منابع فروش سهام شستا برای تأمین اجتماعی/ بقیه هلدینگ‌ها ی دیگربورسی می‌شوند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت:‌ منابع حاصله از عرضه اولیه شستا صرف پروژه‌های توسعه‌ای و نیز ارتقای خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پی عرضه اولیه 6 میلیارد و 700 میلیون سهم معادل 10 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که امروز در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد و 2 میلیون و 70 هزار ایرانی سهام این شرکت را خریداری کردند.

محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا امروز در برنامه زنده گفت‌وگو با شبکه خبر در مورد این که چرا فقط 10 درصد سهام عرضه شد، اعلام کرد:‌ مراحل بورسی شدن یک شرکت طولانی و سخت است تا حداقل شرایط مورد نیاز بورس را احراز کند و در عرضه‌های اولیه معمولاً 10 تا 12 درصد از سهام یک شرکت را عرضه می‌کنند که در فاز اول امروز10 درصد از سهام شستا برای عرضه اولیه در بورس ارائه شد که 8درصد برای فعالان حقیقی و مردم امروز عرضه و کشف قیمت شد و 2 درصد بقیه نیز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه 30 فروردین‌ماه در بورس ارائه می‌شود.

وی افزود: مراحل بعدی به تناسب شرایط بازار و نقطه‌ نظرات سهامدار عمده یعنی تأمین اجتماعی و هیأت امنا و هیأت مدیره کم‌کم این سهام عرضه می‌شود. آما آنچه تعهد و شرایط عرضه اولیه بود 10 درصد از سهام این شرکت است که عرضه اولیه شد. در مورد واگذاری در بلندمدت هنوز هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تصمیم‌گیری نکرده است.

* وجود 187 شرکت مدیریتی در شستا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در مورد اینکه این هلدینگ از چند شرکت تشکیل شده است، گفت: در شستا 187 شرکت مدیریتی داریم که در برخی از این شرکت‌ها بالای 50 درصد سهام داریم و در برخی کمتر از این رقم سهامدار هستیم و از این تعداد شرکت 80 شرکت بورسی هستند و در بورس حضور دارند که این تعداد شرکت 83 درصد پرتفوی شستا را تشکیل می‌دهند. هنوز 107 شرکت غیر بورسی در شستا وجود دارند.

* 83 درصد پرتفوی شستا بورسی است

به گفته وی، الان در مجموع و به قیمت امروز تابلوی بورس، حدود 82 تا 83 درصد دارایی‌های شستا در بورس حضور دارد و در سال گذشته 35 درصد عرضه‌های اولیه شرکت‌‌ها در بورس فرابورس مربوط به شستا بود که 14 شرکت در بورس و 9 شرکت در فرابورس و در مجموع 23 شرکت شستایی عرضه اولیه شدند و امروز هم خود شرکت از سوی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شستا بورسی شد و 10 درصد سهام آن عرضه اولیه شد.

رضوانی‌فر این را هم گفت: شستا یک مجموع از 10 هلدینگ بورسی و غیر بورسی است که در بخش بورسی هم بسیار متنوع است. هفت هلدینگ بورسی شده و سه هلدینگ دیگر نیز به زودی بورسی می‌شوند.

* 28 شرکت شستا در مسیر بورسی شدن

وی افزود: 28 شرکت از 107 شرکت غیر بورسی شستا در مسیر بورسی شدن قرار دارند.

مدیرعامل شستا در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه پول‌هایی که ا مروز از عرضه اولیه 10 درصد سهام شستا صرف چه می‌شود، گفت: منافع این پول‌ها به سهامدار اصلی شستا یعنی سازمان تأمین اجتماعی می‌رسد که سازمان تأمین اجتماعی هم براساس برنامه‌ای که برای سال 99 تهیه کرده است هم به سرمایه‌گذاری‌های مختلف توسعه‌ای در شرکت‌ها می‌پردازد و هم کمیت و کیفیت خدمات درمانی و توسعه بیمارستان‌های زیر مجموعه خود می‌پردازد و منابع حاصل از عرضه اولیه طبق بودجه تعریف شده سازمان تأمین اجتماعی به ارتقای کیفیت خدمات درمانی و همچنین به بازنشستگان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد زیرا شستا یک دارایی بین نسلی است که با حق بیمه کارگران در سال‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

به گفته رضوانی‌فر، برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی با حضور نمایندگان کارگران و بازنشستگان در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تدوین می‌شود و مراحل قانونی برای عرضه اولیه بخشی از سهام شستا در بورس در هیأت امنا وهیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی طی شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در مورد اینکه چرا تصمیم به فروش سهام شستا گرفته‌اید، گفت: منابع و دارایی‌های این شرکت یک منبع بین نسلی است که باید ارزش افزوده بالاتر داشته باشد، شفاف شود و به صورت کاراتر با آن برخورد شود و با قواعد علمی و بازار روز اداره شود. باید مدیریت نوین بر این دارایی‌ها حاکم شود و این مدیریت می‌گوید که باید ارزش افزوده این دارایی بین نسلی تضمین شود و بازار بورس در مقایسه با سایر بازارها بهتر است.

* نظارت بر شستا بیشتر می‌شود

وی افزود: همیشه ابهاماتی در مورد دارایی‌ها و سودآوری شستا و نحوه هزینه‌کرد آن وجود داشت اما الان با بورسی شدن این شرکت ساختار شستا شفاف و طبق قواعد سازمان بورس و بورس اوراق بهادار تهران نظارتی بر عملکرد و گزارش‌دهی این شرکت انجام می‌شود و به جای اینکه مجمع شستا در یک اتاق دربسته برگزار شود که چند نفر از آن اطلاع داشته باشند مجمع عمومی شستا با چندین هزار سهامدار و ناظر برگزار می‌شود و گزارش آن در اختیار عمومی سهامداران و تحلیلگران از طریق کدال قرار داده می‌شود. بنابراین نظارت بر عملکرد شستا جدی‌تر و شفافیت بیشتر می‌شود.

* 288 پروژه در دست اجرا

رضوانی‌فر گفت: عمده منافع حاصل شده از عرضه اولیه شستا در هلدینگ‌های این شرکت صرف طرح‌های توسعه‌ای می‌شود که مراحل تصویب این طرح‌ها طی شده در حال حاضر 288 پروژه توسعه‌ای و برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و نیز ارتقای کیفیت در دست انجام وجود دارد که برای تکمیل آنها 5 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است.

وی افزود: یکی از بهترین روش‌های تأمین منابع برای پروژه‌ها و نیز نگهداری دارایی‌ها که یک موجود زنده است و برای اینکه ارزش دارایی از بین نرود تأمین مالی از طریق بورس است و ما دنبال این هستیم برای این 288 پروژه از طریق بورس تأمین مالی کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در پایان به سهامداران بورس اعلام کرد: سرمایه‌گذاری در شستا به صورت بلندمدت نگاه شود و در بلندمدت قیمت مناسبی پیدا خواهد کرد. برنامه سال 98 و بودجه سال 99 شستا آینده خوبی برای سهام این شرکت رقم می‌زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066366

وب گردی

وب گردی