کشور‌های همسایه بهترین مقصد کالاهای ایرانی هستند/ رایزنی برای توسعه صادرات پس از کرونا

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی ایران کشور‌های همسایه است و آنها بهترین مقصد برای صادرات به شمار می‌روند گفت: پس از کرونا برای توسعه صادرات کالاها که ضرورت جهش تولید است حتما تلاش‌های بیشتری خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد جواد ظریف پس از پایان جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نتایج این نشست اظهار داشت: امروز فرصت مناسبی بود که در سال ۹۹ برای اولین بار در شرایط ویژه با اعضای این کمیسیون نشستی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه گفت: در این نشست درباره روابط بین الملل پسا کرونا صحبت کردیم و با توجه به شرایط امروز موضوع بسیار مهمی است و متفکرین کشور‌های مختلف مشغول بررسی هستند که این وضعیت چه تاثیری در وضعیت جهانی خواهد داشت.

آقای ظریف ادامه داد: یکی از دلایل حملات بسیار تند آمریکا علیه چین که به طور مثال اصرار می‌کند ویروس کرونا را به عنوان ویروس ووهان معرفی کند، این است که در معادلات آینده نظام بین المللی می‌خواهد نقش خود را و هم پیمانانش را تقویت کند و مانع از شکل گیری یک معادلات جدید بین المللی شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این موضوع را با اعضای کمیسیون مطرح کردم و به معنای آن نیست که کسی به نتیجه رسیده باشد، همه در این زمینه در حال فکر و تحقیق هستند ما نیز در وزارت امور خارجه و حتما دوستانمان در مجلس نیز در باره این موضوع تفکر خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه افزود: درباره آخرین تحولات یمن، عراق، سوریه و افغانستان نیز بحث‌هایی داشتیم و اینکه مجموعه دستگاه‌هایی در جمهوری اسلامی ایران همچون وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و مجموعه برادرانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چه برنامه‌هایی برای ایجاد ثبات و همگرایی در این مناطق (عراق و سوریه) و برای مبارزه با تروریسم دارند.

ظریف یادآور شد: امیدوارم هستم نتیجه این بحث‌ها به نفع کشورمان باشد.

خانواده‌های دانشجویان ایرانی خارج از کشور نگران نباشند به فکر آن‌ها هستیم

وزیر امور خارجه گفت: خانواده‌های دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نگران نباشند به فکر آن‌ها هستیم و برای هر موردی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

محمدجواد ظریف پس از پایان جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نحوه خدمات رسانی به ایرانیان مقیم خارج، ​ رانندگان ترانزیتی و دانشجویان در دوره کرونا، افزود: وزارت امور خارجه بر حسب وظیفه‌ای که دارد به ایرانیان خارج از کشور کمک می‌کند و این وظیفه ماست، البته وزارت بهداشت نیز عهده دار حفظ سلامت مردم است و این دو وزارت خانه باید با هم هماهنگ باشند.

وی با اشاره به بازگشت دانشجویان ایرانی مقیم ”ووهان“ چین گفت:​ از زمانی که ما قصد داشتیم ایرانیان مقیم ووهان را به کشور بازگردانیم، وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را در این راستا داشتند و به مدت ۱۴ روز این افراد را در قرنطینه نگهداری کردند و خوشبختانه هیچ کدام از آن‌ها بیمار نبودند.

وزیر امور خارجه داد: ​دانشجویانی که در کشور‌های مختلف ساکن هستند و ایرانیانی که به دلیل قطع پرواز‌ها در کشور‌های مختلف الان گرفتار هستند، وظیفه وزارت امور خارجه است که به آن‌ها کمک کند.

ظریف همچنین گفت: در تلاش هستیم در بسیاری از مکان‌ها و کشور‌ها که پروازی وجود ندارد، کمک‌های لازم را داشته باشیم و در برخی از کشور‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دیگر رانندگان و کامیون‌های ایرانی در خارج از کشور و در پشت مرزهاست، افزود:​ وزارت امور خارجه یکی از مواردی که در 2 ماه اخیر به شدت پیگیر بوده که هیچ راننده و کامیون ایرانی پشت مرز‌ها گیر نکند و امروز می‌توانیم بگوییم این موضوع تا حد قابل توجهی حل و فصل شده است و تقریباً​ کامیونی ایرانی نداریم که پشت مرز‌ها گرفتار شده باشد البته هر روز یک مشکل جدیدی رخ می‌دهد و ما آن را حل و فصل می‌کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تمامی ملاحظات با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت انجام می‌شود که وزارت امور خارجه در این زمینه همکاری لازم را دارد، وزارت بهداشت ملاحظاتی دارد و تلاش می‌کنیم وقتی وزارت بهداشت ملاحظاتی دارد این ملاحظات عملیاتی شود، ایرانیان خارج از کشور و دانشجویانی که در کشور‌های خارجی در حال تحصیل هستند تقاضا می‌کنیم این حساسیت‌ها را متوجه باشند ما در فکر آن‌ها هستیم.

ظریف ادامه داد: پدران و مادران دانشجویان ایرانی بدانند ما در فکر دانشجویان هستیم و با همه ملاحظات باید این کار‌ها انجام شود.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وزارت راه و امور خارجه آمادگی کامل برای بازگشت دانشجویان را دارند و منتظر پروتکل‌های بهداشتی هستند، گفت:​ وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را تدوین و ارائه کرده است و در این موارد ما مورد به مورد با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و شاید دیدگاه‌ها در مورد یک موضوع نسبت به هم و کشور‌های مختلف متفاوت باشد، هماهنگ می‌کنیم و این طور نیست که دو وزارتخانه همه کارهایشان را انجام داده باشند و یک وزارتخانه کار خود را انجام نداده باشد، ​ هر وزارتخانه‌ای وظایف خودش را انجام می‌دهد و در نهایت تصمیم با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت است.

با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بیشترین بازگشایی مرز‌ها را تاکنون داشته ایم

وزیر امور خارجه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن بسیاری از مرزها، گفت:​ خوشبختانه بیشترین میزان بازگشایی مرز‌ها را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی داشته ایم.

محمدجواد ظریف پس از پایان جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اولویت‌های وزارتخانه اش با توجه به شعار سال اظهار داشت: همچنان اولویت سیاست خارجی ما کشور‌های همسایه هستند و کماکان کشور‌های همسایه بهترین محل برای صادرات ما به شمار می‌روند.

ظریف در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مقرراتی که موجب شد بسیاری از مرز‌ها بسته شود، افزود: یکی از اقداماتی که وزارت امور خارجه تاکنون داشته است این بوده که بیشترین میزان بازگشایی مرز‌ها با حفظ مقررات و پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد و الان در بسیاری از مرز‌های ما کالاهایمان منتقل می‌شود و کشور‌های همسایه از آن استفاده می‌کنند.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: ​بازرگانان و کشاورزان ایرانی از باز بودن مرز‌ها برای فروش کالا‌های خود به کشور‌های منطقه استفاده می‌کنند و این روش را ادامه خواهیم داد و به محض اینکه شرایط تاحدودی آرامتر شود برای توسعه صادرات که ضرورت جهش تولید است حتما تلاش‌های بیشتری را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066336

وب گردی

وب گردی