ساخت ازون ژنراتور برای مقابله با کووید 19/ فناوری که زباله را به انرژی تبدیل می‌کند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت ازون ژنراتور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: این دستگاه برای استریل کردن سطوح کاربرد دارد و هم‌اکنون مراحل تست نهایی را طی می‌کند.

علیرضا زمانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فعالیت این شرکت را تحقیق، طراحی و ساخت انواع مولدهای پلاسمایی اعلام کرد و گفت: مشعل پلاسمایی یکی از دستاوردهای شاخص این شرکت است که برای امحای زباله‌های خطرناک بیمارستانی و سموم فاسد شده و زباله‌های صنعتی استفاده می‌شود، تاجایی که این طرح به عنوان طرح کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پایلوت نیمه صنعتی در محل شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری اجرا شده است. قبل از فروش داخلی خوشبختانه یک مورد به کشور هندوستان صادر شد و قرار است دستگاه دوم نیز به برزیل صادر شود.

این فعال دانش‌بنیان با اشاره به فناوری پیچیده و پیشرفته این مشعل و راکتورها گفت: به غیر از چند کشور اروپایی و آمریکا، کشور دیگری از این فناوری برخوردار نیست و اکنون فناوری این مشعل‌ها در کشور بومی‌سازی شده است.

زمانی تأکید کرد: این تکنولوژی پیشرفته‌ترین فناوری برای از بین زباله‌های خطرناک در دنیا است که خیلی کشورهای انگشت شماری دانش این فناوری را دارند و ما بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه توانستیم با دست یافتن به دانش این محصول آن را کاملا بومی‌سازی کنیم. تمامی تجهیزات مورد نیاز را عملا خودمان در داخل کشور طراحی و ساختیم و این جزو شاخص‌ترین محصول این شرکت است.

وی امحای کامل تمامی پسماندهای خطرناک و ویژه از قبیل پسماندهای عفونی و شیمیایی بیمارستانی و پسماندهای صنعتی، کاهش بیش از ۹۵ درصد جرم و حجم زباله، کمترین میزان آلایندگی ممکن، کاملا بدون خاکستر و شیرابه، کاملا بی نیاز از دفن پسماند و قابلیت اجرا در ظرفیت‌های گوناگون از ۱ تن در روز تا ۱۰ تن در روز را از ویژگی‌های راکتور پلاسمایی ملی امحای زباله‌های بیمارستانی برشمرد.

زمانی با بیان اینکه مشعل‌های پلاسمایی، نوع تازه‌ای از فناوری‌ها است که می‌تواند زباله را به کوچک‌ترین عناصر تجزیه کند، گفت: در کوره‌ها یا راکتورهای پلاسما که به مشعل مجهز است، با ایجاد دمایی بیش از ۷۰۰۰ درجه سانتی گراد تمامی بخش‌های زباله به‌طور کامل تجزیه می‌شود.

کارشناس ارشد فیزیک پلاسمایی با بیان اینکه این دستگاه از طریق پلاسما کردن گاز دما را افزایش می‌دهد، ادامه داد: دمای گاز این مشعل‌ها از ۶ هزار تا ۳۰ هزار کلوین تغییر می‌کند و زباله را تبخیر می‌کند.

زمانی، به سازوکار منحصر به‌فرد مشعل پلاسمایی اشاره کرد و گفت: این سیستم با تولید دمای بسیار بالا و نرخ انتقال حرارت بسیار زیاد به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند، ضمن اینکه تبدیل زباله به مواد غیر مضر را در پی خواهد داشت.

این محقق تأکید کرد: این تکنولوژی پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم برای پردازش و بی خطرسازی تمامی پسماندهای خطرناک بوده و مورد تأیید تمامی سازمان‌های محیط زیستی در جهان است. امروزه صدها سیستم با این فناوری در جهان در حال کار هستند که روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود، از این رو سیستم راکتور پلاسمایی امحای زباله‌های بیمارستانی مورد نیاز صنایع مختلف در کشور ما به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه سفارشی است و متاسفانه بعد از سال‌ها مذاکره با تمامی شهرداری‌ها، استانداری‌ها و دانشگاه علوم پزشکی ناکام مانده است. ما یک فناوری پیشرفته و جدید را معرفی کردیم؛ ولی متاسفانه الان آمادگی استفاده از این سیستم خیلی پیشرفته در کشور وجود ندارد. تمام مراکز درمانی و بیمارستانی به همان تجهیزاتی که قبلا خریداری کردند، اکتفا می‌کنند. بنابراین این قضیه مسکوت مانده است.

زمانی همچنین ادامه داد: بحث ازون ژنراتور یکی دیگر از محصولات تولیدی این شرکت است که برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌شود. این دستگاه برای استریل کردن سطوح کمک می‌کند. در کنار این موضوع انواع پلاسمای سرد را برای کاربردهای مختلف از جمله تغییر خواص سطح تولید می‌کنیم. پلاسمای سرد در صنایع خودروسازی، صنایع سیم و کابل و تمام جاهایی که چاپ‌پذیری در سطح مورد نیاز است، کاربرد بیشتری دارد. همچنین درحوزه تصفیه شیرآبه زباله و تصفیه پساب زباله نیز به تازگی ورود پیدا کردیم در حال انجام تحقیقات برای این موضوع هستیم.

زمانی اظهار کرد: استفاده از ازون ژنراتور یکسری محدودیت‌هایی دارد، با توجه به اینکه گاز ازون سمی است و ما در تلاش هستیم که روی دستگاه پیشرفته تری کار کنیم تا ازون را در آب حل کرده ومحلولی ایجاد کنیم که جایگزین الکل باشد. این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح و دست استفاده خواهد شد. عمده مزیت این محلول این است که مقاومت آن چندین برابر قدرت الکل است که می‌تواند تمام ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. هم اکنون این محصول مراحل تست نهایی را طی می‌کند و به زودی وارد بازار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما از تحریم‌ها به عنوان فرصت استفاده کردیم ولی نگرانی‌های نیز وجود دارد. اکنون موقعیتی برای شرکت‌های داخلی ایجاد شده که بتوانند توانایی‌های خودشان را نشان دهند. باید فضای اعتمادسازی برای این شرکت‌ها ایجاد شود. ما به عنوان یک شرکت تولیدی که سابقه 14ساله داریم قابل مقایسه با یک شرکت که 40 ساله نیستم؛ اما تلاشمان را می‌کنیم تا به آنها برسیم. یکی از مهم‌ترین ملاک‌های پیشرفت یک محصول واردشدن به بازار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066316

وب گردی

وب گردی