریکا و دولت ترامپ افزایش داده و امروز مقالات زیادی در این خصوص در کشورهای اروپایی نوشته می شود.

وی گفت: بنابراین روابط میان اروپا و آمریکا پس از دوران کرونا تضعیف خواهد شد، رقابت های اقتصادی میان این دو افزایش خواهد یافت و این موارد منجر به این می‌شود که نگاه اروپا به ایران مثبت تر شود.

سفیر اسبق ایران در نروژ تصریح کرد: در دوران پساکرونا، اروپا بیشتر نیاز به صادرات و گسترش روابط اقتصادی خواهد داشت و دیگر آن اروپای پولدار نیست که بگوید اگر چند میلیارد دلار هم از عدم ارتباط اقتصادی با ایران داشته باشیم، مسئله ای پیش نخواهد آمد، چرا که آن زمان هر یک یورو هم برای اروپایی ها در جهت تقویت اقتصاد آسیب دیده آنها مهم و ارزشمند خواهد بود.

فرجی راد بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که مطرح هست آن که، اروپا در دوران پسا کرونا کمتر به مسائل منطقه توجه خواهد کرد چرا که آن قدر خودشان با مسائل و مشکلات زیادی دست به گریبان هستند که مسائل منطقه ای در اولویت های پایین تر آنها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اما موضوع برنامه هسته‌ای ایران برای اروپا همچنان اهمیت خودش را دارد و بستگی به این دارد که اینستکس که اروپایی ها راه اندازی کردند چقدر کارساز باشد.

سفیر اسبق ایران در مجارستان تصریح کرد: اگر اروپا بتواند این کانال مالی را فعال کند و منافع ایران را از قبل آن تامین کند و از طرف دیگر متناسب با گام های اروپا، ایران تغییراتی را در گام های پنجگانه خود داشته باشد، فکر می‌کنم رابطه ایران و اروپا بهتر از وضعیت فعلی شود.

فرجی راد در خصوص نقش وزارت امور خارجه در تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید»، اظهار داشت: به اعتقاد من، ما باید بر روی توسعه فعالیت های تجاری خود با کشورهای همسایه تمرکز کنیم که در حال حاضر هم بیشترین مراودات تجاری را با آنها داریم کشورهایی چون عراق افغانستان ترکیه آذربایجان ارمنستان و برخی دیگر.

وی ادامه داد: هفده یا هجده کشور هستند که می توانند به عنوان بازار هدف جهت صادرات محصولات ما باشند. اگر ما یک استراتژی حساب شده ای را تدوین کنیم و با تشکیل یک کمیته جهت افزایش همکاری ها با همسایگان در دوران تحریم داشته باشیم به این نحو که برای هر کدام از این کشورها زیر شاخه ای را تعریف کرده و روی آن ها جهت افزایش صادرات کار کنیم، می توان نتیجه مناسبی را بدست آورد.

سفیر اسبق ایران در نروژ تصریح کرد: رفع برخی نگرانی ها از کشورهای همسایه، بازکردن مرزها جهت افزایش فعالیت بازرگانان، حمایت دولت از بخش خصوصی و فعال کردن بیشتر آنها از جمله اقدامات دیگری است که باید در راستای جهش تولید انجام دهیم.

فرجی راد در پایان با بیان اینکه اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم، می توانیم تجارت خود را با کشورهای اطراف و همسایه افزایش دهیم؛ خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی باید توسط دولت و اتاق بازرگانی کنترل شود و اجازه ندهند که هر نوع کالای بی کیفیتی از ایران به کشورهای دیگر صادر شود تا در بلندمدت صادرات ما به خطر نیافتد.

کد خبر: 1066258

وب گردی

وب گردی