شهریه مدارس غیردولتی به والدین بازگردانده می‌شود؟

برخی والدین خواهان بازگشت شهریه‌های مدارس غیردولتی هستند، باتوجه به اینکه آموزش‌ها در این مدارس از طریق آنلاین و آفلاین پیگیری می‌شود، آیا شهریه‌ای به خانواده‌ها عودت داده خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمله «تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم» تنها یک شعار نیست؛ بله حقیقت دارد. اوایل اسفندماه بود که شیوع ویروس کرونا در کشورمان منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کشور شد. اما از آنجایی که آموزش تعطیل شدنی نیست، بسیاری از استادان، مسئولان، معلمان یا مدیران از فرصت پیش آمده استفاده کرده و تلاش کردند آموزش‌های دانش‌آموزان را به صورت مجازی پیش ببرند.

برخی مدارس از جمله تعداد زیادی از مدارس غیردولتی‌ برای چنین روزهایی زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی مانند اپلیکیشن‌ و طراحی سایت را مد نظر قرار داده بودند، بیشتر مدارس دولتی با توجه به اینکه امکان حضور در مدارس فراهم نبود، با تشکیل گروه یا کانال در شبکه‌های مجازی مطالب آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کردند.

پرداخت شهریه در قبال دریافت امکانات بهتر در مدارس غیردولتی، دقیقاً مصداق بارز «هرچقدر که پول دهی، همان قدر هم آش می‌خوری» است؛ زیرا بخشی از شهریه در راستای ایجاد بسترهای کیفیت بخشی سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای آموزش‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده است. با این حال برخی از والدین گلایه‌هایی پیرامون موضوعات مختلف شهریه این مدارس را مطرح کرده بودند که در ادامه به بررسی آن‌ها و پاسخ مسئولان پرداخته‌ایم.

موسسان باید اجاره‌بها و حقوق معلمان را بپردازند

اولیای دانش‌آموزان با ارسال پیام به ایسکانیوز، گلایه‌هایی مبنی بر دریافت شهریه در ایام تعطیلی مدارس غیردولتی مطرح کرده‌ بودند؛ از آنجایی که جریان آموزش در تمامی مدارس از جمله غیردولتی‌ها تعطیل نشده است، معلمان باید با دانش‌آموزان تعامل داشته باشند و مطالب درسی را با استفاده از شیوه‌های متنوع الکترونیکی و شبکه‌های مجازی به دانش‌آموزان انتقال دهند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اشاره به این مطالب یادآور شد که هیچ یک از هزینه‌های مدارس شامل اجاره بها و پرداخت حقوق معلمان این مدارس کاسته نشده و موسسان موظف به پرداخت آن هستند.

بازگشت شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه آموزشی موضوعیتی ندارد

برگشت شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه آموزشی در مدارس غیردولتی با توجه به استمرار آموزش آنلاین و آفلاین معلمان در موضوعیتی ندارد.

شهریه مدارس غیردولتی مشتمل بر سه بخش شهریه ثابت، شهریه فعالیت‌های فوق برنامه درسی و شهریه فعالیت‌های برنامه‌های فوق برنامه غیر درسی و غیر آموزشی است. شهریه ثابت مدارس غیردولتی شامل حضور دانش‌آموزان در مدارس از ساعت 7:30 تا 12:30 است. کلاس‌های درس مدارس غیردولتی تا ساعت 14:45 نیز دایر بوده و معلمان در این ساعات به فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی مشغول هستند، شهریه فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی نیز شامل این بخش خواهد شد.

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در پاسخ به گلایه والدین مبنی بر بازگشت شهریه مدارس غیردولتی به دلیل تعطیلی مدارس از آموزش‌های آنلاین و آفلاین معلمان و ارتباط مستمر آنان با دانش‌آموزان یاد کرد و گفت: برگشت شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه آموزشی موضوعیتی ندارد.

آموزش آنلاین پخت کوکی به پیش‌دبستانی‌ها!

تکلیف شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه آموزشی در گفت‌و‌گو با مسئولان مشخص شد؛ اما گلایه‌های والدین در زمینه شهریه سرویس، تغذیه، اردوها و غیره هنوز که جزو شهریه برنامه‌های فوق برنامه غیر درسی و غیر آموزشی است، پا برجا بود.

محمدی ولی دانش‌آموزی است که بابت تحصیل فرزندش در یک پیش‌دبستانی واقع تهران، 14 میلیون و 100 هزار تومان بابت شهریه مدارس و 3 میلیون و 500 هزار تومان بابت هزینه سرویس پرداخت کرده؛ در هنگام ثبت‌نام، پیش دبستانی مربوط به ولی او اعلام کرده بود که 7 میلیون شهریه مصوب آموزش و پرورش و مابقی هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های فوق‌برنامه‌، میان وعده‌ها، اردوها و غیره است.

حتما از خودتان می‌پرسید در شرایط کنونی آموزش‌های آنلاین در مقاطع پیش‌دبستانی صورت می‌گیرد؟ تعجب نکنید پاسخ این سوال مثبت است! مدرسه مورد نظر آموزش‌های آنلاین خود را از طریق نرم‌افزار سی‌سا به دانش‌آموزان منتقل می‌کند. این مفاهیم در مقطع پیش‌دبستانی به صورت ایده‌هایی همچون پخت کوکی، نقاشی، درست کردن کاردستی و غیره مطرح می‌شود که سهم والدین در اجرایی کردن این ایده‌ها بسیار پررنگ‌تر از دانش‌آموزان به نظر می‌رسد.

محمدی مدعی است که فرزندش با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و کرونا، تنها 4 تا 5 ماه به مدرسه رفته و باید بخشی از شهریه مربوط به فعالیت‌های غیرآموزشی و سرویس مدارس به خانواده‌ها بازگردانده شود.


مدارس باید هزینه سرویس روزهای تعطیل را به والدین بازگردانند

باتوجه به گلایه‌هایی مبنی بر بازگرداندن هزینه سرویس مدارس، باید به قراردادی که در سال 93 برای استفاده در بین پیمانکاران حمل‌ونقل و مدارس تنظیم شده رجوع کرد. در یکی از بندهای این قرارداد صراحتا اعلام شده که در صورت تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی و یا شرایط خاص، از آنجایی که خدمات حمل‌ونقل از طرف رانندگان سرویس مدارس به دانش‌آموزان انجام نمی‌شود، بنابراین کرایه‌ای هم به این روزها تعلق نمی‌گیرد.

نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش از ابلاغ بخش‌نامه‌ای در زمینه کسر هزینه روزهای تعطیل از میزان قرارداد پیمانکاران و رانندگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درصدی از هزینه سرویس مدارس در ابتدای قرارداد دریافت و مابقی هم غالباً در اسفندماه تسویه می‌شود، اگر هزینه این خدمت از مدارس توسط پیمانکار دریافت شده، باید با محاسبه ایام تعطیل به مدارس بازگردانده شود تا به اولیا دانش‌آموزان پرداخت شود.

جزئیات بازگشت شهریه فوق‌برنامه غیرآموزشی مدارس غیردولتی تا پایان سال تحصیلی اعلام می‌شود

اگر خاطرتان باشد شهریه مدارس غیردولتی شامل سه بخش می‌شد که در مطالب فوق به تشریح 2 مورد آن پرداختیم، شهریه فوق برنامه غیرآموزشی مدارس غیر دولتی شهریه شامل کلاس‌ها و فعالیت‌هایی است که از ساعت 3 بعدازظهر به بعد در برخی مدارس برگزار می‌شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اقداماتی در راستای المپیاد‌ها، ربوکاپ و غیره اشاره کرد که برخی از والدین درخواست بازگشت این شهریه را دارند.

ممکن است که والدین دانش‌آموز هزینه‌ای را بابت اردوها پرداخت کرده و اردوی مربوط برگزار نشده باشد، یا هزینه‌ای بابت کلاس‌های ورزشی مانند استخر، فعالیت‌هایی پیرامون ربوکاپ، المپیادها و ... پرداخت کرده‌ و دانش‌آموز از آن فعالیت استفاده نکرده باشد. در این صورت کمیته ویژه پیگیری امور آموزشی مدارس غیردولتی بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام می‌دهد.

از طرفی در صورت بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس‌های حضوری، باید تغذیه دانش‌آموزان نیز تامین شود، همچنین فعالیت‌های فوق برنامه غیرآموزشی در مدارس غیردولتی نیز در این ایام ادامه خواهد یافت.

مجتبی زینی‌‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش پایان سال تحصیلی را زمان مناسبی برای اطلاع‌رسانی در زمینه بازگشت شهریه فوق برنامه غیرآموزشی اعلام کرد. بهتر است والدین تا این مدت منتظر بررسی کمیته ویژه پیگیری آموزشی مدارس غیردولتی در ایام تعطیل بمانند تا مشخص شود شهریه فعالیت‌‌های فوق برنامه غیرآموزشی به آن‌ها بازگردانه خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066359

وب گردی

وب گردی